Northern & Shell

Last updated
Northern & Shell plc
Type Limited company
FoundedDecember 1974;46 years ago (1974-12)
Founder Richard Desmond
Headquarters Lower Thames Street
London, EC3
United Kingdom
Services Publishing and television
Owner Richard Desmond
Website www.northernandshell.co.uk

Northern & Shell (holding company name Northern and Shell Network Ltd) is a British publishing group, founded in December 1974 and owned since then by Richard Desmond. It published the Daily Express , Sunday Express , Daily Star and Daily Star Sunday , and the magazines OK! , New! and Star until these were sold to Trinity Mirror in February 2018. Northern & Shell also owned three entertainment television channels: Channel 5, 5* and 5USA until 2015. It owned Portland TV, [1] which operates adult TV channels including Television X and Red Hot TV; the company sold Portland in April 2016. [2]

Contents

Northern & Shell has operated The Health Lottery in the UK since it launched in 2011.

History

Desmond founded Northern & Shell in 1974 and launched a magazine called International Musician and Recording World . In 1983, Northern & Shell obtained the licence to publish Penthouse in the United Kingdom which led to its publishing a range of adult titles, [3] Asian Babes among them. [4] [5] These titles were later sold in 2004. It was the first company to move to the revamped Docklands and the Princess Royal opened the offices. When the company moved to the Northern & Shell Tower, the Duke of Edinburgh opened the offices.

Northern & Shell also publishes a wide range of magazines including the celebrity weekly, OK! , started as a monthly in 1993.

In November 2000, Northern & Shell acquired Express Newspapers from United News & Media for £125 Million. [6] enlarging the group to include the Daily and Sunday Express titles, the Daily Star and Daily Star Sunday (which Desmond started), and the Irish Star (owned jointly with the Irish Independent group). The Daily and Sunday Express each sell around 700,000 copies per issue. [7] Northern & Shell had borrowed £97 million (approximately US$190 million) for the Express group purchase. Northern & Shell's "portfolio" of soft-porn magazines was offered for sale in 2001 in order to provide cash to invest in the then newly acquired Express Newspapers group. Some viewed the sale as an attempt to distance the company from the pornography business, but most analysts believed it to be only a financial move as The Fantasy Channel, Northern and Shell's adult cable channel, wasn't included in the sale. [8]

In 2004, Northern & Shell sought acquisition of additional publications — The Spectator and The Daily Telegraph , along with its sister publication The Sunday Telegraph. It was unsuccessful in its bid for The Telegraph, losing out to David and Frederick Barclay, who had long sought to own the paper. [9]

On 23 July 2010, Northern & Shell bought Channel 5 Broadcasting Limited, which operates Channel 5, 5* and 5USA for €125 million (£103.5 million) from the RTL Group. [10] On 1 May 2014, the channels were sold to Viacom for £450 million (US$759 million). [11]

In 2013, Northern & Shell announced that its TV listing magazine TV Pick would no longer be published. [12]

In 2014, Northern & Shell invested in a series of startups under the brand Northern & Shell Ventures. [13] This included investments in OpenRent, Tepilo and Lulu. [14] [15]

In February 2018, Trinity Mirror purchased Northern & Shell, titles―including the Daily Express, Sunday Express, Daily Star and Daily Star Sunday; and three celebrity magazines, OK!, New!, and Star―for £126.7 million. [16]

Building

The building at 10 Lower Thames Street was built in 1985 [17] and has a distinctive blue glass facade. It was first built for Samuel Montagu & Co. [18] It is now partly occupied by N&S and partly rented out as serviced offices.

Related Research Articles

<i>Daily Express</i> British tabloid newspaper

The Daily Express is a daily national middle-market conservative tabloid newspaper in the United Kingdom. Published in London, it is the flagship of Express Newspapers, owned by publisher Reach plc. It was first published as a broadsheet in 1900 by Sir Arthur Pearson. Its sister paper, the Sunday Express, was launched in 1918. In February 2019, it had an average daily circulation of 315,142.

Reach plc is a British newspaper, magazine and digital publisher. It is one of Britain's biggest newspaper groups, publishing 240 regional papers in addition to the national Daily Mirror, Sunday Mirror, The Sunday People, Daily Express, Sunday Express, Daily Star, Daily Star Sunday as well as the Scottish Daily Record and Sunday Mail and the magazine OK!. Since purchasing Local World, it has gained 83 print publications. Reach plc's headquarters are at Canary Wharf in London. Listed on the London Stock Exchange, it is a constituent of the FTSE SmallCap Index.

ITV plc British-based media company

ITV plc is a British media company that holds 13 of the 15 regional television licences that make up the ITV network, the oldest and largest commercial terrestrial television network in the United Kingdom.

Paul Raymond Publications is a British pornography publisher of monthly softcore pornographic magazine titles: Escort, Club International, Mayfair, Men Only, Men's World, Razzle, Swing Mag, Club DVD and Escort DVD. It also publishes the Paul Raymond adult website which features both softcore and hardcore content since UK law does not allow hardcore R18 imagery to be sold on newsstands. Their magazines are generally available in most newsagents, although some larger retailers require a modesty bag in order to protect minors from seeing the magazine's cover illustration. The magazines have also been published in digital format since 2013. They were initially available from the dedicated Paul Raymond digital newsstand, but since that closed they have been sold via the publisher's main website. Blue Active Media Ltd. is the parent company.

<i>Irish Daily Star</i>

The Irish Daily Star is a tabloid newspaper published in Ireland by Reach plc, which owns the British Daily Star.

Mass media in the United Kingdom Overview of mass media in the United Kingdom

There are several different types of mass media in the United Kingdom: television, radio, newspapers, magazines and websites. The country also has a strong music industry.

<i>Asian Babes</i>

Asian Babes was a British softcore pornographic magazine which featured photographs of women of South Asian, Korean, Chinese, Japanese, and Thai origin. The magazine was launched in March 1992 and initially used only Indian and Pakistani models from the United Kingdom. Later, Asian models from other countries were also included. The magazine was initially published by Northern & Shell, a newspaper and magazine publishing group owned by the businessman Richard Desmond. In 2004 Northern & Shell sold the magazine to Remnant Media, a publishing company which produced a number of other pornographic magazines. Remnant went into administration in 2007 and the magazine was then bought by Trojan Publishing and subsequently by Interactive Publishing. Asian Babes had ceased publication by 2012.

Remnant Media was a British company which published a variety of pornographic magazines.

Richard Desmond English publisher and businessman

Richard Clive Desmond is a British publisher, businessman and former pornographer. He is the founder of Northern & Shell, which primarily operates in the businesses of property development, The Health Lottery and start-up ventures, but previously published a variety of pornographic titles and of celebrity magazines ; and owned Britain's Channel 5 and the pornographic television network, Portland, which it sold in April 2016 for less than £1m. Desmond is also a former owner of Express Newspapers, which was sold to Reach plc for £200m, of which £74m was invested in the Express newspapers pension scheme until 2027. According to the 2020 Sunday Times Rich List, Desmond was the 70th richest person in the United Kingdom, with a £2 billion fortune. In 2020, Desmond was involved in controversy after pressuring the Secretary of State for Housing, Communities and Local Government Robert Jenrick to overrule the Planning Inspectorate and approve a housing development for Desmond's company. The timing of the decision saved the company £40 million but was later overturned.

The Daily Star Sunday is a weekly tabloid newspaper published in the United Kingdom. It was launched as a sister title to the Daily Star on 15 September 2002.

Dawn Elizabeth Airey is a British media company executive. She is currently Chair of the National Youth Theatre, Barclays FA Women's Super League and FA Women's championship and is non-executive member of the boards of Getty Images, Thomas Cook, Grosvenor Estates and Blackbird. Dawn is a veteran of the media industry having worked in television for 30 years, holding senior positions at ITV, as well as the first Director of programmes and subsequently CEO and Chair of Channel 5, the UK television station now owned by Viacom International Media Networks, a division of Viacom Inc. She spent three years as Yahoo's Senior Vice President in Europe, The Middle East and Africa, responsible for advertising. Dawn also worked at BSKYB as Managing Director of channels and services. She was chief executive officer (CEO) of Getty Images for three years from 2015 to 2018.

International Musician and Recording World was a magazine published from 1975 to 1991. Originally launched in the UK, editions were created for the United States, Europe, Australia, and Japan.

James Brown is a former journalist, author, radio host and media entrepreneur. His debut book Above Head Height: A Five-a-Side Life, was published in 2017 by Quercus, and achieved positive reviews in The Guardian, The Australian and The Daily Telegraph. A renowned Leeds United diehard, Brown also co-hosts The Late Tackle on Talksport with comedy writer Andy Dawson, of Athletico Mince fame. In addition to his media profile, he is the owner of Sabotage Times – a music, football and culture website – and the Sabotage Agency, which has provided content for such brands as Scotts, Carling and Adidas.

Cross-promotion

Cross-promotion is a form of marketing promotion where customers of one product or service are targeted with promotion of a related product. A typical example is cross-media marketing of a brand; for example, Oprah Winfrey's promotion on her television show of her books, magazines and website. Cross-promotion may involve two or more companies working together in promoting a service or product, in a way that benefits both. For example, a mobile phone network may work together with a popular music artist and package some of their songs as exclusive ringtones; promoting these ringtones can benefit both the network and the artist. Some major corporations—Burger King, for example—have a long history of cross-promotion with a range of partners. The Disney Channel has also made extensive use of cross-promotion. Movie tie-ins are good examples of cross-promotion. On occasion, badly planned cross-promotions can backfire spectacularly such as 1992 Hoover free flights promotion fiasco.

Martin Townsend is a British journalist. He was the editor of the Sunday Express from 2001 to 2018.

Channel 5 is a British free-to-air television network launched in 1997. It is the fifth national terrestrial channel in the United Kingdom and is owned by Channel 5 Broadcasting Ltd, which is operated by ViacomCBS Networks UK & Australia.

This is a list of events that took place in 2011 related to British television.

The Health Lottery

The Health Lottery is a lottery that operates on behalf of twelve local society lotteries across Great Britain. It was launched in October 2011 and runs five weekly draws on Tuesdays, Wednesdays, Thursdays, Fridays, and Saturdays. Each week a different regional community interest company receives the funds, with 20% of ticket sale proceeds going to local health-related causes. It is operated by Northern and Shell.

Portland TV is a British adult television company owned by Neon X. It broadcasts subscription and pay-per-view services to UK audiences on the Sky UK, Virgin TV and Freeview platforms. The company was established in London Docklands in 1995 as the adult broadcasting division of the British publishing group Northern & Shell. At one point Portland owned its own broadcasting facilities, but they were later transferred to Channel 5 which Northern & Shell also owned. In 2016 Portland TV was sold by Northern & Shell in a management buy-out, becoming wholly owned by Neon X, in a deal that marked Northern & Shell's complete departure from involvement in the UK television industry. Portland was reportedly sold for less than £1 million after contributing less than two per cent of group revenues per year over the previous three years, or about £9 million per annum. Portland's managing director, Chris Ratcliff, led the buyout. At the time Portland was broadcasting five adult channels and two on-demand online services.

This is a timeline of the history of Channel 5.

References

  1. "Portland TV". Portland TV. Retrieved 26 June 2013.
  2. "Richard desmond sells adult tv channels for less than £1m". Campaign. Campaign Live. Retrieved 31 August 2016.
  3. "About Northern & Shell". Northern & Shell. N&S Network. Archived from the original on 20 January 2007. Retrieved 22 December 2006.
  4. Jane Arthurs, Jean Grimshaw, "Women's bodies: discipline and transgression", Continuum International Publishing Group, 1999, ISBN   0-304-33963-6, pp.191-192
  5. Clarissa Smith, "One for the girls!: the pleasures and practices of reading women's porn", European Communication Research and Education Association Series, Intellect Books, 2007, ISBN   1-84150-164-6, p.57
  6. Jorn Madslien (12 February 2006). "Profile: Richard Desmond". BBC.
  7. "ABC Circulation Figures". Audit Bureau of Circulations. Retrieved 4 February 2009. (December 2008)
  8. "Desmond to sell 'adult' titles". BBC News Online: Business. BBC. 11 January 2001. Retrieved 22 December 2006.
  9. Ben Richardson (23 June 2004). "Does the Telegraph bid add up?". BBC News Online Analysis. BBC. Retrieved 22 December 2006.
  10. "RTL Group sells UK broadcaster Five" (Press release). RTL Group. 23 July 2010. Retrieved 24 July 2010.
  11. "Viacom to buy Channel 5 for £450m". BBC News. 1 May 2014. Retrieved 1 May 2014.
  12. "Desmond's TV Pick closes after 22 issues". The Guardian. 29 July 2014. Retrieved 4 July 2015.
  13. "Northern & Shell Ventures".
  14. Steve, O'Hear. "Online Renting Service OpenRent Scores Media-For-Equity Deal From Northern & Shell Ventures". TechCrunch.
  15. "Richard Desmond: Google are gangsters, but wear fantastic sweaters". The Guardian.
  16. "Mirror buys Express titles from Richard Desmond". BBC News. 9 February 2018.
  17. "Northern & Shell Building". Buildington.
  18. Planning Application 16/01252/FUL https://www.planning2.cityoflondon.gov.uk/online-applications/files/E10718A1BAED9E3BF59846668C4FDB96/pdf/16_01252_FULMAJ-DESIGN_AND_ACCESS_STATEMENT_PT_1-355418.pdf%5B%5D