Television in Germany

Last updated

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. It was the first public television station in the world, [1] named Fernsehsender Paul Nipkow . The German television market had approximately 36.5 million television households in 2000, making it the largest television market in Europe. [2] Nowadays, 95% of German households have at least one television receiver. [3] All the main German TV channels are free-to-air.

Contents

History

Continuity announcer Gabriela Hellweg at the WDR studios in Cologne (November 1953) Bundesarchiv B 145 Bild-F001105-0004, Koln, WDR Fernsehstudio.jpg
Continuity announcer Gabriela Hellweg at the WDR studios in Cologne (November 1953)

In 1948 the British occupation forces allowed NWDR to broadcast television programmes for the British zone. Other regional networks also started to launch television in their own areas. Meanwhile, the GDR was launching its own television service, Deutscher Fernsehfunk (DFF), based on the Soviet model.

A regular schedule began through the cooperation of all ARD members in 1954. Basic principles in the central areas of entertainment, information and enlightenment were established and television plays developed as the medium's own specific art form. Improvements in technology and programming, as well as reduced prices, led to a steady increase in licence holders, and the number of licenses passed the 1-million mark in October 1957.

On 1 April 1963, the long-promised second TV network, the Zweites Deutsches Fernsehen (Second German Television) started. Unlike ARD, which was regionalized and had its roots in radio, ZDF was a centrally organized channel devoted solely to television. On 25 August 1967, at 9:30 a.m. on both ARD and ZDF, vice chancellor Willy Brandt started the era of colour TV in West Germany by pressing a symbolic launch button at the International Radio and TV Fair in West Berlin.

East Germany started DFF2 in 1969, and introduced colour programming on both channels. In 1972, the DFF was renamed, dropping the pretense of being an all-Germany service and becoming Fernsehen der DDR (GDR Television) or DDR-FS. Its two channels became known as DDR1 and DDR2.

The first two privately financed TV networks, RTL plus (short for Radio Television Luxemburg) and SAT 1, started their programming in West Germany in 1984. (Previously RTL broadcast from Luxembourg but was only received in parts of Southwestern Germany).

After reunification, the TV stations of the German Democratic Republic were dissolved and the remnants were used to found new regional networks, e.g. the Mitteldeutscher Rundfunk (Central German Broadcasting), as part of the ARD. In addition, more private TV stations opened, becoming available through cable, satellite and in some cases, over the airwaves.

Market

Today, with almost 40 million TV households, 365 TV channels licensed in Germany and a total market volume of €9,615 million in 2008, Germany represents one of the biggest and most diversified TV markets in the world. The strongest revenue segment in Germany is public funding (€4,430 million in 2008), followed by advertising (€4,035 million) and subscription (1,150 € million). [4] This dominant market position of public and advertisement funded free TV channels in Germany explains why the German pay TV segment is significantly underperforming in an international comparison. [5]

In terms of total TV viewing market share Germany's market leaders in 2020 were again the two biggest public-service channels (ZDF with 13.6% and Das Erste with 11.3%) and the two leading commercial channels (RTL with 8.1% and SAT.1 with 5.7%). [6] The leading pay TV provider was Sky Deutschland (see below). The biggest teleshopping providers in Germany are QVC and HSE24.

With 18.1 million TV households satellite is the dominant TV infrastructure in Germany, followed by cable (17.9 million TV households) and terrestrial (3.8 million TV households). [7] In a 2010 survey half of German television viewers said they often found nothing to watch on television. [8]

The Germanophone sphere is the largest market for dubbing in Europe. Foreign TV shows and other formats are often dubbed into German, while subtitled formats with the original language are also becoming more popular. [9]

Channels

Old studio of the news programme Tagesschau Tagesschau kulissen.JPG
Old studio of the news programme Tagesschau

The channels with the largest viewing share in 2020 are: [6]

PositionChannelOwnerShare of
total viewing (%)
in 2020
Share of
total viewing (%)
in 2011 [10]
Comparison
2020/2011
1 ZDF ZDF 13.612.1Increase2.svg(1.5)
2 Das Erste ARD 11.312.4Decrease2.svg(1.1)
3 RTL RTL Group 8.114.1Decrease2.svg(6.0)
4 SAT.1 ProSiebenSat.1 Media 5.710.1Decrease2.svg(4.4)
5 VOX RTL Group4.65.6Decrease2.svg(1.0)
6 ProSieben ProSiebenSat.1 Media4.06.2Decrease2.svg(2.2)
7 kabel eins ProSiebenSat.1 Media3.54.1Decrease2.svg(0.6)
8 ZDFneo ZDF2.90.4Increase2.svg(2.5)

The combined share of ARD's so called Third Programmes (regional broadcasters WDR, NDR, SWR, etc.) was 13.7% in 2020 [11]

Subscription channels

Germany's sole subscription channel Premiere had its heyday around the millennium. Premiere offered telecasts of the German football league – the Bundesliga, but they lost the broadcasting rights in 2006 to a newly formed competitor – Arena. Premiere was the brainchild of the former television czar, Leo Kirch. He went into insolvency after a decade of losing viewers from his subscription channel, DF1 (Digital TV 1). The company regained some ground with its new manager Georg Kofler.[ citation needed ]

In 2005, several German cable companies created a new challenger to Premiere - ARENA. The participating companies are iesy (Hesse) and ish (TV) (North Rhine-Westphalia) through their combined partnership called "Unity Media". Arena, a rather small company, wanted to buy the pay-TV rights to the German Bundesliga and won by a decision of the marketing directorate of the DFL. The rights to broadcast the Bundesliga is regarded as lucrative in the German television market, so previous rights holders Premiere suffered a wounding blow to their business model. Arena held the rights from 2006 to 2008. Further negotiations were due in 2008 for the broadcasting of the Bundesliga.

Public broadcasters

ARD member broadcaster map. ARD Karte.svg
ARD member broadcaster map.

As stated above, the ARD was the first German broadcasting station. It has a federally orientated structure. At present, nine regional public broadcasters cooperate to produce programs for the TV network known as Das Erste (The First):

Seven of these broadcasters run their own regional TV programs (The Third), most of them use several frequencies and show local opt-outs. While multi-state-broadcasters NDR, RBB, MDR and SWR have state versions (e.g. RBB Berlin, MDR Sachsen, NDR Hamburg and SWR Baden-Württemberg), BR and WDR have regional opt-outs below state level (BR: North and South, WDR: 11 versions). Two small regions, Bremen (RB) and the Saarland (SR), have their own broadcasting stations, mainly for historical reasons. They only contribute to the national TV channel Das Erste and produce a state opt-out for their neighbour broadcaster (SR Fernsehen on SWR, Radio Bremen TV on NDR).

Teletext

May 2020 teletext page 100 of German public broadcaster ARD ARD-Teletext-2020-05-07.png
May 2020 teletext page 100 of German public broadcaster ARD

Germany has run a regular Teletext service (often called Videotext) since 1 June 1980 on the public broadcasting channels. Almost all German TV stations have teletext. [12] [13] Even with the advent of digital television, teletext is still widely used. [14]

Teletext pages are selected via a three-digit number, ranging from 100 to 899. While every station is free to organize their teletext pages in any way, most adhere to the following de facto standard:

The teletext system is also used to transmit subtitles on a special, transparent page (usually 149, 150 or 777), so that both text and the normal picture are visible. With the advent of digital television however, a few stations discarded teletext subtitles and are now using the subtitles feature of the Digital Video Broadcasting (DVB) system.

Reception

TechnologyTotal householdsRelative households
Satellite17,779,00046.1%
Cable (digital)11,229,00029.1%
Cable (analogue)6,630,0009.9%
DVB-T3,865,00010.0%
DSL-TV1,899,0004.9%
All38,557,000100%

Satellite

Digital satellite television has been officially available in Germany since 1996. Prior to May 2012, most of the 30+ TV stations broadcast their satellite signal using both analogue and digital (DVB-S); however, all analogue satellite broadcasts ceased on 30 April 2012.

There is currently a single pay TV satellite operator in Germany - Sky Deutschland. Prior to being known as Sky, the service was named Premiere; [15] it (along with its former owner Leo Kirch) got into serious financial trouble due to its early and proprietary usage of encryption (Betacrypt, D-box). Subsequently, Premiere was bought by News Corporation and renamed Sky, in keeping with their satellite services elsewhere in Europe (Sky (UK and Ireland) and Sky Italia).

HDTV via satellite

In late 2004 German channel group ProSieben showed a BBC documentary and a self-produced TV movie in 1080i via MPEG-2 DVB-S, followed by the Hollywood films Spider-Man and Men in Black II in March 2005. These were intended to be a test for future commercial HD services.

Regular free to air broadcast of the HD versions of ProSieben and Sat.1 began on 26 October 2005. Unlike the test broadcasts, DVB-S2 and MPEG-4 AVC were used. Both ProSieben HD and Sat.1 HD ceased their unencrypted broadcasts in 2008; encrypted HD broadcasting of both channels resumed under the HD+ brand (which also included other commercial channels; see below) in January 2010.

Premiere, after several delays, started broadcasting three HD channels — one each dedicated to films, sports and documentaries — in November 2005, although there were virtually no suitable, certified receivers available on the market. The content was also sparse and thus often repeated. Sky (formerly Premiere) reuses its proprietary digital rights management system embedded into its content scrambling system (Nagravision) from SD broadcasts to block analogue output of the movie channel from the receiving set-top box altogether, only allowing HDCP-secured transmissions; the other channels are less restricted.

On 1 November 2009 the premium HD+ service launched with two channels, RTL HD and Vox HD, with Sat.1 HD, ProSieben HD and Kabel eins HD joining the service in January 2010. DSF HD (now called Sport1 HD) began test broadcasts in August 2010 and launched fully on HD+ on 1 November 2010, followed by Sixx HD and RTL2 HD on 1 December 2010. In June 2011, Comedy Central HD, Nickelodeon HD and N24 HD joined service, bringing the number of channels offered to 11. In April 2011, HD+ became available to Sky Deutschland subscribers without the need for an HD+ CAM and viewing card (although an additional subscription is still required).

Currently (as of May 2012) all satellite HDTV channels are broadcast using the h.264 codec. As of July 2014, most material is upscaled SD content.

Free-to-air HDTV via satellite

Prior to 30 April 2012 there were eight free-to-air HDTV channels originating in Germany broadcast via satellite: Das Erste HD, ZDF HD, Arte HD, Anixe HD, [16] EinsFestival HD, [17] sonnenklar.TV HD, QVC HD and HSE24 HD. [18] After 30 April 2012, when all analogue satellite broadcasts ceased, ten additional FTA HD channels became available (all of which are public service channels): Phoenix HD, NDR HD, WDR HD, BR HD, SWR HD, ZDFneo HD, ZDFinfo HD, ZDFkultur HD, 3sat HD and KiKa HD. [19] [20] From December 2013 on all PSB channels except ARD-alpha, SR Fernsehen and Radio Bremen TV are available in HD.

Cable

Cable transmission is still mostly analog with usually about 30 available channels. DVB-C transmission started in 2004 with pay TV Premiere and digital versions of the analogue channels.

The rather late changeover to DVB was caused both by the long process of selling the infrastructure of former monopolist Deutsche Telekom to others and the fact that the cable network ends at the curb or property, with the in-house cable in large apartment buildings being operated by a different company. Due to this, the new owners of Deutsche Telekom's cable network were in many cases not able to offer new products directly to the viewer.

By 2006, there were three major cable operators, Unity Media in Hesse, North Rhine-Westphalia and Baden-Württemberg and by far the largest, Kabel Deutschland in the other 13 states. Today, all companies offer about 200 TV channels by DVB-C, which includes some 70 channels at no extra charge as well as a number of pay-per-view offers and subscription-based packages (like the HD-broadcasts of privately owned channels, comparable to HD+ on satellite). In addition to that pay TV broadcaster Sky Deutschland is also available.

In some very large apartment complexes a number of local and national companies operate an in-house cable network which is fed solely by its own satellite antenna on the building, not the local cable operator. The satellite channels are either transcoded into analogue transmission, receivable by any TV set without extra equipment, or into DVB-C.

As of 2014, still 17.2% of Germany transmits television with analogue cable signals, compared to 29.1% of digital cable; this similar to the situation in the Netherlands, Sweden and Belgium, where analogue cable is also still widely used. [21]

Terrestrial

Terrestrial reception had lost most of its users by the 1990s[ citation needed ] due to extensive cable and satellite coverage. In a two step process analogue terrestrial TV broadcasting in the states of Berlin and Brandenburg was switched off in 2003 and replaced by DVB-T, in 2005, about two-thirds of Germany's states began to replace analogue transmission. By 2006, all metropolitan and most rural areas had moved to digital transmission. Today, only foreign army bases and some local TV stations still broadcast on analogue.

While the public broadcasters ARD and ZDF transmit throughout Germany, commercial stations often are only available within metropolitan areas, so the number of available channels varies between about 10 and 30. All DVB-T1 channels were free-to-air and the broadcasters rented transmission services directly from a transmitter operator, usually Media Broadcast. ARD stations also use their own transmitters.

In June 2016, a gradual switch-over from DVB-T with MPEG-2 encoding to DVB-T2 with HEVC encoding has commenced. The first phase included one new multiplex broadcasting six channels in selected urban areas, in addition to the old DVB-T standard. [22] The DVB-T2 channels are broadcasting in 1080p50. [23] The commercial channels are encrypted and part of the "Freenet TV"-Package. [24] The final switch-over to DVB-T2 occurred in steps, starting with major metropolitan areas who switched on 29 March 2017. The last transmitter is planned to switch in 2019. [25]

Series

Almost all fictional programs on German television are regular TV series. While the public broadcaster(s) predominantly own(s) the productions that are broadcast, the private stations/networks often put on series licensed from abroad, mainly the United States. Peaking in the 1990s, the private channels had aired self-produced series such as Der Clown (1996–2000), Alarm für Cobra 11 – Die Autobahnpolizei (Alarm for Cobra 11 - The Motorway Police) (since 1996), The Sentinel (1994–1996), Alpha Team - The Lifesaver in OP (1996–2005) or Wolff's Turf (mainly from 1992 to 2006) with great success. Since the late 2000s, the amount of original series on the private broadcasters has markedly declined.

The highest-rated series is the crime drama Tatort , which airs almost every Sunday on public broadcaster ARD. It has run since 1970 and has featured several casts, that are not related to each other.

See also

Related Research Articles

Digital Video Broadcasting open standard for digital television broadcasting

Digital Video Broadcasting (DVB) is a set of international open standards for digital television. DVB standards are maintained by the DVB Project, an international industry consortium, and are published by a Joint Technical Committee (JTC) of the European Telecommunications Standards Institute (ETSI), European Committee for Electrotechnical Standardization (CENELEC) and European Broadcasting Union (EBU).

ARD (broadcaster) Group of German public broadcasters

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

Das Erste is the flagship national television channel of the ARD association of public broadcasting corporations in Germany. ARD and ZDF – "the Second" German Television Channel – together comprise the public service television broadcasters in the German television system. Das Erste is jointly operated by the nine regional public broadcasting corporations that are members of the ARD.

Westdeutscher Rundfunk Köln is a German public-broadcasting institution based in the Federal State of North Rhine-Westphalia with its main office in Cologne. WDR is a constituent member of the consortium of German public-broadcasting institutions, ARD. As well as contributing to the output of the national television channel Das Erste, WDR produces the regional television service WDR Fernsehen and six regional radio networks.

Südwestrundfunk is a regional public broadcasting corporation serving the southwest of Germany, specifically the federal states of Baden-Württemberg and Rhineland-Palatinate. The corporation has main offices in three cities: Stuttgart, Baden-Baden and Mainz, with the director's office being in Stuttgart. It is a part of the ARD consortium. It broadcasts on two television channels and six radio channels, with its main television and radio office in Baden-Baden and regional offices in Stuttgart and Mainz. It is the second largest broadcasting organization in Germany. SWR, with a coverage of 55,600 km2, and an audience reach estimated to be 14.7 million. SWR employs 3,700 people in its various offices and facilities.

Norddeutscher Rundfunk Public service broadcaster in Northern Germany

Norddeutscher Rundfunk is a public radio and television broadcaster, based in Hamburg. In addition to the city-state of Hamburg, NDR broadcasts for the German states of Lower Saxony, Mecklenburg-Vorpommern and Schleswig-Holstein. NDR is a member of the ARD organisation.

Radio Bremen Smallest public radio and television broadcaster in Germany

Radio Bremen (RB), Germany's smallest public radio and television broadcaster, is the legally mandated broadcaster for the city-state Free Hanseatic City of Bremen. With its headquarters sited in Bremen, Radio Bremen is a member of the consortium of German public broadcasting organizations, ARD.

Rundfunk Berlin-Brandenburg German national broadcaster based in Berlin and Potsdam

Rundfunk Berlin-Brandenburg is an institution under public law for the German states of Berlin and Brandenburg, based in Berlin and Potsdam. RBB was established on 1 May 2003 through the merger of Sender Freies Berlin (SFB) and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB), based in Potsdam, and is a member of the Association of PSBs in the Federal Republic of Germany (ARD).

Saarländischer Rundfunk German public radio and television broadcaster

Saarländischer Rundfunk is a public radio and television broadcaster serving the German state of Saarland. With headquarters in the Halberg Broadcasting House in Saarbrücken, SR is a member of the ARD consortium of German public-broadcasting organizations.

Astra Digital Radio

Astra Digital Radio (ADR) was a system used by SES for digital radio transmissions on the early Astra satellites, using the audio subcarrier frequencies of analogue television channels. It was introduced in 1995. As of February 2008, there were still 51 stations transmitting in this format. ADR ceased on 30 April 2012 when analogue broadcasts on Astra 19.2°E ended.

Sender Freies Berlin Public radio and television service by ARD

Sender Freies Berlin was the ARD public radio and television service for West Berlin from 1 June 1954 until 1990 and for Berlin as a whole from German reunification until 30 April 2003. On 1 May 2003 it merged with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg to form Rundfunk Berlin-Brandenburg.

There are four major forms of digital television (DTV) broadcast in the United Kingdom: a direct-to-home satellite service from the Astra 28.2°E satellites provided by Sky UK, a cable television service provided by Virgin Media ; a free-to-air satellite service called Freesat; and a free-to-air digital terrestrial service called Freeview. In addition, an IPTV system known as BT Vision is provided by BT. Individual access methods vary throughout the country. 77% of the United Kingdom has access to HDTV via terrestrial digital television. Satellite is the only source of HDTV broadcast available for the remaining 23%.

Television in France was introduced in 1931, when the first experimental broadcasts began. Colour television was introduced in October 1967 on La Deuxième Chaîne.

Television in Belgium was introduced in 1953 and began with one channel each in Dutch and French. The country is heavily cabled, with 93% of households watching television through cable as of 2003.

Astra 19.2°E

Astra 19.2°E is the name for the group of Astra communications satellites co-located at the 19.2°East orbital position in the Clarke Belt that are owned and operated by SES based in Betzdorf, Luxembourg.

History of television in Germany Aspect of history

The first regular electronic television service in Germany began in Berlin on March 22, 1935, as Deutscher Fernseh Rundfunk. Broadcasting from the Fernsehsender Paul Nipkow, it used a 180-line system, and was on air for 90 minutes, three times a week. Very few receivers were ever privately owned, and viewers went instead to Fernsehstuben. During the 1936 Summer Olympics, broadcasts, up to eight hours a day, took place in Berlin and Hamburg. The Nazis intended to use television as a medium for their propaganda once the number of television sets was increased, but television was able initially to reach only a small number of viewers, in contrast to radio. Despite many technical improvements to camera technology, allowing for higher resolution imaging, by 1939, and the start of World War II, plans for an expansion of television programming were soon changed in favor of radio. The production of the TV receiver E1, that had just started was cancelled because of the war. Nevertheless, the Berlin station, along with one in occupied Paris, remained on the air for most of World War II. A special magazine called Fernsehen und Tonfilm was published.

ZDFinfo is a German free-to-air documentary television channel owned by ZDF. It was launched on 27 August 1997 as ZDFinfokanal, and later rebranded as ZDFinfo on 5 September 2011. On 1 May 2012, a high-definition simulcast the channel was launched.

ZDFkultur was a German free-to-air television channel owned by ZDF. It was launched on 7 May 2011, replacing ZDF theaterkanal. It mainly broadcast music shows, such as Later... with Jools Holland, pop concerts and series from the ZDF archive, but also movies and theatre plays. On 1 May 2012, a high-definition simulcast was launched on satellite. On 22 February 2013, ZDF director Thomas Bellut announced that ZDFkultur would close in the near future, due to cost-saving measures at ZDF. The channel council agreed Bellut's proposal on 8 March 2013. The programming after the closure announcement consisting mostly of old ZDF archive content from the 1970s and 80s, with an annual budget of around €2 million. The channel was finally closed down on 30 September 2016.

References

  1. "22.3.1935: Erstes Fernsehprogramm der Welt". Deutsche Welle . Retrieved 27 July 2015.
  2. "Digital Single Market" (PDF). Digital Single Market. European Commission.
  3. "Staat & Gesellschaft - Ausstattung mit Gebrauchsgütern - Ausstattung privater Haushalte mit Unterhaltungselektronik - Deutschland - Statistisches Bundesamt (Destatis)". www.destatis.de. Retrieved 2016-11-18.
  4. German TV Market Report 2009 International Television Expert Group
  5. Global TV Market Report 2009 International Television Expert Group
  6. 1 2 "ZDF baut Führung 2020 weiter aus, Private verlieren an Boden". dwdl.de. Retrieved 2021-01-03.
  7. "Satellitenfernsehen in Deutschland". kabelfernsehen-kabelanschluss.de. Retrieved 2016-04-05.
  8. Operators need an EPG+ strategy for content discovery Archived 2011-11-19 at the Wayback Machine
  9. "Hollywood dubbing: The German Bruce Willis and other invisible stars". BBC. 21 February 2013. Retrieved 14 April 2015.
  10. "AGF - Marktanteile". agf.de. Retrieved 2015-04-10.
  11. "Nachrichtensender und Dritte im Corona-Jahr auf dem Vormarsch". dwdl.de. Retrieved 2021-01-03.
  12. "Teletext im Ersten". Das Erste. Retrieved 10 April 2017.
  13. "Teletext Viewer". SevenOne Media. Retrieved 10 April 2017.
  14. "Teletext: Nicht totzukriegen".
  15. "Premiere soll künftig Sky Deutschland heißen". spiegel-online.de. 13 February 2010.
  16. "Sat.1 HD and ProSieben HD go offline until 2010 in Germany - Engadget HD". Engadget HD. 16 February 2008.
  17. "HDTV in Einsfestival | Einsfestival". EinsFestival (in German). ARD. Archived from the original on 2012-05-09. Retrieved 8 April 2012.
  18. "Astra: Sonnenklar TV ab September in HD frei empfangbar - DIGITALFERNSEHEN.de" [Astra: Sonnenklar TV available in HD for free from September - DIGITALFERNSEHEN.de]. Digitalfernsehen.de (in German). 19 August 2011. Retrieved 8 April 2012.
  19. "ZDFneo, 3sat, BR, NDR, SWR, WDR, Phoenix, KiKa starten HD Kanäle" [ZDFneo, 3sat, BR, NDR, SWR, WDR, Phoenix, KiKa launch HD channels]. kabel-internet-telefon.de (in German). 13 March 2012. Retrieved 8 April 2012.
  20. "HDTV: Neue HD-Kanäle von ARD und ZDF ab 30. April 2012" [HDTV: New HD channels from ARD and ZDF after 30 April 2012]. T-online.de (in German). 20 January 2012. Retrieved 8 April 2012.
  21. http://www.die-medienanstalten.de/fileadmin/Download/Publikationen/Digitalisierungsbericht/2014/Digitalisierungsbericht_2014_Daten_und_Fakten.pdf Digitalisierungsbericht 2014 - Daten und Fakten
  22. "List of sites for the DVB-T2 HD preview mux" (PDF).
  23. "DVB-T2 HD: ARD vorerst nur hochskaliertes Full HD" . Retrieved 2016-10-24.
  24. Weidner, Markus. "DVB-T2: Private Programme werden als Freenet-TV vermarktet" . Retrieved 2016-10-24.
  25. "DVB-T2 HD - offizielles Informationsportal". DVB-T2 HD - offizielles Informationsportal. Retrieved 2016-10-24.