Programme One

Last updated

Programme One was a television channel produced and transmitted by Soviet Central Television, the television broadcasting organization of the USSR. It had a mixed schedule of news and entertainment, with the emphasis on events in the USSR, and also included regional programming.

Contents

History

Programme One was established on 22 March 1951 when, as part of a reorganization of the television system, the Moscow Television Station changed its name to reflect its planned expansion. It was known officially as the CT USSR Programme One (Russian: Первая программа ЦТ СССР).

The channel, which was transmitted on the SECAM D/K standard, carried advertising for the first time in the 1980s. The channel was broadcast until 1991. In September of that year, it was renamed as Central Television Channel One (Russian: Первый канал ЦТ), and then in December, following the dissolution of the USSR, became Ostankino Television Channel One.

Following the dissolution of the USSR, Programme One's frequencies were transferred to the new state broadcasting organizations in the former Soviet republics, while in the Russian republic the main Ostankino Television channel took over its signal and transmitters.

Programmes

The periodic Little Blue Light became a staple of Soviet Union celebrations during New Year's Eve, International Women's Day, and International Workers' Day. The programme continues to run today on Russia 1.

The news department did not employ news journalists until 1989, when they began to front the shorter bulletins (the main 18:30 and 21:00 news programmes was fronted only by senior journalists until after the failed coup d'etat).

See also

Related Research Articles

A television network or broadcaster is a telecommunications network for distribution of television program content, whereby a central operation provides programming to many television stations or pay television providers. Until the mid-1980s, television programming in most countries of the world was dominated by a small number of terrestrial networks. Many early television networks evolved from earlier radio networks.

Deutsche Welle International German public radio and television channel

Deutsche Welle or DW is a German public international broadcaster funded by the German broadcasting licence fee. The service is available in 30 languages. DW's satellite television service consists of channels in English, German, Spanish, and Arabic. While funded by the German government, the work of DW is regulated by the Deutsche Welle Act, meaning that content is intended to be independent of government influence. DW is a member of the European Broadcasting Union (EBU).

Romanian Television broadcaster

Televiziunea Română, more commonly referred to as TVR[teveˈre], is the short name for Societatea Românǎ de Televiziune, or SRTV—Romanian public television. It operates five channels: TVR1, TVR2, TVR3, TVRi, and TVR Moldova along with six regional studios in Bucharest, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Craiova and Târgu Mureș.

Ostankino Tower television and radio tower in Moscow, Russia

Ostankino Tower is a television and radio tower in Moscow, Russia, owned by the Moscow branch of unitary enterprise Russian TV and Radio Broadcasting Network. Standing 540.1 metres (1,772 ft), Ostankino was designed by Nikolai Nikitin. It is currently the tallest free-standing structure in Europe and 11th tallest in the world. Between 1967 and 1974, it was the tallest in the world. The tower was the first free-standing structure to exceed 500 m (1,600 ft) in height. Ostankino was built to mark the 50th anniversary of the October Revolution. It is named after the surrounding Ostankino district of Moscow.

Television in the Soviet Union overview of television in the Soviet Union

Television in the Soviet Union was owned, controlled and censored by the state. The body governing television in the era of the Soviet Union was the Gosteleradio committee, which was responsible for both the Soviet Central Television and the All-Union Radio.

Broadcasting in the Soviet Union was owned by the Soviet state, and was under its tight control and Soviet censorship. Through the development of satellites and SECAM, controlled broadcasting was initialized as the main frequency for distributing information and entertainment. Under the control of the Soviet Union, censorship and limitation on information was filtered for the citizens to ensure the common culture and socialist ideals were maintained.

<i>Vremya</i> 1968 television programme

Vremya is the main evening newscast in Russia, airing on Channel One Russia and previously on Programme One of the Central Television of the USSR. The programme has been on the air since 1 January 1968 and was broadcast in color since 1974.

RIA Novosti Russian state-operated domestic (and former international) news agency

RIA Novosti, sometimes RIA for short, was a Russian state-controlled domestic news agency, which used to be one of Russia's international news agencies until 2013. Operating under the purview of the Russian Ministry of Communications and Mass Media, RIA Novosti is headquartered in Moscow and operated about 80 bureaus internationally. On 9 December 2013 President of Russia Vladimir Putin ordered RIA Novosti's liquidation and the creation of a Russian international news agency Rossiya Segodnya. Dmitry Kiselyov, an anchorman of the Russia-1 channel was appointed to be the first president of the new information agency. RIA Novosti was scheduled to be closed down in 2014; starting in March 2014, staff were informed that they had the option of transferring their contracts to Rossiya Segodnya or accepting voluntary redundancy. On 10 November 2014, Rossiya Segodnya launched the Sputnik multimedia platform as the international replacement of RIA Novosti and Voice of Russia. Within Russia itself, however, Rossiya Segodnya continues to operate its Russian language news service under the name RIA Novosti with its ria.ru website.

All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company Russian state-controlled television program company

The All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company, in short VGTRK is a state-controlled broadcaster which operates many television and radio channels in 53 of Russia's languages. The company was founded in 1990 and is based in Moscow.

Russia-1 television station

Russia-1 is a state-owned Russian television channel first aired on 22 March 1951 as Programme One in the Soviet Union. It was relaunched as RTR on the 13 May 1991, and is known today as Russia 1. It is the flagship channel of the All-Russia State Television and Radio Company (VGTRK). Russia-1 has the second largest audience in Russian television. In a typical week, it is viewed by 75% of urban Russians, compared to 83% for the leading channel, Channel One. The two channels are similar in their politics, and they compete directly in entertainment. Russia-1 has many regional variations and broadcasts in many languages.

Public Television of Armenia, Hayastani Hanrayin Herrustaynkerut’yun; ARMTV or APMTV, is Armenia's public television station that began transmissions in 1956.

VIDgital Russian television production company

VIDgital, formerly and still commonly known as VID, stylized as ВИD, lit. "View"; acronym of VzglyadiDrugiye, "Outlook and Others") is a Soviet and Russian TV production company. VIDgital produces shows for Channel One Russia, NTV and OTR. It is best known for producing the television programmes Wait for Me, designed to help people find loved ones and Pole Chudes which is a popular Russian version of Wheel of Fortune.

Vladimir Maslachenko Soviet and Russian footballer

Vladimir Nikitovich Maslachenko was a Soviet footballer and football commentator. He was born in Vasylkivka, Dnipropetrovsk Oblast, in the Ukrainian SSR

Public Radio of Armenia

Public Radio of Armenia - is a public radio broadcaster in Armenia. It was established in 1926 and remains one of the largest broadcasters in the country, with three national channels. The agency also has the country's largest sound archives, four orchestras, and participates in cultural preservation programs.

The Central Television of the USSR was the state television broadcaster of the Soviet Union.

Igor Kirillov Russian television presenter

Igor Leonidovich Kirillov is a prominent former news anchor for Central Television of the USSR, the main state broadcaster of the Soviet Union. He was an announcer for the 9:00pm CT USSR news program Vremya.

The Moscow Programme was a television channel in the Soviet Union. It had a political focus and discussed events in Moscow. Now it is a television station broadcast by the Moscow City Government named TV Center.

The All-Union First Programme was a radio channel in the Soviet Union. It had a political focus and discussed events in the Soviet Union. Since 1991 it was a small commercial radio station broadcasting with the name "Radio-1". "Radio-1" ceased broadcasting on 21 June 2010.

International Radio and Television Organisation international organization

The International Radio and Television Organisation (official name in French: Organisation Internationale de Radiodiffusion et de Télévision or OIRT was an East European network of radio and television broadcasters with the primary purpose of establishing ties and securing an interchange of information between those various organizations responsible for broadcasting services, promoting the interests of broadcasting, seeking by international cooperation a solution to any matter relating to broadcasting, and studying and working out all measures having as their aim the development of broadcasting.

Mir (television company) TV channel in CIS and Baltic region

Mir, known formally as the International Television and Radio Company "Mir" is the multinational state television broadcaster, broadcasting programs in Russian and featuring programming from all the countries of the Commonwealth of Independent States.