Radio DDR 1

Last updated
Radio DDR1 (formerly "Berlin Zweites Programm" -Berlin 2)
Radio DDR.svg
Broadcast area East Germany
and parts of
West Germany
Czechoslovakia
Poland
Frequency 531 KHz (Leipzig) 1044 KHz (Dresden) and others
Ownership
Owner Government of East Germany

Radio DDR 1 (English: Radio GDR 1) was a radio channel produced and transmitted by Rundfunk der DDR, the radio broadcasting organization of East Germany (GDR). It had a mixed schedule of news and light entertainment, with the emphasis on events in the GDR, and also included regional programming.

Contents

History

Radio DDR 1 was established in August 1953 when, as part of a reorganization of the broadcasting system, it joined the existing stations Deutschlandsender (part of Rundfunk der DDR since 1949) and Berliner Rundfunk (founded in 1946). Between June 1954 and September 1955, it was known as Berlin zweites Programm (Berlin 2nd Programme) in distinction from Berlin erstes Programm (Berlin 1st Programme), the new name for Berliner Rundfunk.

The channel, which was transmitted on medium wave (531, 558, 576, 603, 729, 882, and 1044 kHz) and FM, broadcast until 1990. In April of that year it was renamed "Radio aktuell" and carried advertising for the first time.

Following German reunification, Radio aktuell's frequencies were transferred to the new public-service broadcasting organizations Mitteldeutscher Rundfunk (covering Saxony, Saxony-Anhalt, and Thuringia) and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg, and to the Hamburg-based Norddeutscher Rundfunk which took over as public-service broadcaster in Mecklenburg-Vorpommern.

Programmes

The weekly Schlagerrevue, which ran for 36 years and was presented from 1958 by Heinz Quermann, became the world's longest-running radio hit parade. The programme's editor from 1963 to 1988 was the composer, lyricist, arranger, singer, and bandleader Siegfried Jordan.

Radio DDR 1's Sports Department employed such well known journalists as Heinz-Florian Oertel, Hubert Knobloch, Wolfgang Hempel, and Waldefried Forkefeld.

See also

Related Research Articles

ARD (broadcaster) Group of German public broadcasters

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

Dresden TV tower tower in Dresden, Germany

The Fernsehturm Dresden-Wachwitz is a TV tower in Dresden, Germany. It is situated on the Wachwitzer Elbhöhen and serves as a transmitting tower for television and radio broadcasts. Due to its visibility over large distances and its unusual form, it has become a landmark of Dresden and the Elbe Valley. Its address is 37 Oberwachwitzer Way, Dresden.

Radio Berlin International International east German radio station

Radio Berlin International was the international broadcaster for the German Democratic Republic.

<i>Rundfunk im amerikanischen Sektor</i>

RIAS was a radio and television station in the American Sector of Berlin during the Cold War. It was founded by the US occupational authorities after World War II in 1946 to provide the German population in and around Berlin with news and political reporting.

<i>Aktuelle Kamera</i> television program

Aktuelle Kamera was the flagship television newscast of Deutscher Fernsehfunk, the state television broadcaster of the German Democratic Republic (DDR). On air from 21 December 1952 to 14 December 1990, Aktuelle Kamera was one of the main propaganda tools of the East German government.

Mitteldeutscher Rundfunk is the public broadcaster for the federal states of Thuringia, Saxony and Saxony-Anhalt in Germany. Established in January 1991, its headquarters are in Leipzig, with regional studios in Dresden, Erfurt and Magdeburg. MDR is a member of the ARD consortium of public broadcasters in Germany.

The Berliner Rundfunk (BERU) was a radio station set in East Germany. It had a political focus and discussed events in East Berlin. Today it is a commercial radio station broadcast with the name "Berliner Rundfunk 91.4".

Bayerischer Rundfunk public-service radio and television broadcaster based in Munich

Bayerischer Rundfunk is a public-service radio and television broadcaster, based in Munich, capital city of the Free State of Bavaria in Germany. BR is a member organization of the ARD consortium of public broadcasters in Germany.

Television in Germany began in Berlin on 22 March 1935, broadcasting for 90 minutes three times a week. It was the first public television station in the world, named Fernsehsender Paul Nipkow. The German television market had approximately 36.5 million television households in 2000, making it the largest television market in Europe. Nowadays, 95% of German households have at least one television receiver. All the main German TV channels are free-to-air.

Norddeutscher Rundfunk Public service broadcaster in Northern Germany

Norddeutscher Rundfunk is a public radio and television broadcaster, based in Hamburg. In addition to the city-state of Hamburg, NDR transmits for the German states of Lower Saxony, Mecklenburg-Vorpommern and Schleswig-Holstein. NDR is a member of the ARD consortium.

Rundfunk Berlin-Brandenburg public service broadcaster in Germany

Rundfunk Berlin-Brandenburg is an institution under public law for the German states of Berlin and Brandenburg, based in Berlin and Potsdam. RBB was established on 1 May 2003 through the merger of Sender Freies Berlin (SFB) and Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg (ORB), based in Potsdam, and is a member of the Association of PSBs in the Federal Republic of Germany (ARD).

Deutschlandsender German national radio station

Deutschlandsender, abbreviated DLS or DS, was one of the longest-established radio broadcasting stations in Germany. The name was used between 1926 and 1993 to denote a number of powerful stations designed to achieve all-Germany coverage.

Deutschlandfunk Kultur Radio station in Berlin

Deutschlandfunk Kultur is a culture-oriented radio station and part of Deutschlandradio, a set of national radio stations in Germany. Initially named DeutschlandRadio Berlin, the station was renamed Deutschlandradio Kultur on 1 April 2005. The present name was adopted on 1 May 2017.

Sender Freies Berlin public service broadcaster in Berlin

Sender Freies Berlin was the ARD public radio and television service for West Berlin from 1 June 1954 until 1990 and for Berlin as a whole from German reunification until 30 April 2003. On 1 May 2003 it merged with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg to form Rundfunk Berlin-Brandenburg.

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg public service broadcaster in Brandenburg

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg, based in Potsdam, was the public broadcaster for the German federal state of Brandenburg from 12 October 1991 until 30 April 2003. It was a member organization of the consortium of public-law broadcasting organizations in Germany, ARD.

Rundfunk der DDR Radio broadcasting organisation of the German Democratic Republic

Rundfunk der DDR was the radio broadcasting organisation for the German Democratic Republic (GDR) from 1952 until German reunification, after which it continued until 1991 as Funkhaus Berlin, located at 18-50 Nalepastrasse.

Deutscher Fernsehfunk television program in East Germany

Deutscher Fernsehfunk was the state television broadcaster in the German Democratic Republic from 1952 to 1991.

History of television in Germany aspect of history

The first regular electronic television service in Germany began in Berlin on March 22, 1935, as Deutscher Fernseh Rundfunk. Broadcasting from the Fernsehsender Paul Nipkow, it used a 180-line system, and was on air for 90 minutes, three times a week. Very few receivers were ever privately owned, and viewers went instead to Fernsehstuben. During the 1936 Summer Olympics, broadcasts, up to eight hours a day, took place in Berlin and Hamburg. The Nazis intended to use television as a medium for their propaganda once the number of television sets was increased, but television was able initially to reach only a small number of viewers, in contrast to radio. Despite many technical improvements to camera technology, allowing for higher resolution imaging, by 1939, and the start of World War II, plans for an expansion of television programming were soon changed in favor of radio. The production of the TV receiver E1, that had just started was cancelled because of the war. Nevertheless, the Berlin station, along with one in occupied Paris, remained on the air for most of World War II. A special magazine called Fernsehen und Tonfilm was published.

RBB Fernsehen television station

RBB Fernsehen is a German free-to-air television channel owned and operated by Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) and serving Berlin and Brandenburg. It is one of the seven regional "third programmes" that are offered within the federal ARD network.

Berlin-Köpenick transmitter was a transmission facility for broadcasting on medium wave, short wave, and VHF in Berlin-Köpenick, Germany, near the suburb of Uhlenhorst, after which it was occasionally named.