Berliner Rundfunk

Last updated
Berliner Rundfunk
formerly: "Berlin erstes Programm" -Berlin 1
Broadcast area East Germany
and parts of
West Germany
Czechoslovakia
Poland
Frequency Currently on 91.4 MHz Berlin. Historical on 999 kHz (Hoyerswerda) 1170 kHz (Reichenbach) 1575 kHz (Dresden) and others.
Ownership
Owner Government of East Germany
Links
Website berliner-rundfunk.de

The Berliner Rundfunk (BERU) was a radio station set in East Germany. It had a political focus and discussed events in East Berlin. Today it is a commercial radio station broadcast with the name "Berliner Rundfunk 91.4".

Contents

History

The Berliner Rundfunk was established in 1945 by the Soviet Military Administration in Germany. It initially broadcast from the Haus des Rundfunks building of the former Reichs-Rundfunk-Gesellschaft ( Reich -Radio Association) GmbH on Masurenallee in Berlin-Charlottenburg. It is notable that this broadcaster was located in the British sector of what was to become West Berlin. The station was merged with the regional broadcasters in Potsdam and Schwerin as well as the broadcast studio in Rostock.

Funkhaus Nalepastrasse, 2006 condition Rundfunk DDR 1.jpg
Funkhaus Nalepastraße, 2006 condition

In the course of the centralization of the German Democratic Republic (GDR) in 1952, in which among other things five Länder were eliminated, the status of East German radio changed. In the meantime, the new radio headquarters of the Rundfunk der DDR was established on Nalepastraße in Oberschöneweide, East Berlin. After 1952, all radio programs in the GDR emanated from there. The Berliner Rundfunk was changed to the program Berlin I with a political focus and allotted the transmitters in Schwerin and Weimar. The program also took over the shortwave transmission of the previous Deutschlandsender.

In August 1953 the radio system was reorganized. This reform created the Deutschlandsender, the Berliner Rundfunk, and the Radio DDR. From June 1954 until September 1955 the program of the Berliner Rundfunk was temporarily called "Berlin 1. Programm" in contrast to the program of Radio DDR which was called "Berlin 2. Programm."

The Berliner Rundfunk transmitted its program set over mediumwave (657, 693, 999, 1170, 1431 and 1575 kHz) and VHF.

In connection with the unification of the two German states, the Berliner Rundfunk ceased its transmission in February 1990. In Berlin an identically named private radio program broadcast on the VHF frequency 91.4 MHz. The other open frequencies of the Berliner Rundfunk were taken over by regional programs of the newly created Länder.

See also

Related Research Articles

ARD (broadcaster) Group of German public broadcasters

ARD is a joint organisation of Germany's regional public-service broadcasters. It was founded in 1950 in West Germany to represent the common interests of the new, decentralised, post-war broadcasting services – in particular the introduction of a joint television network.

Radio Berlin International

Radio Berlin International was the international broadcasting arm for the German Democratic Republic's (GDR) Rundfunk der DDR broadcasting service. Radio Berlin International (RBI) was one of the major international broadcasters of the Cold War era.

<i>Rundfunk im amerikanischen Sektor</i> Radio and television station in the American Sector of Berlin during the Cold War

RIAS was a radio and television station in the American Sector of Berlin during the Cold War. It was founded by the US occupational authorities after World War II in 1946 to provide the German population in and around Berlin with news and political reporting.

Mitteldeutscher Rundfunk is the public broadcaster for the federal states of Thuringia, Saxony and Saxony-Anhalt in Germany. Established in January 1991, its headquarters are in Leipzig, with regional studios in Dresden, Erfurt and Magdeburg. MDR is a member of the ARD consortium of public broadcasters in Germany.

Karl-Eduard von Schnitzler East German communist propagandist

Karl-Eduard von Schnitzler was an East German communist propagandist and host of the television show Der schwarze Kanal from 21 March 1960 to 30 October 1989.

Deutschlandfunk is a public-broadcasting radio station in Germany, concentrating on news and current affairs. It is one of the four national radio channels produced by Deutschlandradio.

Radio DDR 1 Radio station

Radio DDR 1 was a radio channel produced and transmitted by Rundfunk der DDR, the radio broadcasting organization of East Germany (GDR). It had a mixed schedule of news and light entertainment, with the emphasis on events in the GDR, and also included regional programming.

Bayerischer Rundfunk public-service radio and television broadcaster based in Munich

Bayerischer Rundfunk is a public-service radio and television broadcaster, based in Munich, capital city of the Free State of Bavaria in Germany. BR is a member organization of the ARD consortium of public broadcasters in Germany.

Saarländischer Rundfunk German public radio and television broadcaster

Saarländischer Rundfunk is a public radio and television broadcaster serving the German state of Saarland. With headquarters in the Halberg Broadcasting House in Saarbrücken, SR is a member of the ARD consortium of German public-broadcasting organizations.

Deutschlandsender German national radio stations

Deutschlandsender, abbreviated DLS or DS, was one of the longest-established radio broadcasting stations in Germany. The name was used between 1926 and 1993 to denote a number of powerful stations designed to achieve all-Germany coverage.

Deutschlandfunk Kultur Radio station in Berlin

Deutschlandfunk Kultur is a culture-oriented radio station and part of Deutschlandradio, a set of national radio stations in Germany. Initially named DeutschlandRadio Berlin, the station was renamed Deutschlandradio Kultur on 1 April 2005. The present name was adopted on 1 May 2017.

Sender Freies Berlin Public radio and television service by ARD

Sender Freies Berlin was the ARD public radio and television service for West Berlin from 1 June 1954 until 1990 and for Berlin as a whole from German reunification until 30 April 2003. On 1 May 2003 it merged with Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg to form Rundfunk Berlin-Brandenburg.

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg Television station in Potsdam, Germany

Ostdeutscher Rundfunk Brandenburg, based in Potsdam, was the public broadcaster for the German federal state of Brandenburg from 12 October 1991 until 30 April 2003. It was a member organization of the consortium of public-law broadcasting organizations in Germany, ARD.

Rundfunk der DDR Radio broadcasting organisation of the German Democratic Republic

Rundfunk der DDR was the radio broadcasting organisation for the German Democratic Republic (GDR) from 1952 until German reunification, after which it continued until 1991 as Funkhaus Berlin, located at 18-50 Nalepastrasse.

Nordwestdeutscher Rundfunk Organization for public broadcasting in Hamburg, Lower Saxony, Schleswig-Holstein and North Rhine-Westphalia from 1945 to 1955

Nordwestdeutscher Rundfunk was the organization responsible for public broadcasting in the German Länder of Hamburg, Lower Saxony, Schleswig-Holstein and North Rhine-Westphalia from 22 September 1945 to 31 December 1955. Until 1954, it was also responsible for broadcasting in West Berlin. NWDR was a founder member of the consortium of public-law broadcasting institutions of the Federal Republic of Germany, the ARD.

Reichs-Rundfunk-Gesellschaft German broadcasting network

The Reichs-Rundfunk-Gesellschaft was a national network of German regional public radio and television broadcasting companies active from 1925 until 1945. RRG's broadcasts were receivable in all parts of Germany and were used extensively for Nazi propaganda after 1933.

Deutscher Fernsehfunk State television broadcaster in the German Democratic Republic

Deutscher Fernsehfunk was the state television broadcaster in the German Democratic Republic from 1952 to 1991.

History of television in Germany Aspect of history

The first regular electronic television service in Germany began in Berlin on March 22, 1935, as Deutscher Fernseh Rundfunk. Broadcasting from the Fernsehsender Paul Nipkow, it used a 180-line system, and was on air for 90 minutes, three times a week. Very few receivers were ever privately owned, and viewers went instead to Fernsehstuben. During the 1936 Summer Olympics, broadcasts, up to eight hours a day, took place in Berlin and Hamburg. The Nazis intended to use television as a medium for their propaganda once the number of television sets was increased, but television was able initially to reach only a small number of viewers, in contrast to radio. Despite many technical improvements to camera technology, allowing for higher resolution imaging, by 1939, and the start of World War II, plans for an expansion of television programming were soon changed in favor of radio. The production of the TV receiver E1, that had just started was cancelled because of the war. Nevertheless, the Berlin station, along with one in occupied Paris, remained on the air for most of World War II. A special magazine called Fernsehen und Tonfilm was published.

Berlin-Köpenick transmitter was a transmission facility for broadcasting on medium wave, short wave, and VHF in Berlin-Köpenick, Germany, near the suburb of Uhlenhorst, after which it was occasionally named.

Stefan Amzoll was a German musicologist, journalist and independent author. In 1989/1990 he was editor-in-chief of Radio DDR 2 and 1990/91 deputy editor-in-chief of Deutschlandsender Culture. A main focus of his work was New Music.

References