TASS

Last updated

Russian News Agency TASS
Type Federal State Unitary Enterprise
Industry News agency
Founded1 September 1904;116 years ago (1904-09-01)
Headquarters Moscow, Russia
Area served
Worldwide
Key people
Sergei Mikhailov
Products News media
Ownerwholly owned by federal government (as federal unitary enterprise)
Website tass.com

Russian News Agency TASS (Russian : Информацио́нное аге́нтство Росси́и ТАСС, romanized: Informatsionnoye agentstvo Rossii TASS), abbreviated TASS (ТАСС), is a major Russian news agency founded in 1904. TASS is the largest Russian news agency and one of the largest news agencies worldwide, along with Reuters, the Associated Press (AP) and Agence France-Presse (AFP). [1]

Contents

TASS is registered as a Federal State Unitary Enterprise, owned by the Government of Russia. [2] Headquartered in Moscow, TASS has 70 offices in Russia and in the Commonwealth of Independent States (CIS), as well as 68 bureaus around the world.

In Soviet times, it was named the Telegraph Agency of the Soviet Union (Телегра́фное аге́нтство Сове́тского Сою́за, Telegrafnoye agentstvo Sovetskogo Soyuza) and was the central agency for news collection and distribution for all Soviet newspapers, radio and television stations. After the dissolution of the Soviet Union, the agency was renamed Information Telegraph Agency of Russia (ITAR-TASS) (Информацио́нное телегра́фное аге́нтство Росси́и (ИТА́Р-ТАСС), Informatsionnoye telegrafnoye agentstvo Rossii (ITAR-TASS)) in 1992, but regained the simpler TASS name in 2014. [3]

History

Historic TASS headquarters in Moscow Tass Barry Kent.jpg
Historic TASS headquarters in Moscow

1902: TTA, SPTA, PTA, ROSTA

The origin of TASS dates back to December 1902 when it began operations as the Commercial Telegraph Agency (TTA, Torgovo-Telegrafnoe Agentstvo) under the Ministry of Finance, with Torgovo-Promyshlennaya Gazeta's staff being the main supplier of journalists. As the demand for non-business began during the first battles of the Russo-Japanese War in February 1904, the agency had to change its name to the St. Petersburg Telegraph Agency (SPTA). As there was no change of headquarters and almost no change in its staff and function, it was a mere rebranding.

In August 1914, one day after St. Petersburg was renamed Petrograd, SPTA was renamed the Petrograd Telegraph Agency (PTA). It was seized by Bolsheviks in November 1917 and by December was renamed as the Central Information Agency of the Soviet Russian Council of People's Commissars. On 7 September 1918, the presidium renamed PTA and the Press bureau into the Russian Telegraph Agency (ROSTA), which became "the central information agency of the whole Russian Socialist Federative Soviet Republic".[ citation needed ]

1925: TASS

TASS building entrance with globe Zdanie tass.jpg
TASS building entrance with globe

In July 1925 the Telegraph Agency of the Soviet Union (Telegrafnoye agentstvo Sovetskogo Soyuza, TASS) was established by a decree of the Presidium of the Supreme Soviet, and took over the duties of the ROSTA as the country's central information agency. TASS enjoyed "exclusive right to gather and distribute information outside the Soviet Union, as well as the right to distribute foreign and domestic information within the Soviet Union, and manage the news agencies of the Soviet republics". Official state information was delivered as the TASS Report (Russian: Сообщение ТАСС, Soobshchyeniye TASS).

TASS included affiliated news agencies in all 14 Soviet republics in addition to Russia: RATAU (Ukrainian SSR, now Ukrinform), BelTA (Byelorussian SSR), ETA (Estonian SSR), Latinform (Latvian SSR, now LETA), ELTA (Lithuanian SSR), ATEM (Moldavian SSR, now Moldpres), Armenpress (Armenian SSR), Gruzinform (Georgian SSR), Azerinform (Azerbaijan SSR, now AZERTAC), UzTAG (Uzbek SSR, now UzA), KazTAG (Kazakh SSR, now Kazinform), KyrTAG (Kyrgyz SSR, now Kabar), Turkmeninform (Turkmen SSR, now TDH) and TajikTA (Tajik SSR, now Khovar). Over the history other affiliates existed, e.g. KarelfinTAG for the Karelo-Finnish SSR.

TASS news and photos were received by 4,000 Soviet newspapers, TV and radio stations and over a thousand foreign media outlets. The news agency ran one of the biggest networks of correspondents in the world – 682 offices in the country and 94 bureaus abroad, with reporters in 110 countries. At its peak it employed nearly 5,000 people including close to 2,000 journalists and photo correspondents.[ citation needed ] In addition to producing reports for general consumption, TASS produced packages of content for non-public use. Western news reports and potentially embarrassing domestic news would be compiled daily into a collection known as "White Tass," and particularly important[ clarification needed ] news would be compiled into a smaller collection known as "Red Tass." These collections were made available only to journalistic and political leaders, and to top journalists and political leaders, respectively. [4]

TASS was organized with five Main Editorial Boards for Union Information, Foreign Information, Socialist Countries, Information for Foreign Countries, Photo information, supplemented by a Main Directorate of Communications.[ citation needed ] In 1961 Ria Novosti was created to supplement TASS, mainly in foreign reporting and human-interest stories. After 1971, TASS was elevated to the status of State Committee at the Government of the Soviet Union.

The agency was frequently used as a front organization by the Soviet intelligence agencies, such as the NKVD (later KGB) and Main Intelligence Directorate, with TASS employees serving as informants. In 1959, Alexander Alexeyev was dispatched to Cuba on a fact-finding mission, ostensibly working for TASS. [5]

1992: ITAR-TASS

In January 1992, following the dissolution of the Soviet Union, a Presidential Decree signed by Boris Yeltsin re-defined status of TASS and renamed it the Information Telegraph Agency of Russia. In May 1994 The Russian Government adopted a resolution "On approval of the Charter of the Information Telegraph Agency of Russia", under which it operates as a central government news agency. The TASS acronym was, by this point, well-recognized around the world and so was retained after being redefined as the Telegraph agency of communication and messages (Russian:Телеграфное агентство связи и сообщения, tr. Telegrafnoye agentstvo svazi i soobshcheniya). The agency as a whole was referred to as "ITAR-TASS".

In September 2014 the agency regained its former name as Russian News Agency TASS. [3]

Organization

TASS building entrance at night Tass2 Barry Kent.jpg
TASS building entrance at night

TASS is registered as a Federal State Unitary Enterprise, owned by the Government of Russia. [2] Headquartered in Moscow, TASS has 70 offices in Russia and in the Commonwealth of Independent States (CIS), as well as 68 bureaus around the world.

TASS press center

TASS multi-media press center is a communication floor in the heart of Moscow. Every year it hosts some 300 events featuring high-ranking Russian officials, foreign heads of state, leaders of main political parties, representatives of the world of arts and culture, scientists and sporting personalities as well as managers of Russian and foreign business enterprises. TASS press centers also operate in St. Petersburg, Yekaterinburg and Novosibirsk.

TASS is a media partner of high-profile conferences, forums and exhibitions in Russia and abroad. [6] The agency organized the first News Agencies World Congress (NAWC) in 2004. [7]

Directors of TASS

Notable journalists

See also

Related Research Articles

Postage stamps and postal history of Russia

This a survey of the postage stamps and postal history of the Russian Empire, the Soviet Union and the modern Russian Federation.

TASS is a major news agency in Russia, successor to the Telegraph Agency of the Soviet Union.

Russian Telegraph Agency

Russian Telegraph Agency, abbr. ROSTA, was the state news agency in Soviet Russia (1918-35). After the creation of Telegraph Agency of the Soviet Union in 1925, it remained the news agency of Soviet Russia. Its name was associated with Rosta windows.

Broadcasting in the Soviet Union was owned by the Soviet state, and was under its tight control and Soviet censorship. Through the development of satellites and SECAM, controlled broadcasting was initialized as the main frequency for distributing information and entertainment. Under the control of the Soviet Union, censorship and limitation on information was filtered for the citizens to ensure the common culture and socialist ideals were maintained.

RIA Novosti, sometimes referred to as RIAN or RIA is a Russian state-owned domestic news agency, which since 9 December 2013 has operated under Rossiya Segodnya. RIA Novosti is headquartered in Moscow. The chief editor is Anna Gavrilova.

Belarusian Telegraph Agency

The Belarusian Telegraph Agency or BelTA is the state-owned national news agency of the Republic of Belarus. It operates in Russian, Belarusian, English, German, Spanish and Chinese languages. Since 2018, the director of BELTA is Irina Akulovich

Gury Marchuk

Gury Ivanovich Marchuk was a prominent Soviet and Russian scientist in the fields of computational mathematics, and physics of atmosphere. Academician ; the President of the USSR Academy of Sciences in 1986–1991. Among his notable prizes are the USSR State Prize (1979), Demidov Prize (2004), Lomonosov Gold Medal (2004).

Buston, Sughd Place in Sughd Region, Tajikistan

Buston is a town in northern Tajikistan. It is located in Sughd Region, between the cities of Khujand and Ghafurov. Buston is a city of regional subordination, and is not part of a district.

Igor Shchyogolev

Igor Olegovich Shchyogolev is a Russian politician. From May 2008 to 20 May 2012, he has served as the Russian Minister of Telecommunications.

The National News Agency of Ukraine or Ukrinform is a state information and news agency of Ukraine. It was founded in 1918 during the Ukrainian War of Independence as the Bureau of Ukrainian Press (BUP). The first director of the agency was Dmytro Dontsov.

Azerbaijan State News Agency

Azerbaijan State News Agency is the official news agency of the Republic of Azerbaijan. Aslan Aslanov has been the agency's director general since 2002 and Chairman of the Board since 15 March 2018.

Armenpress

Armenpress is the oldest and the main state news agency in Armenia.

Vladimir Petrovich Khatuntsev was a Soviet journalist and news executive. He was head of the central Soviet news agency TASS in 1978–79.

Turkmenistan State News Agency, sometimes shortened to TDH, is the state-owned news agency in Turkmenistan. TDH headquarters are in Bitarap Turkmenistan Avenue, Ashgabat. The agency publishes news and analysis of the socio-political, socio-economic, cultural and sporting life of the state in Turkmen, Russian and English languages. Agency specialists are engaged in the development, technical and information support, and promotion of web sites relating to the culture of Turkmenistan. The current editor-in-chief of TDH is Bekdurdy Amansaryev Two small, private news agencies, Infoabad and Arzuw, also exist.

Konstantin Vanshenkin

Konstantin Yakovlevich Vanshenkin was a Soviet poet and lyricist from Moscow.

Jean Tatlian

Jean Tatlian is a Soviet singer of Armenian ancestry. In the late 1960s he enjoyed great popularity in the USSR. He emigrated to France in 1971. Jean Tatlian considers himself the first chansonnier of the Soviet Union.

Vasily Nazarovich Rykov ; was a Soviet politician and diplomat.

Vitaly Ignatenko

Vitaly Nikitich Ignatenko is a Russian journalist and politician who had been the head of ITAR-TASS news agency from 1993 until 2012 and had served in the cabinet of Prime Minister Viktor Chernomyrdin from 1995 to 1997 as deputy prime minister. He has also been a member of different journalism organizations and foundations promoting the Russian language and Russian-speaking press.

Yevgeny Zinichev Russian politician and general

Yevgeny Nikolayevich Zinichev, is a Russian statesman, politician and military officer. He serves as the Minister of Emergency Situations since May 18, 2018. He is also the member of the Security Council of Russia since May 28, 2018. In 2016, he served as the acting Governor of Kaliningrad Oblast before being replaced by Anton Alikhanov. He is ranked General of the Army as of 2020.

Yakov Genrikhovich Doletsky was a Polish revolutionary and long-serving head of the Soviet news agency TASS.

References

  1. "Russia – Media Landscape". European Journalism Centre. Archived from the original on 20 March 2018. Retrieved 14 March 2016.
  2. 1 2 Radia, Kirit (10 May 2014). "Putin Rules the Rink". ABC News. Retrieved 25 December 2014.
  3. 1 2 "ИТАР-ТАСС вернется к советскому названию" [ITAR-TASS returns to its Soviet name]. Lenta.ru (in Russian). 18 March 2014. Retrieved 28 May 2017.
  4. Hoffman, Erik P. (1984). The Soviet Polity in the Modern Era. New York: DeGruyter. p. 644. ISBN   0202241645.
  5. Alexeyev, Alexander. "Interview with Alexander Alekseyev [Soviet Ambassador to Cuba]" (PDF). National Security Archive (Interview). George Washington University . Retrieved 30 March 2013.
  6. TASS official website
  7. Rashid Hassan (20 November 2013). "News agencies embrace information technology". Arab News. Riyadh. Retrieved 8 February 2014.
  8. Theodore E. Kruglak, The Two Faces of TASS, passim; Russian TASS Wikipedia page. The information from the two sources does not always match.
  9. "Всеволод Кукушкин: "У каждого игрока есть свое место в истории хоккея"". chitaem-vmeste.ru (in Russian). 1 March 2018. Retrieved 14 August 2019.