Shanghai Media Group

Last updated

Radio and Television Station of Shanghai
Shanghai Media Group
上海广播电视台、上海文化广播影视集团有限公司
Type Terrestrial television
Country
Availability Shanghai, China
Launch date
2001
Official website
SMG Online
Shanghai Media Group
Simplified Chinese 上海文化广播影视集团有限公司
Traditional Chinese 上海文化廣播影視集團有限公司
Alternative Chinese name
Simplified Chinese 上海广播电视台
Traditional Chinese 上海廣播電視台
Literal meaningRadio and Television Station of Shanghai

Radio and Television Station of Shanghai (RTS), a Shanghai-based publicly owned institution, and its wholly owned subsidiary, Shanghai Media Group (SMG), represent one of China's largest state-owned media and cultural conglomerates, with the most complete portfolio of media and related businesses. The Oriental Pearl Media Company under SMG was the first cultural and media company in China to realize a market capitalization totaling more than ¥100 billion (US$15B) on the Shanghai Stock Exchange in 2015. By June 2015, SMG has more than ¥61B (US$10B) in assets and about 17,200 employees. [1]

Contents

SMG's businesses span operations of radio and TV networks, signal transmission, newspapers and magazines, drama and film production and distribution, OTT and streaming, IPTV, online and console gaming, digital advertising, home shopping and e-commerce, financial data and information services, children's arts training, TV post-production services, live entertainment, tourism and cultural investments, etc.

History

Formed in 2001, SMG is the result of a merger between the People's Radio Station of Shanghai, East Radio Shanghai, Shanghai City Television, and Oriental Television. It has 11 analogue TV channels, 90 digital paid cable TV channels, an internet TV service, plus 10 analogue and 19 digital radio services. The group also operates and owns five sports centres and 14 cultural art centres. According to a survey of AC Nielsen, eleven of the group's TV channels have achieved a market share of 76% during prime time in 2003.

In 2003 the group conducted a feasibility study with a view to set up a new English channel. [1] It renamed its Shanghai Broadcasting Network to Dragon TV and moved that channel's best-known English program "News at Ten" to Shanghai Television Business Channel and Dragon TV. [2] In January 2008, the Group launch a 24-hour English TV news channel, (ICS – International Channel Shanghai), the second in China after the state-own China Central Television's English channel (CCTV-9). [3] The content of ICS News is distributed on mobile and internet platforms by US Company China Animation Partners, LLC.

English radio programming includes "Live It Up, Shanghai" broadcasts on the East Radio channel (792am and 89.9fm).

On 2 October the Group hosted special concert to mark the 20th anniversary of South Korea and China's diplomatic ties, with performers including along Kim Jang-hoon, Super Junior-M and EXO-K. [4]

The Walt Disney Studios and Shanghai Media Group Pictures signed a movie development agreement, before 6 March 2014 announcement, in which Chinese themes would be incorporated into Disney branded movies. [5]

Shanghai Media Group is the holding company of Yicai Global (China) (formerly known as China Business Network), which in addition to the TV channel also runs a magazine named CBN Weekly, a newspaper called CBN Paper, radio channel CBN Radio and a number of websites carrying the name. [6] [7] In 2015 Alibaba Group paid 1.2 billion yuan ($193.5 million) to Shanghai Media Group for 30% of CBN's stocks. [8] [9] [10] [11] [12] In October 2020, the United States Department of State designated Yicai Global as a "foreign mission" of China. [13] [14]

Television channels

ChannelChannel contentFormatLaunch Date
Dragon Television main commercial terrestrial channel
Free-to-air in Shanghai only
formerly known as Shanghai Television
HDTV&SDTV 23 October 2003
1 October 1998 (Shanghai Television)
Shanghai Television News and Generalgeneral and news channel HDTV&SDTV 1 October 1958
China Business Network financial news channel
formerly known as Shanghai Television Economy
HDTV&SDTV 1 August 2003
Shanghai Television Dramaserial channel HDTV&SDTV 26 December 1992
Great Sports sports channel
formerly known as Shanghai Television Sports
HDTV&SDTV 8 October 2001
DocuTV documentary channel HDTV&SDTV 1 January 2002
Shanghai Television Cityentertainment channel
formerly known as Shanghai Television Lifestyle and Fashion
HDTV&SDTV 1 January 2019
Shanghai Television Art artistic channel HDTV&SDTV 1 January 2008
International Channel Shanghai international English channel HDTV&SDTV 1 January 2008
Oriental CJ Infomercial channels HDTV&SDTV 1 January 2019
Haha-Toonmax TV children animation channel HDTV&SDTV 1 January 2019

Radio stations

All Channels are using callsigns with a prefix of "Shanghai People's Radio Station"(Chinese: 上海人民广播电台), but most programmes of them has been produced by of SMG Radio Centre (Chinese: 东方广播中心) (a.k.a. Shanghai East Radio Company Limited, Chinese: 上海东方广播有限公司) since 2014. [15]

FrequencyDescription
990 AM / FM 93.4 Shanghai News Radio (Former Shanghai People's Radio Station)
648 AM / FM 105.7 Shanghai Jiaotong Guangbo (Traffic Radio of Shanghai)
1296 AM / FM 90.9 Dong Guang Xinwen Tai (Created by former Shanghai People's Radio Station, not East Radio Company)
792 AM / 89.9 FM Dong Fang Dushi Guangbo (Driving FM)
101.7 FMPopular Music (POP 101) (Mandopop)
103.7 FMLove Music
94.7 FM Classical 94.7
97.7 FMEconomic/Business News (Diyi Caijing a.k.a. CBN)
107.2 FMStory Channel (The Story Broadcast of Shanghai)
1197 AM / FM 97.2Marine Channel
94.0 FMSports News (The Five-Star Sport News Channel)
98.1 FMWestern Pop Music (KFM 981)

Programmes

Films

Related Research Articles

Oriental Pearl Tower

The Oriental Pearl Radio & Television Tower is a TV tower in Shanghai. Its located at the tip of Lujiazui in the Pudong New Area by the side of Huangpu River, opposite The Bund, makes it a distinct landmark in the area. Its principal designers were Jiang Huan Chen, Lin Benlin, and Zhang Xiulin. Construction began in 1991, and the tower was completed in 1995.

China Eastern Airlines Chinese Airlines Corporation

China Eastern Airlines Corporation Limited, also known as China Eastern, is an airline headquartered in the China Eastern Airlines Building, on the grounds of Shanghai Hongqiao International Airport in Changning District, Shanghai. It is one of the "Big Three" airlines of the People's Republic of China, operating international, domestic and regional routes. Its main hubs are at Shanghai Pudong International Airport and Shanghai Hongqiao International Airport.

China Radio International International broadcast service of China

China Radio International (CRI) is a state-owned international radio broadcaster of China. It is currently headquartered in Babaoshan area of Beijing's Shijingshan District. It was founded on December 3, 1941, as Radio Peking. It later adopted the pinyin form Radio Beijing.

Commercial broadcasting is the broadcasting of television programs and radio programming by privately owned corporate media, as opposed to state sponsorship. It was the United States′ first model of radio during the 1920s, in contrast with the public television model in Europe during the 1930s, 1940s and 1950s, which prevailed worldwide, except in the United States and Brazil, until the 1980s.

Radio Guangdong is a provincially-owned radio station in Guangdong, owns nine radio channels and two newspapers. Radio Guangdong is a part of Guangdong Radio and Television, and is a member of World Radio Network.

Shanghai People's Radio Station was a radio station in Shanghai China. Since it was merged into Radio and Television Station of Shanghai in 2001, it has been a part of Radio and Television Station of Shanghai.

Dong Guang Xinwen Tai, whose full callsign is Dong Guang News Radio of Shanghai People's Radio Station, is a news radio channel in Shanghai in the People's Republic of China, broadcasting at both 90.9 FM and 1296 AM.

Shanghai Jiaotong Guangbo is a traffic radio station in Shanghai in the People's Republic of China, broadcasting at both 105.7 FM and 648 AM. The radio station is part of the Radio and Television Station of Shanghai, whose programmes are made by SMG Radio Centre.

Dong Fang Dushi Guangbo, whose full callsign is East City Radio of Shanghai People's Radio Station, also known as FM 899 Driving FM, is a city affairs radio station in Shanghai in the People's Republic of China, broadcasting at both 792 AM and 89.9 FM.

Guangzhou Broadcasting Network

The Guangzhou Broadcasting Network, also known as GZBN, is a municipally-owned television network in Guangzhou, Guangdong, People's Republic of China. The television department made its first broadcast on 10 January 1988, while radio department made its first broadcast on 1 December 1991. The GZBN is also owns a cable company and a showbiz newspaper, and owns Sky Link TV in the US.

Dragon Television Television channel in Shanghai, China

Shanghai Dragon Television or Dragon TV is sometimes colloquially referred to as Tomato TV, is a provincial satellite TV station. It launched in October 1998 as "Shanghai Television" but changed its name to Dragon Television on October 23, 2003. Currently, Dragon TV's signal covers most of China, including Macau, Hong Kong, Taiwan and overseas in North America, Japan, Australia, Europe, Worldwide and other countries and regions landing. From September 28, 2009 and onwards, the channel used standard high-definition broadcast.

The Guangdong National Language Regulations is a set of laws enacted by the Guangdong provincial government in the People's Republic of China in 2012 to promote the use of Standard Mandarin Chinese in broadcast and print media at the expense of the local standard Cantonese and other related dialects. It has also been labelled a "pro-Mandarin, anti-Cantonese" legislation (廢粵推普、推普廢粵). The law was signed and came into effect on 1 March 2012.

<i>Global Business News</i>

Global Business News is a daily evening television business news program that airs on China Business Network. The program debuted on January 2, 2012.

This is a list of state-owned enterprises of China. A state-owned enterprise is a legal entity that undertakes commercial activities on behalf of an owner government. Their legal status varies from being a part of government to stock companies with a state as a regular or dominant stockholder. There is no standard definition of a government-owned corporation (GOC) or state-owned enterprise (SOE), although the two terms are often used interchangeably. The defining characteristics are that they have a distinct legal shape and they are established to operate in commercial affairs. While they may also have public policy objectives, SOEs should be differentiated from other forms of government agencies or state entities that are established to pursue purely non-financial objectives. The role of the Chinese Communist Party (CCP) in SOEs has varied at different periods but has increased during the rule of CCP General Secretary Xi Jinping, with the Party formally taking a commanding role in all SOEs as of 2020. For example, Lai Xiaomin, the former president of China Huarong Asset Management, which is a famous state-owned enterprise, announced in 2015 that during the operation of China Huarong Asset Management, the Committee of China Communist Party will play a central role, and party members will play an exemplary role.

Shen Haixiong

Shen Haixiong is a Chinese journalist and propaganda official, serving since July 2015 as the propaganda chief of Guangdong Province. He is the current head of the China Media Group, the umbrella state media organization. He also serves as deputy minister of the Propaganda Department of the Central Committee of the Chinese Communist Party. Shen was born in Huzhou, Zhejiang province. He earned a bachelor's degree in Chinese at Hangzhou University, then an executive MBA from Shanghai Jiaotong University. He spent much of his career as a reporter and news editor, starting at the Zhejiang provincial division of Xinhua News Agency, then the editor-in-chief of the Shanghai branch of Xinhua, specializing in finance. He was selected for the "ten best Xinhua journalists" award in its inaugural year. In addition, he has worked in Korean Broadcasting System and Asahi Shimbun for more than five years. During much of this time he worked under Xi Jinping, who was party chief in Zhejiang then Shanghai. In 2010, while serving in Shanghai, he was named "outstanding and progressive individual" by the Chinese government for his work at Expo 2010 in Shanghai. In August 2012 he was elevated to deputy editor-in-chief of Xinhua, then in July 2014 the deputy director of the agency.

Alpha Group Co., Ltd. Chinese animation and toy company

Alpha Animation is a Chinese animation and toy company created by Cai Dongqing in 1993. In 2016, it changed name to Alpha Group Co., Ltd.. The company has a Chinese webcomics site, U17, and also an American film company, Alpha Pictures, and has announced the creation of an animation division also based in the United States.

The Chinese Top Ten Music Awards is a music awards founded by Shanghai Media Group and broadcast on Dragon Television in 1993 to honor the artists and works in the Mandopop music industry.

Shanghai News Radio, which is also known as Shanghai People's Radio Station, is a news radio channel in Shanghai China, broadcasting at 990 AM and 93.4 FM, now owned by Shanghai Media Group and operated by SMG Radio Centre

Liu Yuning

Liu Yuning is a Chinese mainland pop singer, actor, and the lead singer of Modern Brothers.

Yanbian Television

Yanbian Televison or Yanbian TV is China’s only Korean-language satellite TV media. It was officially launched on August 10, 2006.

References

  1. 1 2 "Shanghai plans all English TV channel" China.org. 22 October 2003. Retrieved 1 October 2012
  2. "Shanghai plans all English TV channel" People's Daily Online. 23 October 2003. Retrieved 1 October 2012
  3. Chen, George (18 September 2007). "Shanghai Media plans English news channel in China". Reuters. Retrieved 1 October 2012.
  4. Lee, Tae-ho (27 September 2012). "Kim Jang-hoon to Donate 300 Mln Won For Afforestation in China". 10 Asia. Retrieved 1 October 2012.
  5. Peters, Chris; Sikka, Kanika (6 March 2014). "Walt Disney, Shanghai Media Group to develop Disney-branded movies". Reuters. Retrieved 30 November 2015.
  6. "China Business News Celebrates Fifth Anniversary". PR Newswire. 17 November 2009. Retrieved 23 February 2016.
  7. "Our Partner: China Business Network" . Retrieved 23 February 2016.
  8. Wei Gu, Gillian Wong (3 June 2015). "Alibaba to Invest in China Business News". The Wall Street Journal. Retrieved 23 February 2016.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  9. Shu Zhang, Paul Carsten (3 June 2015). "Alibaba to invest in China Business Network to expand finance services: China media". Reuters. Retrieved 23 February 2016.CS1 maint: uses authors parameter (link)
  10. Shai Oster (4 June 2015). "Alibaba Expands into Financial News With China Media Investment". Bloomberg L.P. Retrieved 23 February 2016.
  11. Ingrid Lunden (4 June 2015). "Alibaba Invests $194M into China Business News To Build A Financial Data Platform". techcrunch.com. Retrieved 23 February 2016.
  12. Mani (3 June 2015). "Alibaba Group Holding Ltd To Invest $200M in China Business News". valuewalk.com. Retrieved 23 February 2016.
  13. "Pompeo says U.S. designates six more Chinese media firms as foreign missions". Reuters. 21 October 2020. Retrieved 21 October 2020.
  14. "Designation of Additional PRC Propaganda Outlets as Foreign Missions". U.S. Department of State. Archived from the original on 21 October 2020. Retrieved 21 October 2020.
  15. "东方广播网 ERC – 东方广播中心简介". eastradio.com.
  16. Kil Hye Sung (15 February 2012). "Chinese version of WGM, which stars T-ara's Hyomin and Super Junior's Kyuhyun, airs in Korea". Star News. Archived from the original on 4 November 2013. Retrieved 1 May 2012.
  17. Leo Barraclough (21 October 2015). "BBC, China's SMG to Co-Produce 'Earth,' Release 'Sherlock' in Chinese Theaters". Variety . Retrieved 21 October 2015.
  18. "Animated feature tells story of Kiangnan Arsenal - SHINE News".