TV 2 (Denmark)

Last updated

TV 2
TV 2 (2023).svg
TV 2 Kvaegtorvet.JPG
TV 2 headquarters
Typebroadcast and Subscription TV network through terrestrial television
Country Kingdom of Denmark
HeadquartersKvægtorvet, Odense
Ownership
OwnerTV 2 Denmark (Danish Ministry of Culture)
Key peopleAnne Engdal Stig Christensen (CEO)
Sister channels TV 2 Echo
TV 2 Charlie
TV 2 Fri
TV 2 News
TV 2 Sport
TV 2 Sport X
History
Launched30 May 1986 (test broadcast)
1 October 1988 (official broadcast)
Founder The Danish Parliament
Links
Website tv2.dk

TV 2 (TV to) is a Danish government-owned broadcast and subscription television station, based in Odense, Funen. The station was founded in 1986, and made its first official broadcast in 1988. It makes daily broadcasts of regional and national news, as well as its morning talk show, Go'morgen Danmark.

Contents

History

Since 1949, Danmarks Radio had been the sole provider of television in Denmark. [1] Wanting to end the monopoly, the Danish Parliament voted on 30 May 1986, to create TV2, as a second choice for public service television. Upon its establishment, it had first begun its experimental test transmissions, [2] and then, two years later, it had therefore commenced its official broadcast on 1 October 1988, with its first program being Danish Symphony which is broadcast at 17:00, followed by the news at 19:30. [2]

Subscription and overseas availability

From 1 November 2009, all Danish television broadcasting became digital with DVB-T and MPEG4 standard. At the time, TV 2 did not encrypt their main channel, but TV 2 Echo, TV 2 Charlie, TV 2 Fri, TV 2 News, TV 2 Sport and TV 2 Sport X are subscription-only channels.

TV 2 Zulu who no longer broadacsts and aired between 15 October 2000 - 27 March 2023

Although the main channel had been broadcast terrestrially in the clear ever since the channel was launched, this ended on 11 January 2012 when it was encrypted and required with a monthly subscription charge of 12.50 Danish Kroner required to be paid, along with the purchase or rental of a decoder. [3] Now it is a full subscription-based streaming platform. [4]

In southernmost Sweden and northernmost Germany (where a Danish minority lives), this means significant difficulties for their viewers in Germany and Sweden, as subscribers need a Danish postal address for ordering a decoder card. However, the channel is still available in Sweden through subscription to pay-TV services such as Com Hem and Telia. [5] [6] Also a special agreement between TV 2 and Kabel Deutschland has been made, that it is now available digitally in the cable television network of Vodafone Kabel Deutschland in northernmost Germany since 15 December 2011 and to keep it unencrypted there. The analogue transmission of TV 2 in the aforementioned German cable network ceased 31 January 2012 in the specific regions where it had been available before and was replaced with a German channel.

It is also available through pay-TV subscription in Norway through Canal Digital, Viasat, and Get. [7] [8] [9]

Regions

TV 2 RegionArea Served
TV2 regions.png
TV Syd Southern Jutland including Southern Schleswig
TV 2/Fyn Funen
TV 2/ØstWestern Zealand
TV 2/Nord Northern Jutland, Greenland and Faroe Islands
TV 2 KosmopolNorth Zealand and Copenhagen
TV/Midt-Vest Central and Western Jutland
TV 2/Østjylland Eastern Jutland
TV 2/Bornholm Bornholm

Programming

TV 2 journalist (Divya Das) reporting from the Parsons Green bombing in September 2017 2017 Parsons Green bombing 23.jpg
TV 2 journalist (Divya Das) reporting from the Parsons Green bombing in September 2017

On weekdays, TV 2 starts with Go'morgen Danmark (Literally: Good Morning Denmark), Denmark's only breakfast talk show on national TV.

At 11:00 they hand over to the regions who broadcast to 12:30 (with an interruption for national news). That is followed by TV 2's afternoon programming that mostly consists of American drama series and sitcoms. The regional stations also broadcast bulletins in the afternoon and evening, as well as a longer newscast at 19:30.

TV 2's main national newscasts are shown at 19:00 and 21:30 but bulletins in the morning (first newscast at 6:00), at 12:00, 17:00 and 18:00 have been added over the years.

In common with other TV channels in Denmark, most foreign programmes on TV 2, as well as interviews originally conducted in a foreign language (e.g. for news and current affairs programming), are shown in their original language with Danish subtitles, the exception being animated series aimed at children which are dubbed.

Funding

Historically TV 2 was funded by television license fees and advertising sales. However, although the regional channels are still partly funded this way, funding by television license for the main channel ended in July 2004.

This form of double financing, along with a large injection of capital (to cover a deficit of 1 billion DKK (€134 million)) from the Danish State, is currently under investigation by the EU; accusations being that the dual funding has constituted illegal state aid.

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Sveriges Television</span> Swedish national telecaster and quasi-autonomous non-government entity

Sveriges Television AB, shortened to SVT, is the Swedish national public television broadcaster, funded by a public service tax on personal income set by the Riksdag. Prior to 2019, SVT was funded by a television licence fee payable by all owners of television sets. The Swedish public broadcasting system is largely modelled after the system used in the United Kingdom, and Sveriges Television shares many traits with its British counterpart, the BBC.

<span class="mw-page-title-main">TV4 AB</span> Swedish media company

TV4 AB is a Swedish media company owned by Telia Company through TV4 Media. The company owns the largest commercial television channel in Sweden, TV4.

Viasat was a satellite and pay television brand, co-owned by the Swedish media group Viaplay Group in the Nordic countries, Antenna Group in Hungary, and by Viasat World internationally. Founded in Sweden in 1991, Viasat has previously been owned by Modern Times Group. The channels of both companies were broadcast from London.

<span class="mw-page-title-main">DR (broadcaster)</span> Danish public service broadcaster

DR, officially the Danish Broadcasting Corporation in English, is a Danish public-service radio and television broadcasting company. Founded in 1925 as a public-service organization, it is Denmark's oldest and largest electronic media enterprise. DR is a founding member of the European Broadcasting Union.

Canal Digital was a Nordic pay TV and internet service provider in Norway, Sweden, Denmark and Finland that was founded in March 1997 as a joint venture between the French pay TV company Canal+ and the Norwegian telecommunications operator Telenor.

TV 2 Zulu was a Danish television station and a sister channel to TV 2 Denmark. It was primarily aimed at viewers between 15 and 30 years of age.

<span class="mw-page-title-main">Nickelodeon (Scandinavian TV channel)</span> Television channel

Nickelodeon is a children's channel broadcasting in Denmark, Norway and Finland. It broadcasts programming from the similarly branded channels in the United Kingdom and the United States as well as a few locally produced programmes.

Com Hem was a Swedish brand owned by Tele2 AB which supplied Triple Play services that included cable television, broadband internet and fixed-line telephone.

<span class="mw-page-title-main">Disney Channel (Scandinavian TV channel)</span> Childrens television channel in Scandinavia

Disney Channel is a Scandinavian children's television channel owned and operated by The Walt Disney Company Limited. On 5 June 2023, it was shutdown and merged into Disney Channel EMEA, but was relaunched on 1 April 2024.

<span class="mw-page-title-main">TV 2 Charlie</span> Television channel

TV 2 Charlie is a Danish television channel owned by TV 2. It was launched on 1 October 2004. The channel shows own productions and British criminal dramas It broadcasts from 8:00 in the afternoon to 02:00 in the night, and is available by digital antenna, cable and satellite. In recent years programming airs almost continually, with only a short break in the deep hours of the night around 4:00. The channel is funded by usage fees and advertising. The commercials appear between the programmes only.

<span class="mw-page-title-main">History (European TV channel)</span> European television channel

History is a European documentary television channel which broadcasts programs related to historical events and persons. There are also reality television, ufology and paranormal programs.

National Geographic Channel is a Nordic free-to-air television channel broadcasting documentaries and related programmes to the Nordic countries.

Eurosport 2 is a sports television network. It is a sister channel to Eurosport 1, which is a division of the Eurosport Network and a unit of Warner Bros. Discovery. Several different versions of the channel exist across Europe, where television rights for sport differ. The Eurosport 2 channel had an audience of 87 million viewers in 2019 -- an increase in size of one million.

Telia Digital TV is an IPTV distribution platform in Sweden owned by Telia Company. It was launched in January 2005 from a few locations.

<span class="mw-page-title-main">YouSee</span> Danish telecommunications provider

YouSee is the largest quadruple play service provider in Denmark, and is a part of Nuuday which is a spun-off company from TDC Group, the largest telecommunications company in Denmark which was split into two separate companies. YouSee currently has 994,000 customers, down from its peak of 1.4 million in 2015.

Television began in Sweden in 1954 with test transmissions, prior to the opening of the first station, Radiotjänst, two years later. A second channel was launched in 1969. Commercial television arrived in the 1980s through cable television and in 1992, the country's first terrestrial commercial channel was launched.

Boxer TV A/S is a company that is broadcasting pay television channels on the digital terrestrial television network in Denmark since February 1, 2009. It is a subsidiary of Boxer TV Access, a Swedish company which is owned by Com Hem.

<span class="mw-page-title-main">Canal 9 (Danish TV channel)</span> Danish TV channel

Canal 9 is a Danish pay television channel owned by Warner Bros. Discovery EMEA previously owned by C More Entertainment from 2009 to 2015.

References

  1. "Denmark – Culture – Mass Media". Ministry of Foreign Affairs. Archived from the original on 10 January 2007. Retrieved 30 April 2009.
  2. 1 2 TV2. "Historical Milestones". TV2 (in Danish). Retrieved 30 January 2017.{{cite web}}: CS1 maint: numeric names: authors list (link)
  3. "The Copenhagen Post - Danish News in English". cphpost.dk. Retrieved 3 April 2018.
  4. "Forside - TV 2 PLAY". play.tv2.dk.
  5. "Tillvalskanaler - Tv-paket". Telia.se.
  6. "Kanaler". Com Hem.
  7. "Dansk TV2". Canal Digital.
  8. "Kundeservice". www.viasat.no.
  9. "Kanalliste TV". www.telia.no.