The Times of India

Last updated

The Times of India
The times of india.svg
The Times of India cover 03-22-10.jpg
20 August 2013 front page of the Kolkata edition of The Times of India
Type Daily newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) The Times Group
Publisher Bennett, Coleman & Co. Ltd.
Editor-in-chiefJaideep Bose
Founded3 November 1838;181 years ago (1838-11-03)
Language English
Headquarters Mumbai, Maharashtra, India
CountryIndia
Circulation 2,640,770 daily [1] (as of January–June 2019)
Sister newspapers The Economic Times
Navbharat Times
Maharashtra Times
Ei Samay
Mumbai Mirror
ISSN 0971-8257
OCLC number 23379369
Website timesofindia.com

The Times of India (TOI) is an Indian English-language daily newspaper and digital news media owned and managed by The Times Group. It is the third-largest newspaper in India by circulation and largest selling English-language daily in the world. [2] [3] [4] [5] according to Audit Bureau of Circulations (India). [1] [6] It is the oldest English-language newspaper in India, and the second-oldest Indian newspaper still in circulation since its first edition published in 1838. [7] It is nicknamed as "The Old Lady of Bori Bunder", [8] [9] and is an Indian "newspaper of record". [10] [11]

Contents

Near the beginning of the 20th century, Lord Curzon, the Viceroy of India, called The Times of India "the leading paper in Asia". [12] [13] In 1991, the BBC ranked The Times of India among the world's six best newspapers. [14] [15]

It is owned and published by Bennett, Coleman & Co. Ltd. (B.C.C.L.), which is owned by the Sahu Jain family. In the Brand Trust Report 2012, The Times of India was ranked 88th among India's most-trusted brands. In 2017, however, the newspaper was ranked 355th. [16]

History

Times of India Buildings, ca. 1898 TimesOf Buildings.jpg
Times of India Buildings, ca. 1898

Beginnings

Diamond Jubilee, November 1898. Machinemen, pressmen and sepoys, in The Times of India office in Bombay, November 1898.jpg
Diamond Jubilee, November 1898.

The Times of India issued its first edition on 3 November 1838 as The Bombay Times and Journal of Commerce. [17] [18] The paper was published on Wednesdays and Saturdays under the direction of Raobahadur Narayan Dinanath Velkar, a Maharashtrian social reformer, and contained news from Britain and the world, as well as the Indian Subcontinent. J.E. Brennan was its first editor. [19] [20] In 1850, it began to publish daily editions.

In 1860, editor Robert Knight (1825–1892) bought the Indian shareholders' interests, merged with rival Bombay Standard, and started India's first news agency. It wired Times dispatches to papers across the country and became the Indian agent for Reuters news service. In 1861, he changed the name from the Bombay Times and Standard to The Times of India. Knight fought for a press free of prior restraint or intimidation, frequently resisting the attempts by governments, business interests, and cultural spokesmen and led the paper to national prominence. [21] [22] In the 19th century, this newspaper company employed more than 800 people and had a sizeable circulation in India and Europe.

Bennett and Coleman ownership

Subsequently, The Times of India saw its ownership change several times until 1892 when an English journalist named Thomas Jewell Bennett along with Frank Morris Coleman (who later drowned in the 1915 sinking of the SS Persia) acquired the newspaper through their new joint stock company, Bennett, Coleman & Co. Ltd.

Dalmia ownership

Sir Stanley Reed edited The Times of India from 1907 until 1924 and received correspondence from the major figures of India such as Mahatma Gandhi. In all he lived in India for fifty years. He was respected in the United Kingdom as an expert on Indian current affairs. He christened Jaipur as "the Pink City of India".

Bennett Coleman & Co. Ltd was sold to sugar magnate Ramkrishna Dalmia of the then-famous industrial family, the Dalmias, for 20 million (US$280,000) in 1946, as India was becoming independent and the British owners were leaving. [23] In 1955 the Vivian Bose Commission of Inquiry found that Ramkrishna Dalmia, in 1947, had engineered the acquisition of the media giant Bennett Coleman & Co. by transferring money from a bank and an insurance company of which he was the Chairman. In the court case that followed, Ramkrishna Dalmia was sentenced to two years in Tihar Jail after having been convicted of embezzlement and fraud. [5]

But for most of the jail term he managed to spend in hospital. Upon his release, his son-in-law, Sahu Shanti Prasad Jain, to whom he had entrusted the running of Bennett, Coleman & Co. Ltd. rebuffed his efforts to resume command of the company. [5]

Jain family (Shanti Prasad Jain)

In the early 1960s, Shanti Prasad Jain was imprisoned on charges of selling newsprint on the black market. [24] And based on the Vivian Bose Commission's earlier report which found wrongdoings of the Dalmia – Jain group, that included specific charges against Shanti Prasad Jain, the Government of India filed a petition to restrain and remove the management of Bennett, Coleman and Company. Based on the pleading, the Justice directed the Government to assume control of the newspaper which resulted in replacing half of the directors and appointing a Bombay High Court judge as the Chairman. [25]

Under the Government of India

The Times of India on a 1988 stamp The Times of India 1988 stamp of India.jpg
The Times of India on a 1988 stamp
The Times of India on a 2013 stamp The Times of India 2013 stamp of India.jpg
The Times of India on a 2013 stamp

Following the Vivian Bose Commission report indicating serious wrongdoings of the Dalmia–Jain group, on 28 August 1969, the Bombay High Court, under Justice J. L. Nain, passed an interim order to disband the existing board of Bennett, Coleman & Co and to constitute a new board under the Government. The bench ruled that "Under these circumstances, the best thing would be to pass such orders on the assumption that the allegations made by the petitioners that the affairs of the company were being conducted in a manner prejudicial to public interest and to the interests of the Company are correct". [26] Following that order, Shanti Prasad Jain ceased to be a director and the company ran with new directors on board, appointed by the Government of India, with the exception of a lone stenographer of the Jains. Curiously, the court appointed D K Kunte as Chairman of the Board. Kunte had no prior business experience and was also an opposition member of the Lok Sabha.

Back to the Jain family

In 1976, during the Emergency in India, the Government transferred ownership of the newspaper back to Ashok Kumar Jain, who was Sahu Shanti Prasad Jain's son and Ramkrishna Dalmia's grandson. He is the father of the current owners Samir Jain and Vineet Jain). [27] The Jains too often landed themselves in various money laundering scams and Ashok Kumar Jain had to flee the country when the Enforcement Directorate pursued his case strongly in 1998 for alleged violations of illegal transfer of funds (to the tune of US$1.25 million) to an overseas account in Switzerland. [28] [29] [30] [31]

During the Emergency

On 26 June 1975, the day after India declared a state of emergency, the Bombay edition of The Times of India carried an entry in its obituary column that read "D.E.M. O'Cracy, beloved husband of T.Ruth, father of L.I.Bertie, brother of Faith, Hope and Justice expired on 25 June". [32] The move was a critique of Prime Minister Indira Gandhi's 21-month state of emergency, which is now widely known as "the Emergency" and seen by many as a roundly authoritarian era of Indian government. [33] [34]

The Times in the 21st century

In late 2006, Times Group acquired Vijayanand Printers Limited (VPL). VPL previously published two Kannada newspapers, Vijay Karnataka and Usha Kiran, and an English daily, Vijay Times. Vijay Karnataka was the leader in the Kannada newspaper segment then. [35]

The paper launched a Chennai edition, 12 April 2008. [36] It launched a Kolhapur edition, February 2013.

TOIFA Awards

Introduced in 2013 [37] and awarded for the second time in 2016, [38] "The Times of India Film Awards" or the "TOIFA" is an award for the work in Film Industry decided by a global public vote on the nomination categories. [39]

Editions and publications

TOI's first office is opposite the Chhatrapati Shivaji Terminus in Mumbai where it was founded. Times of India Building.jpg
TOI's first office is opposite the Chhatrapati Shivaji Terminus in Mumbai where it was founded.

The Times of India is published by the media group Bennett, Coleman & Co. Ltd. The company, along with its other group of companies, known as The Times Group, also publishes Ahmedabad Mirror , Bangalore Mirror , Mumbai Mirror , Pune Mirror ; Economic Times ; ET Panache (Mumbai, Delhi and Bangalore on Monday to Friday) and Times of India ET Panache (Pune and Chennai on every Saturday); Ei Samay , (a Bengali daily); Maharashtra Times , (a Marathi daily); Navbharat Times , (a Hindi daily).

The Times of India has its editions in major cities such as Mumbai, [40] Agra, Ahmedabad, Allahabad, Aurangabad, Bareilly, Bangalore, Belgaum, Bhopal, Bhubaneswar, Coimbatore, Chandigarh, Chennai, Dehradun, Delhi, Gorakhpur, Gurgaon, Guwahati, Gwalior, Hubli, Hyderabad, Indore, Jabalpur, Jaipur, Jammu, Kanpur, Kochi, Kolhapur, Kolkata, Lucknow, Ludhiana, Madurai, Malabar, Mangalore, Meerut, Mysore, Nagpur, Nashik, Navi Mumbai, Noida, Panaji, Patna, Pondicherry, Pune, Raipur, Rajkot, Ranchi, Shimla, Surat, Thane, Tiruchirapally, Trivandrum, Vadodara, Varanasi, Vijayawada and Visakhapatnam.[ citation needed ]

Times Group Network

Controversies

The Times of India has been criticized for being the first to institutionalize the practice of paid news in India, where politicians, businessmen, corporations and celebrities can pay the newspaper and its journalists would carry the desired news for the payer. [5] [44] [45] The newspaper offers prominence with which the paid news is placed and the page on which it is displayed based on the amount of the payment. According to this practice, a payment plan assures a news feature and ensures positive coverage to the payer. [5] In 2005, The Times of India began the practice of "private treaties", also called as "brand capital", where new companies, individuals or movies seeking mass coverage and public relations, major brands and organizations were offered sustained positive coverage and plugs in its news columns in exchange for shares or other forms of financial obligations to Bennett, Coleman & Company, Ltd. (B.C.C.L.) – the owners of The Times of India. [5] [44] The B.C.C.L., with its "private treaties" program, acquired stakes in 350 companies and generated 15% of its revenues by 2012, according to a critical article in The New Yorker . The "paid news" and "private treaties" practice started by The Times of India has since been adopted by The Hindustan Times group, the India Today group, the Outlook group, and other major media groups in India including Indian television channels. [5] [46] This division of the company was later renamed Brand Capital and has contracts in place with many companies in diverse sectors.

The "paid news" and "private treaties" blur the lines between content and advertising, with the favorable coverage written by the staff reporters on the payroll of The Times of India. [5] The newspaper has defended its practice in 2012 by stating that it includes a note of disclosure to the reader – though in a small font – that its contents are "advertorial, entertainment promotional feature", that they are doing this to generate revenues just like "all newspapers in the world do advertorials" according to The Times of India owners. [5] [44] According to Maya Ranganathan, this overlap in the function of a journalist to also act as a marketing and advertisement revenue seeker for the newspaper raises conflict of interest questions, a problem that has morphed into ever-larger scale in India and recognized by India's SEBI authority in July 2009. [44]

Under an ad sales initiative called Medianet, if a large company or Bollywood studio sponsored a news-worthy event, the event would be covered by the Times of India but the name of the company or studio that sponsored it will not be mentioned in the paper unless they paid the Times of India for advertising. In 2010, a report by a subcommittee of India's Press Council found that Medianet's paid news strategy had spread to a large number of newspapers and more than five hundred television channels. [5] [47]

Critics state that the company's paid news and private treaties skew its coverage and shield its newspaper advertisers from scrutiny. The Hoot, a media criticism website, has pointed out that when an elevator in a 19-storey luxury apartment complex in Bangalore crashed killing two workers and injuring seven, all the English language and Kannada language newspapers with the exception of the Times of India called out the name of the construction company, Sobha Developers, which was a private-treaty partner. An article titled "reaping gold through bt cotton," which first appeared in the Nagpur edition of the Times of India in 2008, reappeared unchanged in 2011, this time with a small print alert that the article was a "marketing feature". In both cases, the article was factually incorrect and made false claims about the success of Monsanto's genetically modified cotton. According to a critical article published in the Indian magazine The Caravan, when the Honda Motors plant in Gurgaon experienced an eight-month-long conflict between management and non-unionized workers over wages and work conditions in 2005, the Times of India covered the concerns of Honda and the harm done to India's investment climate and largely ignored the issues raised by workers. [5]

Vineet Jain, Managing Director of B.C.C.L., has insisted that a wall does exist between sales and the newsroom, and that the paper does not give favorable coverage to the company's business partners. "Our editors don’t know who we have," Jain said, although he later acknowledged that all private-treaty clients are listed on the company's Web site. [5] Ravindra Dhariwal, the former CEO of B.C.C.L. had defended private treaties in a 2010 interview with the magazine Outlook and claims that the partners in the private treaties sign contracts where they agree to clauses that they will not receive any favorable editorial coverage.

Anti-competitive Behavior

There have been claims that The Times of India would strike deals with advertisers only if they removed their advertisements from other competitor newspapers. [5]

The Times of India is also embroiled in an active lawsuit against the Financial Times. In 1993, when the Financial Times was preparing to enter the Indian market, Samir Jain, the Vice-Chairman of B.C.C.L., registered the term "Financial Times" as a trademark of his company and declared it his intellectual property in an attempt to stymie the Financial Times and prevent them from competing with the Economic Times which is owned by B.C.C.L. [5]

In 1994, when the Hindustan Times was the top-selling paper in New Delhi, the Times of India slashed their prices by a third, to one and a half rupees after having built up their ads sales force in preparation for the price drop to make up for the lost circulation revenue. By 1998, the Hindustan Times had dropped to second place in Delhi. The Times of India took a similar strategy in Bangalore where they dropped the price to one rupee despite protests from Siddharth Varadarajan, one of the editors of the newspaper at the time, who called the strategy "predatory pricing". [5]

Cobrapost Sting Operation

In 2018, Vineet Jain, Managing Director of B.C.C.L., and Sanjeev Shah, executive president of B.C.C.L., were caught on camera as part of an undercover sting operation by Cobrapost agreeing to promote Hindutva content through the group's many media properties for a proposed spend of ₹500 crore, some of which the client said could only be paid with black money. [48] B.C.C.L. has responded to the sting claiming that the video that was released by Cobrapost was incomplete and doctored and that Vineet Jain was engaged in a counter-sting of his own to expose the undercover reporter during the filming of the video. [49]

In 2018, The Doon School Old Boys' Society threatened legal action against the publication for negligence and defamation, when the newspaper reported a rape and murder case in a Dehradun school with the phrase "Doon school" in its headline, to imply a school located in the Doon Valley. [50] Consequently, the newspaper corrected the headline of the online edition to mention "Dehradun school", and included a disclaimer at the start of the story, stating: "The headline of this story has been changed. It mentioned 'Doon school' which is incorrect. This was an inadvertent error which has been corrected. Our apologies. The school mentioned in the story has no connection with The Doon School." [51]

Notable employees

Publisher

Related Research Articles

The Indian media consists of several different types of communications of mass media: television, radio, cinema, newspapers, magazines, and Internet-based websites/portals. Indian media was active since the late 18th century. The print media started in India as early as 1780. Radio broadcasting began in 1927. Indian media is among the oldest in the world. It dates back even before the reign of Ashoka. Media in India has been free and independent throughout most of its history. However, there have been periods when it was muzzled. The period of emergency (1975–1977), declared by Prime Minister Indira Gandhi, was the brief period when India's media was faced with potential government retribution. Many of the media are controlled by large, for-profit corporations, which reap revenue from advertising, subscriptions, and sale of copyrighted material. India also has a strong music and film industry.

The Times Group Mass media conglomerate in India

Bennett, Coleman and Company Limited, commonly known as The Times Group, is India’s largest media conglomerate, according to Financial Times as of March 2015. The Audit Bureau of Circulations reported in May 2014 that the Times of India had the largest circulation of any English-language newspaper in the world, with 3,321,702 average qualifying sales. The company remains a family-owned business with Sahu Jain family owning a majority stake in The Times Group. The Times Group has over 11,000 employees and revenue exceeding $1.5 billion.

<i>The Economic Times</i> Indian financial newspaper

The Economic Times is an English-language, Indian daily newspaper headquartered in Mumbai, India, at The Times of India building. Published by Bennett, Coleman & Co. Ltd., The Economic Times began publication in 1961. As of 2012, it is the world's second-most widely read English-language business newspaper, after The Wall Street Journal, with a readership of over 800,000. It is published simultaneously from 14 cities: Mumbai, Bangalore, Delhi, Chennai, Kolkata, Lucknow, Hyderabad, Jaipur, Ahmedabad, Nagpur, Chandigarh, Pune, Indore and Bhopal its main content is based on the Indian economy, international finance, share prices, prices of commodities as well as other matters related to finance. The founding editor of the paper when it was launched in 1961 was P. S. Hariharan. The current editor of The Economic Times is Bodhisattva Ganguli.

<i>Filmfare</i> Indian magazine specialized in Bollywood

Filmfare is an English-language, tabloid-sized magazine about Hindi-language cinema, popularly known as Bollywood. Established in 1952, the magazine is published by Worldwide Media, a subsidiary of The Times Group, India's largest media services conglomerate. Filmfare is one of the most popular entertainment magazine in India. Since 1954, it gives popular film awards the annual Filmfare Awards, Filmfare Awards South and Filmfare Awards East.

Dinamalar is a National Tamil daily newspaper. It was founded in 1951 by T. V. Ramasubba Iyer. Dinamalar has an average circulation of 942,812

Indu Jain is a prominent Indian media personality who belongs to the Sahu Jain family and is currently the chairperson of India's largest media group, Bennett, Coleman & Co. Ltd., which is popularly know as the Times Group. This group owns the Times of India and other large newspapers.

Sahu Jain family is an industrial family of India. They own Bennett, Coleman & Co. Ltd., which owns The Times of India, the most widespread selling English newspaper in the world. The members of the extended family have interests in education, chemicals and finance.

Sahu Shanti Prasad Jain was an industrialist and philanthropist of India. He was the son-in-law of Ramkrishna Dalmia and former chairman of Bennett, Coleman. His family, Sahu Jains, owns the Times of India newspaper group.

Indian National Airways Ltd

Indian National Airways Ltd was an airline based in Delhi, India. The founder of the airline was R. E. Grant Govan, a Delhi based British industrialist who also co-founded the Board of Control for Cricket in India and the Cricket Club of India. The airline was formed on the basis of a government airmail contract.

Samir Jain is an Indian publisher and the current Vice-Chairman of India's largest media group, Bennett, Coleman & Co. Ltd.. Jain belongs to the Sahu Jain family which owns Bennett, Coleman & Co. Ltd., the parent company of The Times of India and other large newspapers.

<i>Navshakti</i> Marathi newspaper based in Mumbai, India

Navshakti is a Marathi newspaper based in Mumbai, India. The newspaper has a circulation of 83,910 across the state of Maharashtra. This paper was started by S. Sadanand. P. R. Behere was its first editor.

<i>Ei Samay Sangbadpatra</i>

Ei Samay Sangbadpatra is a Bengali-language broadsheet daily newspaper from The Times Group. It was launched as a motive to enter into a head to head competition with Anandabazar Patrika (and its recently launched sister publication, the tabloid. It is owned and published by Bennett, Coleman & Co. Ltd. which is owned by the Sahu Jain family.

Ashok Jain (1934 – 4 February 1999], was the Chairman of Bennett, Coleman & Co., the parent company of The Times of India and other large newspapers.

Vineet Kumar Jain is an Indian media baron. He is the Managing Director of Bennett, Coleman & Co. Ltd. (B.C.C.L.), commonly known as The Times Group, India's largest media group. He runs B.C.C.L along with his brother Samir Jain who is vice-chairman.

Paid news in India is the practice of cash payment or equivalent to journalists and media organizations by individuals and organizations so as to appear in their news articles and to "ensure sustained positive coverage". This practice started in the 1950s and has become a widespread organized activity in India through formal contracts and "private treaties". Pioneered by Bennett, Coleman & Company, Ltd. (B.C.C.L.) group through their Times of India publication and widely adopted by groups such as The Hindustan Times, Outlook and others, the practice was brought to Western media attention in 2010. Paid news financially benefits the "individual journalists and specific media organizations" such as newspapers, magazines and television channels according to a 2010 investigative report of the Press Council of India. It is paid for by politicians, organizations, brands, movies and celebrities who seek to improve their public image, increase favorable coverage and suppress unfavorable information.

<i>Cobrapost</i> Non-profit Indian news website

Cobrapost is a non-profit Indian news website that was founded in 2005 by Aniruddha Bahal – the co-founder of Tehelka. It is particularly known for its undercover investigative journalism.

The Doon School Old Boys Society Alumni society of The Doon School, India

The Doon School Old Boys' Society is the alumni society of The Doon School, an all-boys boarding school in Dehradun, Uttarakhand, India, founded in 1935. It is considered to be among the most influential old boys' networks in India, with its alumni including a former Indian prime minister, politicians, diplomats, officers of the defence forces, writers and artists. The first president of the society was the Englishman Arthur Foot, who was the first headmaster at Doon. Alumni of the school are known as Doscos and after graduating gain life-membership to the society.

The Dalmia Group refers to a grouping of Indian companies, which trace their origin to the businesses established by Ramkrishna Dalmia and Jaidayal Dalmia. The Dalmia brothers established a business conglomerate in eastern India, in the first half of the 20th century. In the 1930s, the group merged with the businesses of the Sahu Jain Family to form the Dalmia-Jain Group. In 1948, the two families decided to split the businesses; the Dalmia businesses were further divided between Ramkrishna and Jaidayal. Today, a number of companies and conglomerates trace their origin to the original Dalmia businesses; these include Dalmia Bros, which is now managed by Vishnu Hari Dalmia's sons, Sanjay Dalmia and Anurag Dalmia; Dalmia Bharat Group, which is managed by Gautam Dalmia and Puneet Dalmia; Orissa Cement; Renaissance Group; and their subsidiaries.

Matthew Raggett

Matthew Jonathan Raggett is an educationist, writer and the former headmaster of The Doon School, the all-boys boarding school in Dehradun, India. He succeeded Peter McLaughlin in 2016, becoming the tenth headmaster of the school. Raggett resigned in January 2020. He was the fourth Englishman in Doon's history to head the school, appointed after a gap of 46 years after the last English headmaster, C. J. Miller retired in 1970. He was a member of The Headmasters' and Headmistresses' Conference, UK.

Vineet is an Indian name. It may refer to:

References

  1. 1 2 "Highest Circulated Daily Newspapers (language wise)" (PDF). Audit Bureau of Circulations . Retrieved 5 January 2019.
  2. C. S. Natarajan (13 February 2018). National Words: A Solution to the National Language Problem of India. Notion Press. pp. 189–. ISBN   978-1-948147-14-9.
  3. Arnold P. Kaminsky; Roger D. Long, Ph.D. (23 September 2011). India Today: An Encyclopedia of Life in the Republic [2 volumes]: An Encyclopedia of Life in the Republic. ABC-CLIO. pp. 706–. ISBN   978-0-313-37463-0 . Retrieved 20 April 2018.
  4. "It's the best of Times". Rick Westhead. The Star. 5 February 2010. Retrieved 20 April 2018.
  5. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 "Citizens Jain Why India's newspaper industry is thriving". Ken Auletta. New Yorker. 8 October 2012. Retrieved 20 April 2018.
  6. "National Newspapers Total Circulation". International Federation of Audit Bureaux of Circulations (IFABC). 2011. Retrieved 10 November 2014.
  7. S. B. Bhattacherje (1 May 2009). Encyclopaedia of Indian Events & Dates. Sterling Publishers Pvt. Ltd. p. A126. ISBN   978-81-207-4074-7 . Retrieved 23 June 2016.
  8. Ammu Joseph (1 January 2005). Making News: Women in Journalism. Penguin Books India. p. 227. ISBN   978-0-14-400057-9 . Retrieved 9 March 2020.
  9. "The old lady of Bori Bunder celebrates 175 yrs with panache". Exchangefor4Media. 24 April 2013. Retrieved 9 March 2020.
  10. Corey Frost; Karen Weingarten; Doug Babington; Don LePan; Maureen Okun (30 May 2017). The Broadview Guide to Writing: A Handbook for Students (6th ed.). Broadview Press. pp. 27–. ISBN   978-1-55481-313-1 . Retrieved 9 March 2020.
  11. Greg Barton; Paul Weller; Ihsan Yilmaz (18 December 2014). The Muslim World and Politics in Transition: Creative Contributions of the Gülen Movement. A&C Black. pp. 28–. ISBN   978-1-4411-5873-4 . Retrieved 9 March 2020.
  12. Sangita P. Menon Malhan (25 July 2013). The TOI Story. HarperCollins Publishers India. pp. 1945–. ISBN   978-93-5029-664-6 . Retrieved 22 July 2017.
  13. Jaideep Bose (23 April 2013). "A daily in the life of India". Times of India. Retrieved 23 July 2017.
  14. C. V. Baxi; Ajit Prasad (2005). Corporate Social Responsibility: Concepts and Cases : the Indian Experience. Excel Books India. pp. 167–. ISBN   978-81-7446-449-1 . Retrieved 26 June 2016.
  15. Vir Bala Aggarwal; V. S. Gupta (1 January 2001). Handbook of Journalism and Mass Communication. Concept Publishing Company. pp. 128–. ISBN   978-81-7022-880-6 . Retrieved 26 June 2016.
  16. "The Brand Trust Report, India Study 2017". Trust Research Advisory. Retrieved 8 January 2018.
  17. "The Times of India". Encyclopædia Britannica. 15 April 2013. Retrieved 10 November 2014.
  18. 1 2 "The Times of India turns the Times of Colour". Televisionpoint.com. 30 April 2006. Archived from the original on 12 October 2007. Retrieved 16 October 2007.
  19. Asima Ranjan Parhi (2008). Indian English Through Newspapers. Concept Publishing Company. pp. 32–. ISBN   978-81-8069-507-0.
  20. Rangaswami Parthasarathy (1989). Journalism in India: from the earliest times to the present day. Sterling Publishers. p. 273. Retrieved 26 June 2016.
  21. Hirschmann, Edwin (2008). Robert Knight: Reforming Editor in Victorian India. Oxford University Press. ISBN   978-0-19-569622-6.
  22. Kartar Lalvani (10 March 2016). The Making of India: The Untold Story of British Enterprise. Bloomsbury Publishing. pp. 383–. ISBN   978-1-4729-2484-1 . Retrieved 26 June 2016.
  23. Asha Kasbekar (January 2006). Pop Culture India!: Media, Arts, and Lifestyle. ABC-CLIO. pp. 112–. ISBN   978-1-85109-636-7 . Retrieved 27 June 2016.
  24. "Indian Millionaires arrested". Reuters (The Herald (Glasgow)), 5 May 1964. Retrieved 6 May 2015.
  25. Khandekar, Vanita Kohli (9 November 2013). The Indian Media Business. Mumbai: SAGE Publications. ISBN   978-8132113560.
  26. P. Menon Malhan, Sangita (2 August 2013). THE TOI STORY: How A Newspaper Changed The Rules Of The Games. Noida: HarperCollins Publishers India. p. 212. ISBN   9789350296646 . Retrieved 3 May 2015.
  27. Subramanian, Samanth (1 December 2012). "Supreme Being: How Samir Jain created the modern Indian newspaper industry". The Caravan . Retrieved 10 November 2014.
  28. "Trying times: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions". India Today . 7 July 1997. Retrieved 10 November 2014.
  29. "Ashok Jain arrested". The Indian Express . 4 July 1998. Retrieved 18 May 2013.
  30. Mahalingam, Sudha (18–31 July 1998). "Ashok Jain is arrested by the Enforcement Directorate". Frontline . ISSN   0970-1710 . Retrieved 10 November 2014.
  31. "A newspaper scandal: Editorial changes in The Times of India raise disturbing questions". Frontline. 6–19 June 1998. Retrieved 10 November 2014.
  32. Austin, Granville (1999). Working a democratic constitution: the Indian experience . Oxford University Press. p. 295. ISBN   978-0195648881.
  33. "New book flays Indira Gandhi's decision to impose Emergency". IBN Live News . 30 May 2011. Retrieved 10 November 2014.
  34. Desai, Akshayakumar Ramanlal (17 November 1986). Violation of Democratic Rights in India. Bombay: Popular Prakashan. p. 208. ISBN   978-0861321308 . Retrieved 10 November 2014.
  35. "Times Group acquires Vijayanand Printers". The Times of India. 15 June 2006. Retrieved 10 November 2014.
  36. "TN CM launches Chennai edition of Times of India". The Economic Times . 13 April 2008. Retrieved 10 November 2014.
  37. "TOIFA 2013 nominations". The Times of India. Retrieved 17 July 2016.
  38. "TOIFA 2016: 'Bajirao Mastani' Bags 6 Awards, Celebs Have a Rocking Night". India-West. 21 March 2016. Archived from the original on 22 May 2016. Retrieved 17 July 2016.
  39. "About TOI Film Awards 2016". timesofindia.indiatimes.com. Retrieved 17 July 2016.
  40. "Online Mumbai Newspaper". Mid Day. 24 April 2014.
  41. "Times Internet launches Hindi version of 'Speaking Tree'". Exchange4Media. 17 April 2014. Retrieved 1 November 2017.
  42. Pahwa, Nikhil (17 March 2011). "Indiatimes Launches Health Blog – HealthMeUp". Medianama. Retrieved 1 November 2017.
  43. "Times Internet acquires cricbuzz". The Times of India. Retrieved 15 August 2015.
  44. 1 2 3 4 Usha M. Rodrigues; Maya Ranganathan (2014). "Paid News: Cocktail of Media, Business and Politics". Indian News Media: From Observer to Participant. SAGE Publications. pp. 121–127. ISBN   978-93-5150-158-9.
  45. Mudgal, Vipul (2015). "News for Sale: 'Paid News', Media Ethics, and India's Democratic Public Sphere". Media Ethics and Justice in the Age of Globalization. London: Palgrave Macmillan. pp. 100–120. doi:10.1057/9781137498267_6. ISBN   978-1-349-50520-3.
  46. "50 Powerful People". IndiaToday.
  47. Usha M. Rodrigues; Maya Ranganathan (2014). "Paid News: Cocktail of Media, Business and Politics". Indian News Media: From Observer to Participant. SAGE Publications. pp. 123–125. ISBN   978-93-5150-158-9.
  48. "At the Times Group, Cobrapost Sting Shows How Cash is King". The Wire.
  49. "Times Group Says Vineet Jain Was Conducting 'Reverse Sting' on Cobrapost". The Wire.
  50. Sarkar, Gaurav. "Doon School Old Boys Society threatens to take legal action against TOI". Newslaundry. Retrieved 27 July 2020.
  51. "Dehradun school covers up gang rape of minor by seniors, asks her to abort | Dehradun News - Times of India". Timesofindia.indiatimes.com. 19 September 2018. Retrieved 4 May 2020.

Further reading