Three (TV channel)

Last updated

Three
Toru
Three (New Zealand) logo.svg
Current Three logo, introduced in 2017.
Country New Zealand
Broadcast areaNational
Programming
Picture format 1080i HDTV
(downscaled to 576i for the SD feed)
Timeshift serviceThreePlus1
Ownership
Owner Warner Bros. Discovery Asia-Pacific
Parent Warner Bros. Discovery New Zealand
Sister channels
History
Launched26 November 1989;34 years ago (1989-11-26)
Former namesTV3 (19892017)
Links
Website www.threenow.co.nz
Availability
Terrestrial
DVB 64-QAM on band IV

Three (Māori : Toru), stylized as +HR=E, is a New Zealand nationwide television channel. Launched on 26 November 1989 as TV3, it was New Zealand's first privately owned television channel. The channel currently broadcasts nationally (with regional advertising targeting four markets) in digital free-to-air form via the state-owned Kordia on terrestrial and satellite. Vodafone also carries the channel for their cable subscribers in Wellington and Christchurch. It previously broadcast nationally on analogue television until that was switched off on 1 December 2013.

Contents

Three is a general entertainment channel owned by Warner Bros. Discovery New Zealand, with a significant news and current affairs element under the banner of Newshub. Three carries a significant amount of local content, most of which airs at prime-time.

History

Establishment

Original TV3 logo from 1989 to 2003. TV3 New Zealand original logo.svg
Original TV3 logo from 1989 to 2003.
A version of the logo introduced in 1994. Tv3nzlogo2.PNG
A version of the logo introduced in 1994.

Applications to apply for warrants to operate New Zealand's third national television network opened in early 1985 and closed on 29 March 1985. There were four regional channel warrants - Region 1 serving Auckland and Northland, Region 2 serving Waikato, Bay of Plenty, and Hawke's Bay, Region 3 serving Wellington, Manawatu and Taranaki, and Region 4 serving the South Island. Applicants for the warrants included Aotearoa Broadcasting System, Civic Enterprises (region 4 only), Energy Source Television Network, Impact Television, On-Shore Services (region 1 only), Southern Cross Television (except region 2), Tele-Vid Three group, and United Telecast Corporation (region 2 only). Hearings began in August 1985. [1] [2]

The Broadcasting Tribunal announced in August 1987 that the Tele-Vid Three group (TV3) had been awarded all four warrants. The four channels would be based in Auckland, Tauranga, [3] Wellington and Christchurch, with a jointly-owned national news and current affairs service and a national advertising service. TV3 was proposed to launch in early 1989, with broadcasts initially covering 80 percent of the population. [4]

There were numerous delays to the launch date of TV3. Litigation surrounded the granting of the warrant, as did the share market crash in October 1987, which wiped out a large proportion of the capital that TV3 required to establish the channel. These problems resulted in the ambitious regional plans being rationalised before being shelved completely. The network was to be based in Auckland with limited studios and news and sales teams in the other main centres. [5]

External videos
Nuvola apps kaboodle.svg TV3 First Transmission, 26 November 1989 via NZ On Screen

TV3 expected to take 30% of the television advertising revenue, rising to 36% by 1994. [6]

TV3 began broadcasting on Sunday 26 November 1989 at 8:00 pm with Governor-General Paul Reeves officially launching the station. This was followed by a two-hour special previewing the network's programmes, featuring comedians David McPhail and Jon Gadsby playing cameramen. [7] TV3's initial slogan proclaimed 'Come Home to the Feeling'; a derivative of the 'Come Home to the Best, Only on NBC' slogan used by NBC in the United States at the time. At launch, TV3 could be received by an estimated 55 percent of the population, in Auckland, Waikato, Western Bay of Plenty, Palmerston North, Wellington, Christchurch and Dunedin. [8]

Regular broadcasts began the following day, Monday 27 November 1989, at 7:00 am. The first day's programme schedule was as follows: [7] [9]

One of the financial supporters of TV3 in its early life was America's NBC (through NBC International Ltd), [10] taking 14.9% of TV3's shares and had the biggest and effectively controlling interest. [11] Existing laws forbade foreign ownership beyond the 15% level, [6] what TV3 considers as "the main block to sell" itself. [12] NBC sold the stake when TV3 was into receivership in May 1990; by this time the share was at 16.4%. [13]

Despite breaking TVNZ's monopoly, TV3 had found itself in an uphill struggle. Its current affairs programmes and sports programmes were axed due to disappointing ratings and poor advertising income. Its staff were also laid off. It also had to face competition with the then-new Sky Network Television. TV3 was ready for any ratings battle. [14]

Westpac ownership

TV3 failed to gain ground against a recently revitalised TVNZ and was placed into receivership on 2 May 1990. TV3 continued to broadcast with the major creditor, Westpac, supporting the network by taking a large shareholding. TV3 was delisted from the New Zealand Stock Exchange in December 1990 because it could afford to meet listing requirements. [15] Its board of directors had lost their confidence when TV3 was into receivership. [15]

As TV3 needed investment during a climate of economic recession, the government liberalised the rules on foreign ownership of television stations (raising the 15 percent cap to 49 percent and later removing all restrictions), allowing TV3 to search for an investor overseas. In December 1991, Canwest took a 20 percent shareholding in TV3 and secured a management agreement allowing it full control to operate the station. Canwest introduced tighter controls on budgets while targeting the lucrative 18- to 49-year-old audience. TV3's audience share and advertising revenue steadily increased, leading to significant profits. TV3 also steadily increased its coverage within New Zealand, adding dozens of transmitters and translators, often with the assistance of New Zealand On Air. By 1998 about 97 percent of the population could receive the channel.

On 2 October 1996, TV3 announced a reshuffling of its broadcast frequencies to enable it to launch a new network, to be called TV4 Network Limited, on the VHF band. TV4, which started on 29 June 1997, is a free-to-air network aimed at a younger audience than TV3. The launch was considered successful, with high brand recognition and ratings significantly higher than MTV, TV4's television rival. TV4's opening broadcast was the controversial Tyson–Holyfield boxing rematch. [16]

Canwest ownership

In April 1997 Canwest purchased Westpac's 48 percent shareholding in TV3, taking Canwest's stake to 68 percent. In June Canwest picked up the More FM Radio network, followed in November with the purchase of the remaining 32 percent of TV3. In April 1998, Canwest announced that it had made Can$22 million in the six months to February 1998 in New Zealand, up a third on the same period the year before. TV4 contributed positively to the result, with some of the increase due to the inclusion of More FM, while TV3 was continuing to experience strong revenue growth.

In September 1999, the Broadcasting Standards Authority (BSA) upheld a complaint over TV3's 20/20 story "Sex, Lies and Videotape" in June 1998. The story received twelve complaints and was upheld on the grounds of privacy, viewpoints on controversial Issues, accuracy, fairness and responsible programming. The BSA ordered TV3 to pay $100,000 in costs, to broadcast statements on-air regarding the upheld complaint, and the channel was banned from showing advertising between 6:00pm and 8:30pm on 10 October 1999. [17]

Canwest's investments in New Zealand had developed considerably in New Zealand over the period that it had interests in the country. TV4 continued to be a source of concern for the broadcaster, but the position of TV3 was strengthened by alliances with Sky Television for sport and a series of high-profile mistakes by TVNZ as it dealt with the dominance of Sky in pay television. The election of the Labour government in 1999 refocused TVNZ as a semi-non-commercial broadcaster, no longer ratings-driven and no longer attempting to dominate the free to air television market. As a commercial broadcaster, TV3 was in a position to take advantage of TVNZ's change of focus.

TV3 logo used from 2003 to 2017 TV3 New Zealand logo.svg
TV3 logo used from 2003 to 2017

During 2004 the station was transferred into the ownership of Canwest MediaWorks (NZ) as a way of listing 30 percent of the Canadian company's New Zealand assets on the New Zealand share market. TV3's parent company TVWorks announced its annual revenue at $124 million in October 2004, which was $13 million up from the previous financial year.

MediaWorks ownership

In May 2007 it was announced that Ironbridge Capital, an Australian private equity firm, was paying $386 million or $2.43 a share for the 70 percent of CanWest MediaWorks (NZ) owned by CanWest Global Communications. It was also offering the same price to minority shareholders under a full takeover bid.

On 1 April 2008, TV3 became the first New Zealand television network to introduce high-definition television, to coincide with the launch of Freeview HD and MySky HDi in New Zealand. The first programme to broadcast in true 1080i high definition (i.e. not upscaled) was that night's screening of Boston Legal .

On 17 June 2013 the parent company of TV3 went into receivership, this being the second receivership for TV3. When TV3's parent company MediaWorks was purchased by Ironbridge Capital they took on $700 million of debt which could no longer be sustained. Following the receivership TV3 and the radio stations owned by MediaWorks remained on air and all staff have retained their jobs. [18] Shares in the company were gradually and completely bought out by US hedge fund Oaktree Capital Management. [19]

Former 3NOW logo used until 2017 3NOWNZ.png
Former 3NOW logo used until 2017

Since 3 July 2016, with the closure of sister channel Four, some of its programming, such as Sticky TV, moved over to TV3 in a new daytime lineup.

On 9 February 2017, TV3 underwent a major re-branding, changing its name to Three and adopting a new logo and on-air imaging. The new brand was promoted as being "vibrant, playful, and inspiring"; chief content officer Andrew Szusterman explained that TV3 as a brand had not evolved with its programming, and that "a channel this strong, with content this strong, should be bigger than the sum of its parts and it should represent the content itself whereas the pieces of content were living in isolation." The new imaging was widely criticised by viewers, particularly the unusual design and stylization of its new logo as "+HR=E". [20] [21] [22]

A second sister channel, ThreeLife, was launched on 15 April 2018.

On 18 October 2019, MediaWorks announced Three was for sale. [23]

On 25 March 2020, ThreeLife and ThreeLife + 1 went off air, and were replaced by the return of The Edge TV and new channel Breeze TV. [24]

Discovery, Inc. ownership

In early September 2020, MediaWorks confirmed that it would be selling its television media assets, which include Three, to the US mass media multinational company Discovery, Inc. [25] [26] [27]

On 1 December 2020, Discovery, Inc acquired Three as part of its acquisition of MediaWorks' television assets, which also included the sister channels The Edge TV, The Breeze TV and Bravo, as well as news service Newshub. [28] [29] In April 2022, Discovery merged with WarnerMedia to form Warner Bros. Discovery. The Edge TV and The Breeze TV were both discontinued in December 2022, to be replaced with Eden and Rush.

Content

Output contracts

Mediaworks acquired a first-run and re-run contract with HD sourced material for 20th Century Fox Television content (which includes films under the brands 20th Century Fox, DreamWorks Animation – 2008 to present, Fox Atomic, Fox Searchlight Pictures, Icon Films – 2007 to 2012, now belongs to Prime Television New Zealand and Regency Enterprises), which was previously held by TVNZ. When TVNZ outbid them for their previous Disney Media Distribution contract. In 2015, they had the rights to Metro-Goldwyn-Mayer for more recent films.

Exclusive contracts with CBS News, ITV News, and Seven News for international news coverage.

Mediaworks has long held first-option contracts with NBC Universal (which includes films under the brands Focus Features and Universal Pictures) with select HD material from February 2011. [30] As well as until the start of the US 2012 season, [31] a first-option contract with CBS Television Distribution (which included films under the brands Paramount Pictures and non-animated DreamWorks Pictures) with select HD material from the end of 2012, this deal came to an end for new content from the start of 2013. From mid-2013, TV3 secured a first option deal with Sony Pictures Television for new content for TV series and movies that will be scheduled for late 2013 and the 2014 season. This deal signals a move away from the more expensive exclusive Fox deal, which is still under re-negotiation following the broadcaster's change in ownership. [32]

On 20 December 2013, MediaWorks re-signed a revised down scaled exclusive deal with Fox. [33] As a result of their receivership, they lost their first-option rights over NBCUniversal shows, which resulted in TVNZ acquiring the rights to Brooklyn Nine Nine in 2014. They also lost their rights to air 20th Television programmes, which resulted in Prime airing Sleepy Hollow , and TVNZ airing Empire .

Broadcasting details

From launch in November 1989 until digital television transition was completed on 1 December 2013, TV3 broadcast terrestrially using the analogue PAL-B&G. In some areas, TV3's analogue broadcast was on a different transmitter from TV One and TV2's analogue broadcasts, and viewers needed an additional antenna to pick up the channel; these included Hamilton, Tauranga, Taupo, Gisborne, Kapiti, Masterton, and Nelson. [34] [35]

Three is a broadcasting member of the Freeview platform as well as broadcasting on Sky. TV3 began screening widescreen transmissions on both platforms on 11 April 2007, although TelstraClear InHomeTV which got most of its content from Sky, switched back to screening the cropped version of TV3 for a couple of months due to non-widescreen customer complaints. TelstraClear resumed broadcasting the widescreen version of TV3 on 24 July 2007. In April 2008 TV3 commenced 1080i high definition broadcasts on the Freeview terrestrial platform and on Sky's HD satellite platform.

Three also broadcasts a livestream of the Auckland feed on its ThreeNow website and app. [36]

ThreeNow

ThreeNow logo ThreeNow NZ.png
ThreeNow logo

ThreeNow (previously called 3Now) is an on-demand streaming platform, on which select programmes from Three and sister channels Bravo, eden, Rush and HGTV, as well as web-only programmes, are available. ThreeNow is available on the ThreeNow website as well as on iOS and Android devices. It also has live streams of Three and sister channels Bravo, eden & Rush. [37]

ThreeNow's content library hosts several New Zealand and international programmes including Law & Order: SVU , Blue Bloods , Come Dine with Me New Zealand , Below Deck Mediterranean , Dancing with the Stars , Gogglebox , Chicago Med , Australia's Best Houses , and Hawaii Five-O . The streaming service also hosts content from Newshub. [37] The streaming service has announced they have purchased all Warner Bros. shows from TVNZ+ from early 2024 including Friends .

ThreePlus1

ThreePlus1 logo TV3NZ-plus-1-colour.png
ThreePlus1 logo

ThreePlus1 (previously called TV3 Plus 1) is a 1-hour timeshift channel. It was launched on 30 March 2009, as part of Three's contract with Freeview to provide at least four channels. It is a standard hour delayed timeshift channel of the Three broadcast taken from their Auckland feed that was created originally for the Sky platform, meaning the channel broadcasts Auckland regional advertising. ThreePlus1 is available on digital terrestrial and digital satellite. [38]

Defunct

ThreeLife

ThreeLife
ThreeLifeNZ.png
Country New Zealand
Broadcast areaNational
Programming
Picture format 1080i (HDTV)
Timeshift serviceThreeLife + 1
Ownership
Owner MediaWorks New Zealand
Sister channelsThree, Bravo, The Edge TV
History
Launched15 April 2018 (2018-04-15)
Closed25 March 2020 (2020-03-25)
Replaced by The Edge TV
Links
Website www.threenow.co.nz

ThreeLife was a New Zealand nationwide television channel that was launched on 15 April 2018. It aired lifestyle shows. The content aired on ThreeLife was themed, as follows:

Good Chef Bad Chef , Everyday Gourmet with Justine Schofield and The Home Team were aired from 6pm to 7:30pm every night. During the day, the channel repeated programmes from the previous night. These aired from 9am on Monday through Friday, from 11:30am on Saturday, and from 6am on Sunday. From midnight to 6 am, a simulcast of Magic Talk was broadcast.

ThreeLife was shut down at the end of 25 March 2020, and was replaced by the return of The Edge TV a little over an hour later. [24] The final show to air on ThreeLife was Good Chef Bad Chef.

ThreeLife + 1

ThreeLife + 1 was a 1-hour timeshift channel. It was launched on 1 July 2019, in the place of The Edge TV. The station was shut down at 1 am on 26 March 2020, and was replaced on 16 April by The Breeze TV. [24]

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Television in New Zealand</span> Overview of television in New Zealand

Television in New Zealand was introduced in 1960 as a state-run service. The broadcasting sector was deregulated in 1989, when the Government allowed competition to the state-owned Television New Zealand (TVNZ). There are currently three forms of broadcast television: a terrestrial (DVB-T) service provided by Freeview; as well as satellite (DVB-S) and internet streaming (IPTV) services provided nationwide by both Freeview and Sky.

<span class="mw-page-title-main">TVNZ</span> New Zealand state-owned television network

Television New Zealand, more commonly referred to as TVNZ, is a television network that is broadcast throughout New Zealand and parts of the Pacific region. All of its currently-operating channels are free-to-air and commercially funded.

<span class="mw-page-title-main">Sky (New Zealand)</span> Pay television company in New Zealand

Sky Network Television Limited, more commonly known as Sky, is a New Zealand broadcasting company that provides pay television services via satellite, media streaming services, and broadband internet services. As of 31 December 2022, Sky had 1,023,378 residential television subscribers consisting of 517,003 satellite subscribers and 506,375 streaming subscribers. Additionally, Sky had 23,156 broadband customers. Despite the similarity of name, branding and services, such as Sky Go and MySky shared with its European equivalent, Sky Group, there is no connection between the companies.

<i>1 News</i> News division of TVNZ of New Zealand

1 News is the news division of New Zealand television network TVNZ. The programme is broadcast live from TVNZ Centre in Auckland. The flagship news bulletin is the nightly 6 pm news hour, but 1 News also has midday and late night news bulletins, as well as current affairs shows such as Breakfast and Seven Sharp.

<span class="mw-page-title-main">Sky Open (TV channel)</span> New Zealand free-to-air television network

Sky Open is a New Zealand free-to-air television network. It airs a varied mix of programming, largely imported from Australia, the United Kingdom and the United States.

<span class="mw-page-title-main">C4 (New Zealand TV channel)</span> New Zealand television channel

C4 was a New Zealand television channel owned and operated by MediaWorks New Zealand. C4 was available on both digital terrestrial and satellite platforms and played music around the clock, including music from C4's sister radio division from The Rock, The Edge, The Breeze, More FM, George FM, Mai FM & The Sound. C4 also aired a lot of speciality music shows such as HomeGrown, Top 10/100, Video Hits, Fade To Black, Steel Mill, the UChoose40 and the Biggest Records Right Now. The channel was originally launched on Friday 3 October 2003 at 08:00pm as a re-branding of TV4 which had been broadcasting since 1997. On 1 May 2010, as C4 had been moving away from music programming since 2008, the jukebox side was split off and C4 launched a second C4 channel on Channel 9 called C4 2. C4 2 was only available on digital Freeview terrestrial and satellite platforms. At the end of 2010 an announcement was made that MediaWorks would again re-brand the current C4 channel as FOUR, which meant C4 2 would be converted to a music show as C4 was moved to its Channel 9 position. C4 shut down on Thursday 26 June 2014 at 01:00 am. It was replaced by The Edge TV the next day on Friday 27 June 2014 at 04:00 pm. Nearly a decade later on 17 October 2023 two weeks after the official 20th anniversary, The Spinoff paid tribute to C4 in a podcast video on YouTube celebrating C4's 20 year anniversary.

Newshub is a New Zealand news service that airs on the television channel Three, and on digital platforms. It also operated on radio stations run by MediaWorks Radio until December 2021.

Nightline is a New Zealand late night news programme that premiered on TV3 on 19 February 1990. Its final host was Sacha McNeil, and Nightline ceased to air in December 2013, replaced by controversial broadcaster Paul Henry's new programme The Paul Henry Show in early 2014, and then in 2015 by a new late night news bulletin programme called Newsworthy with Samantha Hayes and David Farrier at the desk. This was replaced in 2016 by Newshub Late.

<span class="mw-page-title-main">TVNZ 1</span> New Zealand television channel

TVNZ 1 is the first national television channel owned and operated by the state-owned broadcaster Television New Zealand (TVNZ). It is the oldest television broadcaster in New Zealand, starting out from 1960 as independent channels in the four main centres of Auckland, Wellington, Christchurch and Dunedin, networking in 1969 to become NZBC TV. The network was renamed Television One in 1975 upon the break-up of the New Zealand Broadcasting Corporation, and became a part of TVNZ in 1980 when Television One and South Pacific Television merged. The channel assumed its current name in October 2016.

Freeview is New Zealand's free-to-air television platform. It is operated by a joint venture between the country's major free-to-air broadcasters – government-owned Television New Zealand and Radio New Zealand, government-subsidised Whakaata Māori, and the American-owned Warner Bros. Discovery.

<span class="mw-page-title-main">TVNZ 6</span> New Zealand television channel

TVNZ 6 was a digital-only, commercial-free television channel operated by Television New Zealand. It launched in September 2007, and was available in 60.3% of New Zealand homes on the Freeview and SKY Television Digital platforms. TVNZ 6 was on air daily from 6am to midnight.

<span class="mw-page-title-main">TVNZ Sport Extra</span> New Zealand television channel

TVNZ Sport Extra was a temporary sports television station in New Zealand, operated by TVNZ. Broadcasting on channel 20 on Freeview, it showed live and delayed free-to-air coverage of selected events. Eric Kearley, TVNZ's Digital Launch Manager, has stated there was no further plans for this channel until the 2008 Summer Olympics.

Four was the second New Zealand television channel owned and operated by MediaWorks New Zealand, broadcast via the state-owned Kordia transmission network. The channel launched on 29 June 1997 as TV4 and was replaced by C4 on 3 October 2003. It was relaunched on 6 February 2011 as a separate channel from C4.

<span class="mw-page-title-main">Igloo (TV)</span> New Zealand pay TV service

Igloo was a New Zealand prepaid pay TV service launched on 3 December 2012. The Pace-supplied receiver provides customers access to free-to-air channels through Freeview, and previously a small selection of pay TV channels could be purchased for 30 days. On 1 March 2017, Igloo closed and the receiver was updated to allow viewers to use New Zealand's Freeview television service.

Eden is a privately owned, national free-to-air television channel in New Zealand and has been on air since 2012. The channel features programs on topics such as: lifestyle, news, travel, reality, movies, entertainment, comedy, game shows and drama. The channel and its sister network HGTV New Zealand were acquired by Discovery, Inc. in 2019. On 21 March 2022, Choice TV was rebranded as Eden. Also, on 21 March 2022 Eden+1 was launched.

<i>Holmes</i> (TV series) New Zealand TV series or program

Holmes is a 30-minute news and current affairs show presented by Paul Holmes on Television One in New Zealand that aired between 1989 and 2004. The show moved to Prime in 2005 after failed contract negotiations between Paul Holmes and TVNZ, however the show's run on Prime was short-lived due to low ratings.

Paul Henry was a New Zealand morning news and talk show that aired weekdays on Three and was simulcast on Radio Live. Its final lineup consisted of host Paul Henry, news anchor Ingrid Hipkiss, sports anchor Jim Kayes and social media anchor Verity Johnson.

This is a list of New Zealand television events and premieres which occurred, or are scheduled to occur, in 2014, the 54th year of continuous operation of television in New Zealand.

<span class="mw-page-title-main">Bravo (New Zealand TV channel)</span> Television channel

Bravo is a New Zealand television channel owned and operated by Warner Bros. Discovery and NBCUniversal International Networks, broadcast via the state-owned Kordia transmission network, Sky and on the website ThreeNow. The channel launched on 3 July 2016. Much like its American cable network counterpart, Bravo focuses on design, food, glamour and pop culture.

Warner Bros. Discovery New Zealand is a subsidiary of Warner Bros. Discovery that operates several television channels in New Zealand. It operates five national free-to-air television channels, eight pay-TV channels on Sky, and the Newshub service.

References

  1. "TV3 group in warrant bid". The Press . 30 March 1985. p. 1.
  2. "Hearing begins for third channel". The Press . 16 August 1985. p. 25.
  3. "Tauranga H.Q. for TV3 region". The Press . 5 March 1988. p. 9.
  4. "TV3 to get third channel". The Press . 26 August 1987. p. 1.
  5. Malthus, Nigel (30 March 1989). "New television channel on air in November". The Press . p. 3.
  6. 1 2 "New network to hit NZ airwaves". Business Times. 8 November 1989. Retrieved 22 December 2023.
  7. 1 2 Brookes, Emily (26 November 2019). "'Run out of money before we got on air': Mark Jennings on Three's first day". Stuff. Retrieved 16 October 2021.
  8. "In brief - TV3 in November". The Press . 16 August 1989. p. 8.
  9. "Television and radio". The Press . 27 November 1989. p. 15.
  10. "NZ suspends failed private TV". Business Times. 22 December 1990. Retrieved 22 December 2023.
  11. "Trouble at two NZ media companies". Business Times. 15 March 1990. Retrieved 22 December 2023.
  12. "Sale of TV3 Network stalled". The Straits Times. 25 October 1990. Retrieved 22 December 2023.
  13. "NBC sells NZ TV3 stake". Business Times. 4 May 1990. Retrieved 22 December 2023.
  14. "Competition likely to hit NZ's smaller TV broadcasters". Business Times. 12 April 1990. Retrieved 22 December 2023.
  15. 1 2 "NZ's private TV channel delisted". Business Times. 20 December 1990. Retrieved 22 December 2023.
  16. "aus.tv.history :: TV4". Austvhistorynz.tripod.com. Retrieved 25 December 2017.
  17. "Diocese of Dunedin and 12 Others and TV3 Network Services Ltd - 1999-125–1999-137". Broadcasting Standards Authority. 9 September 1999. Retrieved 21 October 2023.
  18. "TV3's owners in receivership". 17 June 2013. Retrieved 25 December 2017.
  19. Paul McBeth (6 June 2015). "Oaktree takes full ownership of MediaWorks". The New Zealand Herald. Retrieved 25 December 2017.
  20. "Backlash begins over TV3's 'playful and inspiring' rebranding to '+HR=E'". The New Zealand Herald. 9 February 2017. Retrieved 25 December 2017.
  21. "So long TV3, MediaWorks announces new channel name". The New Zealand Herald. 8 February 2017. Retrieved 25 December 2017.
  22. "From 3 to Three: MediaWorks re-brands channel". Newshub. 9 February 2017. Retrieved 25 December 2017.
  23. "MediaWorks to sell TV Three: 'Everyone is in a state of shock'". Radio New Zealand. Retrieved 18 October 2019.
  24. 1 2 3 Downes, Siobhan (11 February 2020). "The Edge TV is coming back, Breeze TV to launch on Freeview". Stuff. Archived from the original on 10 February 2020. Retrieved 16 May 2021.
  25. "MediaWorks TV arm sold to Discovery channel owner". Stuff. 7 September 2020. Archived from the original on 7 September 2020. Retrieved 7 September 2020.
  26. "MediaWorks confirms sale of TV operations to Discovery Inc". Newshub . 7 September 2020. Archived from the original on 7 September 2020. Retrieved 7 September 2020.
  27. Peacock, Colin (7 September 2020). "Global media giant set to be NZ's biggest private TV broadcaster". Radio New Zealand . Archived from the original on 7 September 2020. Retrieved 7 September 2020.
  28. "Discovery, Inc to combine businesses across NZ, Australia following completion of MediaWorks TV Ltd acquisition". Newshub . 1 December 2020. Archived from the original on 30 January 2021. Retrieved 16 May 2021.
  29. Discovery, Inc. (1 December 2021). "Discovery, Inc. Completes Acquisition of New Zealand's Mediaworks TV Ltd y". Scoop. Archived from the original on 16 April 2021. Retrieved 16 May 2021.
  30. "TV3 Yet to Get House in HD Order". ScreenScribe.tv. 6 February 2011. Retrieved 25 December 2017.
  31. "Prime Coup Bad News for HD Fans UPDATED". ScreenScribe.tv. 30 May 2012. Archived from the original on 1 June 2012.
  32. "New Era for Mediaworks" (Press release). MediaWorks. 7 November 2013. Archived from the original on 18 January 2015. Retrieved 18 January 2015.
  33. "Mediaworks TV Inks New Content Deal with 20th Century Fox Television Distribution" (Press release). MediaWorks. 30 December 2013. Archived from the original on 3 January 2014.
  34. "New Zealand Television Transmission Stations in Operation – North Island" (PDF). Kordia. 31 March 2008. Archived from the original (PDF) on 7 March 2014. Retrieved 22 July 2013.
  35. "New Zealand Television Transmission Stations in Operation – South Island" (PDF). Kordia. 31 March 2008. Archived from the original (PDF) on 18 April 2013. Retrieved 22 July 2013.
  36. "Live TV & Guide" . Retrieved 25 December 2017.
  37. 1 2 Plesa, Alexandra (25 May 2020). "ThreeNow review: Price, features and content". Finder. Archived from the original on 27 October 2020. Retrieved 16 May 2021.
  38. "MediaWorks announce new Freeview channel". 24 November 2008. Archived from the original on 2 February 2009. Retrieved 25 November 2008.