TV3 (Malaysian TV network)

Last updated

TV3
TV3 (Malaysia).svg
Country Malaysia
Broadcast area
HeadquartersSri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia [1]
Programming
Language(s)
Picture format 16:9 HDTV (1080i)
Ownership
Owner Media Prima
ParentSistem Televisyen Malaysia Berhad
Sister channels
List
History
Launched1 June 1984;40 years ago (1984-06-01)
Links
Webcast https://www.xtra.com.my/live-tv/ (Malaysia only)
Website www.xtra.com.my
(Merged into Tonton Xtra's site, formerly tv3.com.my)
Availability
Terrestrial
Flag of Malaysia.svg myFreeview Channel 103 (HD)

Sistem Televisyen Malaysia Berhad, operating as TV3 (pronounced as Tivi Tiga), is a Malaysian free-to-air television channel owned by Malaysian media conglomerate, Media Prima. [2] [3] [4] TV3 is the third oldest TV station in Malaysia. It was launched on 1 June 1984 as the country's first and oldest private television channel. [5] As of October 2021, TV3 remains to be the most-watched television station in Malaysia with about 17% of its viewing share among other Malaysian television stations, followed by TV9 with 15% of its viewing share, making two of them become the second most-watched television station in the country, despite the declining viewership of 3 free-to-air television channels. [6] [7]

Contents

The network is notable for opening the big doors for the launching of private TV stations in Malaysia and responsible for launching the careers of many well-known personalities in broadcasting fields. [8] Since 2003, it also organised the Jom Heboh carnival to promote its brands and products. [9]

History

Setup

As early as 1976, some members of parliament demanded the creation of a commercial television channel, but concerns were raised by the government over a potential loss of revenue from newspapers and magazines. [10]

A license was granted to Fleet Holdings, which was owned by Dato' Junus Sudin in August 1983. Officials from CBS were in talks with Fleet Holdings executives regarding the development of broadcasting in the country. The plan was to produce 30% national content and air 70% international content, with the option to buy programmes produced by the government. [11] Fleet Holdings, the publisher of the New Straits Times, was chosen due to its "capacity, capability and expertise". [12] The channel, with a projected launch date of 1 January 1985, was budgeted at RM 45 million. [13] One of the plans was to recapture urban audiences, who had escaped television in pursuit of other forms of entertainment, especially home video, a practice that, among the ethnic groups, was more prevalent in Chinese Malaysians. [14]

In November 1983, TV3 announced that its broadcasts would start ahead of schedule, at some point in 1984. [15] Work for the transmitter at Bukit Besi started in February 1984, revealing the TV3 name to the public. [16] In a surprise move, the channel later secured the rights to the 1984 Summer Olympics days later, to be held later in the year in Los Angeles. The decision still depended on whether or not the owners would start the channel on time. [17] A prospective launch date of between June and July was then announced. [18]

Beginning of operations

TV3 (Sistem Televisyen Malaysia Berhad) officially began broadcasting in the Greater Kuala Lumpur (the area surrounding Kuala Lumpur, capital of Malaysia) in conjunction the Hijri date of the first day of the holy month of Ramadan year 1404 AH (1 June 1984) at 5:00pm local time. [19] The deliberate choice of starting the channel during Ramadan was to test the openness of the Malaysian society. [20] The television channel used to broadcast from a building in Jalan Liku, Bangsar, Lembah Pantai, Kuala Lumpur before it moved to Sri Pentas, Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor in 1995. [21] [22]

Initially, the channel ran for seven hours a day - 5:00pm to 12:00am relying largely on television series produced mainly in the UK and the USA. The programming was mostly new to Malaysia, although some shows were already acquired by SBC (now Mediacorp) in neighboring Singapore. The channel initially had its coverage area limited to the Klang Valley, with plans to start increasing its coverage by the end of the year. Among the shows seen on the new service were Yellow Rose , Hill Street Blues (which SBC rejected), Just Our Luck and Scarecrow and Mrs King . There was also a dedicated slot for Chinese viewers (7 to 8pm), prime-time entertainment at the time RTM's channels were airing news and related programming, and movies in the last slot before closedown. [23] Initially the channel, despite its entertainment format, was faced with criticism over the lack of news and documentaries, while clerics believed that the channel's lack of documentaries would have an adverse influence. [24] Facing the moral controversies the channel had suffered, the channel added prayer calls (RTM had already done for its channels) and had plans to air the main news from RTM. [25] In order to broadcast the news, TV3 needed permission from various organisations (ABU, Asiavision, Visnews, etc.). [26]

In late June 1984, the government was studying the effects to TV3 related to the permission of allowing private radio stations to be opened. [27]

In July 1984, it was announced that TV3 was extending its signal "before long", with an estimated cost of $100 for the maintenance of three transmitting stations, with stations in Penang and Johor to relay its programming, but would also provide separate programming adhering to differences between states. [28] The stations outside Kuala Lumpur would refuse to air content that had already been the source of controversy from conservative figures, with documentaries and related programming likely to fill in the slots. In the case of Johor, the station - which owing to the recent creation of a third VHF channel in Singapore was disabled from broadcasting on VHF) - would refuse to carry content that was already being carried by SBC's channels, due to content rights issues between the two countries. [29] An agreement was held on 23 August to start relaying RTM news bulletins from 31 August. [30]

By October 1984, the channel had surpassed the popularity of both RTM networks, despite its limited coverage area at the time. A survey of 25,000 people conducted by Survey Research Malaysia in September gave satisfactory results to the channel. The slot between 8 and 9pm was seen by 66.9% of the sample, whilst on weekends, the figure increased to 76.9% in the 10pm to midnight period alone. Video rental shops have been feeling the pressure of the channel, witnessing a 20% drop in sales. TV3 had also gained a shadow audience outside of the Klang Valley, with viewers in the area taping programming to relatives and friends in areas without its signal. [31]

TV3 announced in December 1984 that its network would expand by the middle of 1985. Dual audio and stereo were to start in the Klang Valley station in January 1985. [32] The service was the first in the region. [33]

The separate signal for the southern end of Peninsular Malaysia - which included Singapore in its spillover area - was to get TV3 in August 1985. The lack of frequencies available on VHF prompted the station - whose line-up was separate from the Klang Valley station - to start on UHF. [34] Within weeks TV3 showed its silence over the installation of the new station in Johor, as well as further incompatibilities with the Singaporean legal system, including tobacco advertising (which SBC outlawed) and movies in Chinese dialects other than Mandarin. [35] As of February 1985, TV3 was still submitting a proposal to the government to install stations in Ipoh, Johor Bahru and Penang. [36] The government approved the expansion plan in March 1985, encompassing all of West Malaysia, with the plans starting in July. [37] Singaporean advertisers at the time were hesitant in switching to TV3, preferring to wait for the arrival of the station to Johor in order to see the results. [38] At the end of March, equipment had arrived from Japanese company Toshiba to set up the Johor station. [39] Negotiations were underway to find a suitable UHF frequency. [40] [41] Technical difficulties led to the delay of the opening of the Johor station. [42] Consequently, the final date was settled for December 1985. [43] The plan involved five new stations: Penang, Ipoh, Malacca, Johor and Kuantan. [44] The initial idea of having different schedules for different states was scrapped in favor of a uniform national schedule. [45] In addition, UMNO Youth demanted the channel to end its western cosmopolitan image in favor of one that is more supportive of the Malaysian identity, as well as adopting the same censorship system as the two RTM channels. [46]

In August 1985, it was decided that the station should start in Johor on 1 November 1985. [47]

By the end of the year, TV3 was broadcasting 60 hours a week. 10% of the programming was in Malay (main news and the current affairs programme Majalah Tiga), 10% in Chinese (especially Hong Kong dramas) and the remaining 80% in English. The hour-long Cantonese drama slot attracted high advertising revenue. [48]

Test signals in Johor started on 2 November 1985. [49] Singapore's Housing Development Board said that it wouldn't modify its rooftop antennas to receive the new service, as it was against the Singaporean government's policy to facilitate the reception of foreign television stations. Furthermore, Singaporean newspapers wouldn't have access to listings for the channel. [50] The government discouraged its viewing, largely due to series in Chinese dialects other than Mandarin. [51]

As of August 1986, TV3 aired 32% local content compared to RTM's 65%. [52]

TV3 began stereo broadcasts in 1987, [53] using the German system. [54] Despite the scarcity of stereo programmes in the market, TV3 has managed to make programmes in mono audio sound like stereo by splitting the mono sounds with a special synthesizer. [53]

In January 1987, Fleet Holdings transferred its 30% stake in STMB to the NSTP in exchange for M$33.75 million. The NSTP's control over the company increased to 40%. [55] Later in the month, it expanded its stake to 70%. [56] An underwriting agreement with several local banks for its public listing was held on 26 January 1988. [57] The station was listed at the Kuala Lumpur Stock Exchange (now Bursa Malaysia) for the first time on 25 April 1988. [58]

In December 1987, TV3 began running its in-house produced 41-second public service announcement spot on AIDS, featuring the voice of Nassier Rahman. The spot aired eleven times between programmes since it started. It ran concurrently with competitor RTM's, which ran for 45 seconds and air once a day on its television channels. [59]

TV3 started broadcasting to Sarawak in 1988. Initially it was scheduled for 26 August but technical problems delayed its launch there by a few days. [60]

TV3 expanded to central Kelantan, Kota Kinabalu and central Pahang in 1989. [61]

TV3 had its near-debut in the food business in November 1988 [62] with the acquisition of some of Cold Storage's shares but did not materialise because the receipt of approval did not reach the authorities at that time. [61]

In May 1989, representatives of MCA Youth met with TV3's management on whether to air Chinese news on TV3, [63] despite its shortage of Mandarin-speaking staff. [64] The Young Malaysian Movement launched a boycott on TV3 in January 1990 to urge Malaysian Chinese to stop watching the channel and ask all TV channels to air news in the languages of Malaysia's three main races. [65] The boycott would also be supported by MCA Youth as well. [66] In June 1990, MCA Youth gave TV3 a 10-day ultimatum to decide whether to broadcast the news in Mandarin. [67] Meanwhile RTM had planned to air its Mandarin news broadcast on TV3; however the decision was left to TV3 on whether to air it. [68]

Later years

By 1990, half of TV3's programmes are in Malay, as required by the government. [69]

TV3's sports programmes in 1990 consist of American football, the 1990 Superbowl and Italian soccer, competing with RTM's 1990 Commonwealth Games. [70]

During the 1990 general election campaign, TV3 was the only TV crew among the thirty local and foreign newsmen in the Semangat 46 party manifesto reveal. [71] The party's leader refused to allow his voice to appear in news reports but have the crew film the ceremony. [71]

TV3 expanded to Seremban, Bukit Fraser and two more sites in Sabah in 1991 and Mersing, Johor and Miri, Sarawak in late 1992. [72]

The New Straits Times Press through its employees Abdul Kadir Jasin and Khalid Ahmad bought TV3 in a management buyout in 1993. [73]

In January 1994, TV3 entered the mini-cinema business with the 60% acquisition of Power Annex Sdn Bhd, a local film distributor and cinema franchise company. [74] The following month, TV3 entered the local film industry by acquiring rights to a local film produced by Penglipur Lara Sdn Bhd and Televisual Sdn Bhd. [74]

On 1 March 1994, TV3 introduced full-time morning broadcasts, along with rival TV1. [75] Among its programmes include Buletin Awal, which started at 6 am, a morning edition of Business News and Malaysia Hari Ini, with its initial lineup of presenters of Mahadzir Lokman, Christine Ling, Aziz Desa and Hasbullah Awang. [76] Complementing the programmes were a review of major newspapers, weather reports and traffic updates with the Kuala Lumpur City Hall and traffic police. [76]

TV3 had at least one hour a week of local Chinese drama in 1994. [77]

On 1 July 1995, TV3 along with Indonesian station RCTI launched Citra Nusantara, airing Saturdays at 8 am, "providing topical insights" of Malaysia and Indonesia. [78]

On 1 September 1995, TV3 extended its broadcasting hours to 1 am on weekdays and 2 am on Saturday and Sunday weekends instead of 12 am and 1 am respectively. [79]

In 1996, TV3 set up its four subsidiaries in Ghana in which it owns a 52.5% of equity stake for each of these subsidiaries. [80]

In 1997, TV3 and MetroVision was ordered by the Ministry of Information to relocate their transmitters to the Kuala Lumpur Tower. [81]

TV3 began 24 hour broadcasting on 31 August 1997 after the government realised that cable and satellite television stations that operate 24 hours have no negative effect to the population, something the government previously sceptical about for productivity reasons. [82] [83]

TV3 had plans to start a second channel by the name of TV9 in 1997, unrelated to the present-day TV9. The application had yet to be received by the Information Ministry. [84]

In April 1998, TV3 and MRCB agreed to build studios and audiotorium in Shah Alam, costing RM 7.2 million and planned to be completed on 31 October 1998. TV3 would be the sole user of such facilities. MRCB will receive RM1.7 million from TV3's advertising income. [85]

In November 1998, TV3 decided to reduce its broadcast hours to just 12 hours for Mondays to Thursdays instead of 20 hours starting next month. [86]

In the financial results of MRCB ending 31 August 1998, TV3 recorded a loss of RM 82 million. [87]

On 22 September 2003, both Sistem Televisyen Malaysia Berhad and The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad were spun off from Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB), in which the latter had acquired from Renong Berhad in 1993 to form Media Prima Berhad. [88] [89]

In 2004, TV3 celebrates its 20th anniversary [90] and concurrently reintroduced 24-hour broadcast time, which has introduced a year before, in 2003. [91] [92]

On 6 September 2007, TV3 along with its sister channels, ntv7, 8TV and TV9 made available for online viewing via Media Prima's newly-launched streaming service, Catch-Up TV, which later rebranded as Tonton. [93] [94] [95]

In 2008, TV3 through programs produced by it, dominates the list of 20 programs with higher viewership. [96]

During the Eid-ul-Fitr celebration in 2009, TV3 dominates 30 percent of entire viewership. [97]

In the first quarter of 2013, TV3 commands a 26% of market share in television audience. [98]

On 1 June 2024, TV3 celebrates its 40th anniversary. It also organised an event called Immersio: Inspirasi Generasi By TV3, which took place at the Telekom Museum prior to its anniversary celebration. [99] [100]

Programming

Criticism and controversies

Dialect affair in Singapore

In Singapore, the channel ran into controversy because it broadcast programmes in Cantonese, [51] which ran contrary to the Singapore government's policy of promoting Mandarin instead of other dialects in media. [101] Consequently, it prevented people in government-built housing blocks from installing the special antennas required to receive the channel. [102] In addition, it prevented local newspapers and magazines from carrying listings for TV3, even though these were available for the other Malaysian channels. [103] This was seen as a threat to the flow of information between the two countries, and that it undermined Singaporean perceptions of Malaysia's developing society. [104] The Straits Times defended its argument over not publishing listings for the channel, as, contrary to RTM's two channels, whose schedules were published from the start, TV3 was excluded due to the government's policy against facilitating access to foreign television channels. [105]

Reactions from viewers over the initial decision to boycott the channel were mostly negative, with unusual cases of relatives taping TV3 broadcasts for rent, obtaining the channel's listings from Johor on purpose and that, in the words of its director general Mohamad Noor Saleh, Singaporean media was over-reacting the situation. Hotels were already studying the possibility of installing UHF antennas capable of receiving the signal. [106] The Workers' Party suggested the government to revise the policy, while still not understanding the rationale behind the decision, and that the move would discourage competition from SBC's channels. [107] TV3 refused to make any representation to Singaporean authorities under the claim that the channel was strictly aimed at Malaysian audiences. [108]

TV3 was available on Singapore CableVision (now StarHub TV), Singapore's only cable TV operator, until it was removed at 9pm, 22 July 2002 owing to copyright issues. [109] Its final broadcasting hours were 11:30 am to 9 pm. [110]

Screening of film about Golda Meir

An episode of the American documentary series Against the Odds profiling former Israeli prime minister Golda Meir was inadvertently broadcast on 18 April 1985. The station apologised for the showing, and a spokesman for the network was "deeply regretted". The mistake came from an unusual taking of one of the films that were not submitted for approval at the time by the Film Censorship Board. Israel and Malaysia don't maintain diplomatic ties. [111]

Moral controversies

According to the Asia Wall Street Journal, as soon as TV3 started broadcasting, the channel was put under pressure from Muslim fundamentalists over a growing concern that the channel promoted an "open society" that eroded national values. The Malaysian Islamic Youth Movement strongly condemned the American series seen on the network, knowing that they were "detrimental to the Eastern social ethics", but that would "also destroy Islamic values". Its secretary-general Kamaruddin Jaafar demanded that TV3 should stop airing Western shows and introduce religious and educational programmes in their place. [112] At the time, a television critic said that, if the pressure from religious leaders increased, the channel would remove Solid Gold from its schedule. [25]

On 8 December 1984, Anwar Ibrahim, chief of the youth wing of UMNO condemned the channel's approach and its preferrence for English over Malay. [113]

In 2007, a reality television programme broadcast on TV3 called Sensasi was banned amid accusations that host Awal Ashaari "humiliating a person to sensationalise the issue" along with complaints to actress Rosnah Mat Aris that touched on sensitive issues relating to Islam by linking Siti Khadijah, wife of the Islamic prophet Muhammad to the present issue of women courting younger men. [114] Another reality television show, Teleskop, was banned in 1995 after panellist Nasir Jani's swearing towards Prime Minister at the time, Mahathir Mohamad on air. [115]

In 2010, TV3 broadcast a Hari Raya Aidilfitri advertisement featuring an old man on a flying trishaw and blooming lotus-like flowers, which were said to be reminiscent of Christian and Hindu motifs. This sparked an outcry from Malay supremacist organisations and the Muslim far-right who accused it of "humiliating and insulting Islam". [116] The advertisement was withdrawn after just a few days and TV3 was fined MYR50,000 for the broadcast, in addition to issuing an on-air apology. [117]

Airing of Into the Wild

On 24 March 2012, TV3 aired a 2007 American film, Into the Wild which stars Emile Hirsch, in which he displays his genitals openly in one of the film's scene. TV3 apologized for the showing of the film's indescent scene to Malaysian viewers, while stated that it "acquiesce to the mistakes that occur that cause objections from several parties". [118]

Suspicions of plagiarism from RTL Nieuws

In 2015, TV3 was accused of plagiarism, after it was revealed that its new news design was copied from the Dutch RTL Nieuws, which had introduced its new news design in May 2014. [119]

Wow Shop

From 1 April 2016 to 31 December 2016, A teleshopping block called CJ Wow Shop was broadcast across Media Prima channels. Some of the conglomerate's channels (especially NTV7, 8TV and TV9) were more affected by the changes. This block attracted huge criticism on social media as a large part of daytime schedule has been replaced by CJ Wow Shop, which these slots had been previously running mostly reruns, religious programming and children's programming. [120] [121] CJ Wow Shop was renamed as Wow Shop on 1 November 2020. [122] [123]

See also

Related Research Articles

<span class="mw-page-title-main">Mediacorp</span> Singaporean commercial media company

Mediacorp Pte. Ltd. is a Singaporean state-owned public media conglomerate, based in 1 Stars Avenue, One-north. Owned by Temasek Holdings—the investment arm of the Government of Singapore—it owns and operates television channels, radio, and digital media properties. As of 2022, Mediacorp employs over 3,000 staff in total with a larger part of them are in both public and private sector broadcasting.

Television in Singapore began on 15 February 1963. The public broadcaster, MediaCorp TV, has a monopoly on terrestrial television channels and is fully owned by government holding company Temasek Holdings. Local pay TV operators are StarHub TV and Singtel TV. The private ownership of satellite dishes was previously forbidden.

<span class="mw-page-title-main">TV1 (Malaysian TV network)</span> Television channel

RTM TV1 is a Malaysian free-to-air public television channel owned and operated by Radio Televisyen Malaysia, a broadcasting department of the Malaysian Government. Launched on 28 December 1963, TV1 is the first and oldest TV station in Malaysia. The channel features mostly news, talk shows and documentaries and some in-house, local and international kids, drama and sports programming.

<span class="mw-page-title-main">8TV (Malaysian TV network)</span> Malaysia Chinese-language free-to-air television network

Metropolitan TV Sdn. Bhd., operating as 8TV, is a Malaysian Chinese-language free-to-air television network focused on the Chinese community of Malaysia, owned and operated by Media Prima. The channel formerly existed as MetroVision from 1 July 1995 until 1 November 1999 and relaunched as 8TV on 8 January 2004.

<span class="mw-page-title-main">NTV7</span> Malaysian television channel

Natseven TV Sdn. Bhd., operating as NTV7 is a Malaysian free-to-air television channel owned by Media Prima Berhad. The third private commercial TV station in Malaysia, the network focused on the urban area with various types of programmes, dramas and news. As of October 2021, NTV7 is now become the second most-watched television station in Malaysia with about 15% of its viewing share, together with TV9, despite the declining viewership of 2 free-to-air television channels.

<span class="mw-page-title-main">TV Pendidikan</span> Malaysian educational television network

TV Pendidikan, also abbreviated as TVP is a Malaysian educational television network owned, produced and operated by the Educational Technology and Resources Division, Ministry of Education. The network airs educational programming for various school subjects. The network's affiliates has been changed several times, beginning with RTM (1972–1999), Astro (2000–2006), and TV9 (2007–2008), prior to 2020 relaunch.

CableView Services Sdn. Bhd., operating as Mega TV was Malaysia's first ever subscription-based pay television service. It was incorporated on 18 October 1994 and began transmissions on 1 November 1995 and was operated by Sistem Televisyen Malaysia Berhad (TV3), is a Malaysian free-to-air television network owned and operated by Malaysian Resources Corporation Berhad (MRCB).

<span class="mw-page-title-main">Radio Televisyen Malaysia</span> Public broadcaster of Malaysia

Radio Televisyen Malaysia, also known as the Department of Broadcasting, Malaysia is the national public broadcaster of Malaysia, headquartered at Angkasapuri, Kuala Lumpur. Established on 1 April 1946 as Radio Malaya, it is the first and the oldest broadcaster in the country.

<span class="mw-page-title-main">Media Prima</span> Malaysian integrated media company

Media Prima Berhad, also abbreviated as MPB, is a Malaysian media company based in Petaling Jaya, Selangor. It is the largest media and entertainment conglomerate in Malaysia with business interests in television, print, radio, out-of-home advertising, content creation and digital media. Media Prima employs over 5,000 staffs in total, of whom approximately 1,300 are in private-sector broadcasting. The company forms half of the mass media duopoly in the country along with Astro.

Infonet was a Malaysian teletext service. It was formerly known as Beriteks. This teletext system was launched in early 1985 by TV3, before starting on the RTM channels later in the year. The service at launch was operated by New Straits Times. While RTM1 and RTM2 were still transmitting Teletext, the contents of the transmission were different from those offered by TV3's service, which was then also transmitted under the name Beriteks. In the case of RTM1 in its first year, it carried information on foodstuff prices and information on eateries and shopping. As Beriteks is carried on RTM and TV3, they are treated "as a service" and not for competition.

<span class="mw-page-title-main">TV9 (Malaysian TV network)</span> Malaysian television network

Ch-9 Media Sdn. Bhd., operating as TV9 is a Malaysian free-to-air television network owned and operated by Media Prima Berhad. It airs programming that tends mostly towards the Malay demographic. The channel formerly existed as Channel 9 from 9 September 2003 until 3 February 2005 due to financial difficulties faced by the operator and relaunched as TV9 on 22 April 2006. It started broadcasting 24 hours a day on 6 May 2019.

<span class="mw-page-title-main">Angkasapuri</span> Malaysian federal building

Angkasapuri is the main governmental building for Malaysia's Ministry of Information and it is also the headquarters for Radio Television Malaysia (RTM) located in Lembah Pantai, Kuala Lumpur, Malaysia.

<span class="mw-page-title-main">Radio Television Brunei</span> Bruneian public broadcaster

Radio Television Brunei is the national public broadcaster of Brunei, headquartered at the Secretariat Building, Bandar Seri Begawan. Radio Brunei made its first broadcast on 2 May 1957, with a television service starting on 1 March 1975. Modelled after Radio Televisyen Malaysia (RTM), which is a government department, RTB came into its current state with its present name in 1975 after the merger of its radio and television services.

Suria is a Malay-language free-to-air terrestrial television channel in Singapore, owned by state media conglomerate Mediacorp. The channel broadcasts general entertainment and news programming in the Malay language, including original programming, and imported programmes from Malaysia and Indonesia.

Ria 897 is a Malay-language radio station in Singapore. Owned by the state-owned broadcaster Mediacorp and launched in 1990, it broadcasts a contemporary hit radio format focused on Malaysian popular music.

<span class="mw-page-title-main">Astro (company)</span> Malaysian direct broadcast satellite pay TV service

All-Asian Satellite Television and Radio Operator, doing business as Astro, is a Malaysian satellite television, streaming television and IPTV provider. Astro is a wholly-owned subsidiary of Astro Malaysia Holdings Berhad and is operated by MEASAT Broadcast Network Systems Sdn. Bhd. It operates from the All Asia Broadcast Centre (AABC) in Kuala Lumpur and MEASAT in Cyberjaya.

<span class="mw-page-title-main">TV2 (Malaysian TV network)</span> Over-the-air TV channel

RTM TV2 is a Malaysian free-to-air public television channel owned and operated by the Radio Televisyen Malaysia, a broadcasting department of the Malaysian Government. Launched on 17 November 1969, TV2 is the second and second oldest TV station in Malaysia. The channel features mostly English, Mandarin and Tamil news and talk shows, the latter two languages were mainly produced for the dominant minority Chinese and Indian communities, whilst the English news functions for the nation's multiracial population whose dominant lingua franca or first language is the latter. It also offers some in-house, local and international entertainment programs, including reality shows, films and dramas as well as sports programming.

<span class="mw-page-title-main">TV Okey</span> Malaysian television channel

RTM TV Okey is a Malaysian free-to-air television channel operated by Radio Televisyen Malaysia dedicated to East Malaysians and urban youths. It was launched on 21 March 2018 and airs programmes in English, Malay, and East Malaysian languages such as Bajau, Dusun, Kadazan (Sabah) and Iban (Sarawak).

Berita RTM, also known as Saluran Berita RTM, or BES is a free-to-air Malaysian television news channel owned and operated by Radio Televisyen Malaysia (RTM). With 'Yang Sahih di Berita RTM' as its corporate slogan, the network is headquartered at the Wisma Berita RTM in Angkasapuri and was launched on 25 June 2020 alongside its television channel at 7.45 pm (MST) and broadcast via myFreeview channel 123. It broadcasts specialised news covering of current affairs and talk shows in high definition (HD). Berita RTM channel broadcast 24 hours a day covering a wide range of languages, mainly in Malay, English, Mandarin and Tamil in addition to East Malaysian languages: Iban, Kadazan, Dusun and Bajau.

References

  1. "Malaysia TV: Television Stations and Channels". Asiawaves. Retrieved 21 December 2019.
  2. Norhayati Nordin (11 September 2006). "TV3 kekal nombor satu". Harian Metro . Retrieved 21 December 2020.
  3. Shaffique Ahmad Zehnun (14 June 2009). "TV3 sumber inspirasi rakyat Malaysia". Berita Harian . Retrieved 21 December 2020.
  4. Zainuri Misfar (7 January 2009). "TV3 memang sentiasa di hati penonton tempatan". Berita Harian . Retrieved 21 December 2009.
  5. Zainuri Misfar (18 June 2008). "Rangkaian Sukaramai kini Inspirasi Hidupku". Berita Harian . Retrieved 1 January 2020.
  6. "Financial & Business Review For 2013" (PDF). Media Prima Berhad. p. 17. Archived from the original (PDF) on 15 September 2018. Retrieved 24 February 2013.
  7. "Media Prima TV Networks". Omnia. Retrieved 1 November 2021.
  8. Fatin Farhana Ariffin (3 June 2024). "TV3 lahirkan permata dunia penyiaran". Berita Harian . Retrieved 25 June 2024.
  9. Hasam, Saiful Haizan (13 March 2006). "Jom Heboh ganti Sure Heboh". Utusan Malaysia . Archived from the original on 29 September 2015. Retrieved 10 July 2016.
  10. "Asian TV: Hard to stem the flood of imported series". New Nation (retrieved from NLB). 3 November 1976. Retrieved 5 October 2023.
  11. "Private TV station may go on the air by 1985". The Straits Times (retrieved from NLB). 9 August 1983. Retrieved 5 October 2023.
  12. "Why Fleet Group was picked to run third TV channel". The Straits Times (retrieved from NLB). 26 November 1983. Retrieved 5 October 2023.
  13. "Malaysian private TV channel to cost M$45m". The Straits Times (retrieved from NLB). 15 August 1983. Retrieved 5 October 2023.
  14. "The target is Chinese video viewers". The Straits Times (retrieved from NLB). 17 August 1983. Retrieved 5 October 2023.
  15. "KL may start 3rd channel before 1985". The Straits Times (retrieved from NLB). 2 November 1983. Retrieved 5 October 2023.
  16. "61 metres and still going up". The Straits Times (retrieved from NLB). 20 February 1983. Retrieved 5 October 2023.
  17. "KL station to telecast Olympics live". The Straits Times (retrieved from NLB). 20 February 1983. Retrieved 5 October 2023.
  18. "First private TV network ahead of schedule". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 20 February 1983. Retrieved 5 October 2023.
  19. "First in News - Best in Entertainment". TV3. Archived from the original on 23 May 1998. Retrieved 21 December 2018.
  20. "'Viewers get what they want'". The Straits Times (retrieved from NLB). 12 September 1984. Retrieved 6 October 2023.
  21. Esther Lee (6 August 2019). "Media Prima said to be moving out of Sri Pentas". The Edge Markets. Retrieved 21 December 2019.
  22. "Sri Pentas". TV3. Archived from the original on 23 May 1998. Retrieved 21 December 2018.
  23. "TV3 puts emphasis on popular entertainment". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 1 June 1984. Retrieved 5 October 2023.
  24. "The 12 dilemma". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 16 June 1984. Retrieved 6 October 2023.
  25. 1 2 "Bouquets and brickbats for TV3". The Straits Times (retrieved from NLB). 16 June 1984. Retrieved 6 October 2023.
  26. "TV3 needs 'yes' from bodies". The Straits Times (retrieved from NLB). 12 July 1984. Retrieved 6 October 2023.
  27. "7 firms apply to set up radio stations". The Straits Times. 22 June 1984. Retrieved 12 December 2023.
  28. "TV3 to go nationwide soon". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 12 July 1984. Retrieved 6 October 2023.
  29. "18 months of waiting...at least". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 22 August 1984. Retrieved 6 October 2023.
  30. "TV3 to relay news". The Straits Times (retrieved from NLB). 24 August 1984. Retrieved 6 October 2023.
  31. "Malaysia's TV3 proves to be a hit". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 11 October 1984. Retrieved 6 October 2023.
  32. "TV3 for Johor next year". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 4 December 1984. Retrieved 6 October 2023.
  33. "KL to get region's first stereo telecast". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 16 December 1984. Retrieved 6 October 2023.
  34. "Battle of the networks". The Straits Times (retrieved from NLB). 24 December 1984. Retrieved 6 October 2023.
  35. "TV3 is silent on launch date for Johor". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 27 January 1985. Retrieved 6 October 2023.
  36. "TV3 extension under study". The Straits Times (retrieved from NLB). 25 February 1985. Retrieved 6 October 2023.
  37. "TV3 gets govt permission to go national". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 18 March 1985. Retrieved 7 October 2023.
  38. "Advertisers stay cool over TV3". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 24 March 1985. Retrieved 7 October 2023.
  39. "All on schedule for start of TV3's Johor service". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 31 March 1985. Retrieved 7 October 2023.
  40. "TV3: Talks with KL under way". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 27 April 1985. Retrieved 7 October 2023.
  41. "Singaporeans can receive TV3 if hitches are removed". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 26 April 1985. Retrieved 7 October 2023.
  42. "Technical hitch may delay TV3 in south". The Straits Times (retrieved from NLB). 26 April 1985. Retrieved 7 October 2023.
  43. "TV3 sets December date for Johore". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 2 June 1985. Retrieved 7 October 2023.
  44. "TV3 gets okay for five more stations". The Straits Times (retrieved from NLB). 3 June 1985. Retrieved 7 October 2023.
  45. "Same programme scheduling". The Straits Times (retrieved from NLB). 3 June 1985. Retrieved 7 October 2023.
  46. "TV3 not ethnic enough, says Umno Youth". The Straits Times (retrieved from NLB). 3 June 1985. Retrieved 7 October 2023.
  47. "November date for TV3". The Business Times (retrieved from NLB). 24 July 1985. Retrieved 7 October 2023.
  48. "TV3 casts its net wider". The Business Times (retrieved from NLB). 7 October 1985. Retrieved 7 October 2023.
  49. "TV3 tests telecast to Perak and Johor". The Straits Times (retrieved from NLB). 2 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  50. "TV3 tests telecast to Perak and Johor". The Business Times (retrieved from NLB). 16 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  51. 1 2 "Government discourages TV3 viewing". The Straits Times (retrieved from NLB). 16 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  52. "RTM to boost satellite broadcasts". The Straits Times. 19 August 1986. Retrieved 12 December 2023.
  53. 1 2 "Stereo television: What's all that noise about?". The Straits Times. 17 December 1989. Retrieved 21 December 2023.
  54. "The movie theatre at home". The Straits Times. 16 November 1991. Retrieved 12 December 2023.
  55. "Fleet transfers 30 per cent of TV3 to NSTP". The Business Times (retrieved from NLB). 10 January 1987. Retrieved 7 October 2023.
  56. "New Straits Times Press boosts shareholding in TV3 operator". The Business Times (retrieved from NLB). 29 January 1987. Retrieved 7 October 2023.
  57. "TV3 signs underwriting agreement". The Straits Times. 27 January 1988. Retrieved 20 December 2023.
  58. "TV3 makes grand appearance on KLSE". The Business Times (retrieved from NLB). 26 April 1988. Retrieved 7 October 2023.
  59. "RTM and TV3 give free air time to Aids warnings". The Straits Times. 17 January 1988. Retrieved 21 December 2023.
  60. "TV3 hitch". The Business Times (retrieved from NLB). 27 August 1988. Retrieved 7 October 2023.
  61. 1 2 "TV3 to broaden base". The Straits Times. 31 January 1990. Retrieved 20 December 2023.
  62. "TV3 moves into food business through Cold Storage Bhd stake". Business Times. 4 November 1988. Retrieved 20 December 2023.
  63. "MCA Youth to discuss airing of Chinese news with TV3". The Straits Times. 1 June 1989. Retrieved 12 December 2023.
  64. "TV3 advised 'to consider Mandarin news reports'". The Straits Times. 28 March 1990. Retrieved 13 December 2023.
  65. "Group launches boycott of TV3". The Straits Times. 20 January 1990. Retrieved 21 December 2023.
  66. "Measures against TV3 outlined". The Straits Times. 11 April 1990. Retrieved 21 December 2023.
  67. "MCA Youth issues ultimatum to TV3 on Mandarin news". The Straits Times. 22 June 1990. Retrieved 21 December 2023.
  68. "RTM makes news offer to TV3". Business Times. 21 April 1990. Retrieved 12 December 2023.
  69. "'Don't politicise TV3 Mandarin news issue'". The Straits Times. 22 June 1990. Retrieved 13 December 2023.
  70. "Viewers get better programmes as RTM and TV3 fight it out". The Straits Times. 27 March 1990. Retrieved 21 December 2023.
  71. 1 2 "Razaleigh refuses to allow TV3 team to record his voice". The Straits Times. 15 October 1990. Retrieved 21 December 2023.
  72. "TV3 to have two new stations in Johor, Sarawak". The Straits Times. 7 February 1992. Retrieved 20 December 2023.
  73. "Editor hits out at 'insensitive' TV stations". The Straits Times. 11 January 1994. Retrieved 13 December 2023.
  74. 1 2 "TV3 joins film industry with purchase of movie rights". The Straits Times. 4 February 1994. Retrieved 21 December 2023.
  75. "TV3: 10 years on". The Straits Times. 1 May 1994. Retrieved 12 December 2023.
  76. 1 2 "TV3 gets set for early morning transmission". New Straits Times. 1 March 1994. Retrieved 12 December 2023.
  77. "Local Chinese TV dramas doing well on RTM". The Straits Times. 2 July 1994. Retrieved 21 December 2023.
  78. "TV3 to launch talk show with Indon station today". New Straits Times. 1 July 1995. Retrieved 13 December 2023.
  79. "KL turns down TV3 bid to broadcast 24 hours". The Straits Times. 16 August 1995.
  80. "TV3 forms Ghana subsidiaries". New Straits Times. 14 November 1996. Retrieved 9 March 2021.
  81. "Ministry urges TV3, Metrovision to relocate transmitters". New Straits Times. 15 July 1997. Retrieved 2 January 2020.
  82. "TV3 gets nod for 24-hour transmission". The Straits Times. 15 August 1995.
  83. G. Shanti (25 December 1996). "TV3 bracing for 24-hour transmission". The Malay Mail . Retrieved 2 January 2020.
  84. "Applications for new TV stations to be vetted more closely". The Straits Times. 23 November 1997. Retrieved 12 December 2023.
  85. "MRCB, TV3 in studio deal". Business Times. 25 April 1998. Retrieved 20 December 2023.
  86. "RTM may cut air time". The Straits Times. 29 November 1998. Retrieved 12 December 2023.
  87. "Associates drag MRCB into RM290m pre-tax loss". Business Times (Singapore). 8 December 1998. Retrieved 29 April 2024.
  88. Malcolm Rosario (27 September 2003). "Local content export to rise: Media Prima". The Malay Mail . Retrieved 23 July 2020.
  89. Dzulkarnain Taib (12 October 2003). "Premium media group". Sunday Mail . Retrieved 23 July 2020.
  90. Daniel Chan (15 June 2004). "TV3 is all grown up". The Malay Mail . Retrieved 1 January 2020.
  91. Hartati Hassan Basri (30 June 2004). "TV3 kembali 24 jam". Harian Metro . Retrieved 21 December 2020.
  92. "TV3 perkenal semula siaran 24 jam mulai 22 Julai". Berita Harian. 30 June 2004. Retrieved 21 December 2020.
  93. Sharifah Salwa Syed Akil (25 August 2007). "Siaran TV di internet". Berita Harian . Retrieved 25 January 2020.
  94. Faizatul Farlin Farush Khan (25 August 2007). "MPB perkenal siaran Internet". Harian Metro . Retrieved 25 January 2020.
  95. Zainuri Misfar (27 August 2007). "TV Media Prima dalam komputer". Berita Harian . Retrieved 25 January 2020.
  96. "TV3 terus kuasai industri penyiaran". Berita Harian. 15 January 2008. Retrieved 21 December 2020.
  97. Ahmad Fiesal Othman (1 October 2009). "TV3 tetap jadi pilihan". Berita Harian . Retrieved 21 December 2020.
  98. "TV3 tops in share of TV audience". New Straits Times. 24 April 2013. Retrieved 30 December 2020.
  99. Fatin Farhana Ariffin (1 June 2024). "Sambutan ulang tahun ke-40 TV3 di Muzium Telekom meriah". Berita Harian . Retrieved 25 June 2024.
  100. "#SHOWBIZ: 40 years on, TV3 continues to inspire Malaysians". NST Entertainment. New Straits Times. 31 May 2024. Retrieved 25 June 2024.
  101. Saw Swee-Hock; K. Kesavapany (January 2006). Singapore-Malaysia Relations Under Abdullah Badawi. Institute of Southeast Asian Studies. pp. 83–. ISBN   978-981-230-378-3.
  102. Far Eastern Economic Review. January 1989. p. 30.
  103. Kokkeong Wong (1 January 2001). Media and Culture in Singapore: A Theory of Controlled Commodification. Hampton Press. ISBN   978-1-57273-311-4.
  104. "No TV3 listings a matter for regret, says MP". The Straits Times (retrieved from NLB). 21 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  105. "Sorry some of you are disappointed about listings". The Straits Times (retrieved from NLB). 23 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  106. "Viewers say govt stand on TV3 won't deter them". The Straits Times (retrieved from NLB). 17 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  107. "WP calls for rethink on TV3 policy". The Straits Times (retrieved from NLB). 19 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  108. "It's up Singapore: viewers, says TV3". The Straits Times (retrieved from NLB). 20 November 1985. Retrieved 7 October 2023.
  109. Priya Suri (11 July 2002). "SCV asked to take off two Malaysian TV channels". Today . National Library Board . Retrieved 15 September 2009.
  110. "Fewer TV3 shows from now on". Today. 10 May 2001. Retrieved 21 December 2023.
  111. "Sorry about that - TV3". The Straits Times (retrieved from NLB). 18 April 1985. Retrieved 7 October 2023.
  112. "Malaysia's first private TV station creating big furore". Singapore Monitor (retrieved from NLB). 29 June 1984. Retrieved 5 October 2023.
  113. "Anwar warns TV3 to cut out obscene scenes". The Straits Times (retrieved from NLB). 9 December 1984. Retrieved 6 October 2023.
  114. Mohd Fadzli Fadhilah (8 March 2007). "'Sensasi' ban: Malaysian talk shows prove unprofessional, disrespectful". Bernama . The Brunei Times. Archived from the original on 28 June 2016. Retrieved 9 March 2007.
  115. "TV3 show BANNED". The New Paper . National Library Board. 1 February 1995. Retrieved 9 March 2007.
  116. Wong, Marcus (24 December 2014). "Anyone remember TV3's Hari Raya Santa Claus?". Cilisos.
  117. "TV3 fined RM50,000 for humiliating and insulting Islam". The Malaysian Insider. 21 October 2010. Archived from the original on 22 October 2010. Retrieved 22 October 2010.
  118. "TV3 Mohon Maaf Kesilapan Penyiaran Adegan Bogel Emile Hirsch". Harian Metro Online (in Malay). Malaysia. 11 April 2012. Archived from the original on 17 May 2013. Retrieved 9 May 2012. Stesen televisyen TV3 pada Selasa memohon maaf kepada penonton negara ini terhadap penyiaran adegan kurang sopan dalam filem Into The Wild yang disiarkan menerusi saluran itu pada 24 Mac lalu.
  119. "Nieuwe vormgeving TV3 Maleisië: zoek de tien verschillen" (in Dutch). RTL Nieuws. 6 June 2015. Archived from the original on 30 December 2016. Retrieved 7 June 2015.
  120. "CJ WOW SHOP mula 1 April". Harian Metro. 1 April 2016. Retrieved 6 April 2016.
  121. Amir Hisyam Rasid (31 March 2016). "Media Prima Bhd launches home shopping network". New Straits Times . Retrieved 6 May 2016.
  122. Janice Tan (30 October 2020). "Media Prima's CJ Wow Shop undergoes brand refresh, unveils online avatar" . Retrieved 1 November 2020.
  123. Janice Tan (2 September 2020). "Media Prima buys remaining CJ Wow Shop stake to strengthen home shopping arm". Marketing Interactive. Retrieved 1 November 2020.