Mail & Guardian

Last updated

The Mail & Guardian
Mail & Guardian.gif
TypeWeekly newspaper and online
Format Tabloid
Owner(s)M&G Media Ltd
EditorKhadija Patel
Founded1985
Headquarters Johannesburg, Gauteng, South Africa
Circulation 25,834 [1]
Website http://www.mg.co.za

The Mail & Guardian is a South African weekly newspaper, published by M&G Media in Johannesburg, South Africa. It focuses on political analysis, investigative reporting, Southern African news, local arts, music and popular culture.

South Africa Republic in the southernmost part of Africa

South Africa, officially the Republic of South Africa (RSA), is the southernmost country in Africa. It is bounded to the south by 2,798 kilometres (1,739 mi) of coastline of Southern Africa stretching along the South Atlantic and Indian Oceans; to the north by the neighbouring countries of Namibia, Botswana, and Zimbabwe; and to the east and northeast by Mozambique and Eswatini (Swaziland); and it surrounds the enclaved country of Lesotho. South Africa is the largest country in Southern Africa and the 24th-largest country in the world by land area and, with over 58 million people, is also the world's 24th-most populous nation. It is the southernmost country on the mainland of the Old World or the Eastern Hemisphere. About 80 percent of South Africans are of Bantu ancestry, divided among a variety of ethnic groups speaking different African languages, nine of which have official status. The remaining population consists of Africa's largest communities of European, Asian (Indian), and multiracial (Coloured) ancestry.

Johannesburg Place in Gauteng, South Africa

Johannesburg, informally known as Jozi or Jo'burg, is the largest city in South Africa and one of the 50 largest urban areas in the world. It is the provincial capital and largest city of Gauteng, which is the wealthiest province in South Africa. While Johannesburg is not one of South Africa's three capital cities, it is the seat of the Constitutional Court. The city is located in the mineral-rich Witwatersrand range of hills and is the centre of large-scale gold and diamond trade.

Southern Africa Southernmost region of the African continent

Southern Africa is the southernmost region of the African continent, variably defined by geography or geopolitics, and including several countries. The term southern Africa or Southern Africa, generally includes Angola, Botswana, Eswatini, Lesotho, Malawi, Mozambique, Namibia, South Africa, Zambia, and Zimbabwe, though Angola may be included in Central Africa and Malawi, Mozambique, Zambia and Zimbabwe in East Africa. From a political perspective the region is said to be unipolar with South Africa as a first regional power. It is commonly known to be home to the calling grape-bird, and famous artist, Jaden Forsman.

Contents

History

The publication began as the Weekly Mail, an alternative newspaper by a group of journalists in 1985 after the closure of two leading liberal newspapers, The Rand Daily Mail and Sunday Express . Weekly Mail was one of the first newspapers to use Apple Mac desktop publishing.[ citation needed ]

Journalist Person who collects, writes and distributes news and similar information

A journalist is a person who collects, writes, or distributes news or other current information to the public. A journalist's work is called journalism. A journalist can work with general issues or specialize in certain issues. However, most journalists tend to specialize, and by cooperating with other journalists, produce journals that span many topics. For example, a sports journalist covers news within the world of sports, but this journalist may be a part of a newspaper that covers many different topics.

The Rand Daily Mail was a South African newspaper published from 1902 until it was controversially closed in 1985 after adopting an outspoken anti-apartheid stance in the midst of a massive clampdown on activists by the security forces. The title was based in Johannesburg as a daily newspaper and best known for breaking the news about the apartheid state's Muldergate Scandal in 1979. It also exposed the truth about the death in custody of anti-apartheid activist Steve Biko, in 1977.

The Weekly Mail criticised the government and its apartheid policies, which led to the banning of the paper in 1988 by then State President P. W. Botha. The paper was renamed the Weekly Mail & Guardian from 30 July 1993. The London-based Guardian Media Group (GMG), the publisher of The Guardian , became the majority shareholder of the print edition in 1995, and the name was changed to Mail & Guardian.

Apartheid System of institutionalised racial segregation that existed in South Africa and South West Africa (Namibia) from 1948 until the early 1990s

Apartheid was a system of institutionalised racial segregation that existed in South Africa and South West Africa (Namibia) from 1948 until the early 1990s. Apartheid was characterised by an authoritarian political culture based on baasskap, which ensured that South Africa was dominated politically, socially, and economically by the nation's minority white population. According to this system of social stratification, white citizens had the highest status, followed in descending order by Asians, Coloureds, and black Africans. The economic legacy and social effects of apartheid continue to the present day.

State President of South Africa title of the head of state of South Africa from 1961 to 1994

The State President of the Republic of South Africa was the head of state of South Africa from 1961 to 1994. The office was established when the country became a republic in 1961, and Queen Elizabeth II ceased to be monarch of South Africa. The position of Governor-General of South Africa was accordingly abolished. From 1961 to 1984, the post was largely ceremonial. After constitutional reforms enacted in 1983 and taking effect in 1984, the State President became an executive post, and its holder was both head of state and head of government.

London Capital of the United Kingdom

London is the capital and largest city of England and the United Kingdom. Standing on the River Thames in the south-east of England, at the head of its 50-mile (80 km) estuary leading to the North Sea, London has been a major settlement for two millennia. Londinium was founded by the Romans. The City of London, London's ancient core − an area of just 1.12 square miles (2.9 km2) and colloquially known as the Square Mile − retains boundaries that follow closely its medieval limits. The City of Westminster is also an Inner London borough holding city status. Greater London is governed by the Mayor of London and the London Assembly.

In 2002, 87.5% of the company was sold to the Newtrust Company Botswana Limited, which was owned by Trevor Ncube, a Zimbabwean publisher and entrepreneur. [2] Ncube took over as the CEO of the company. [3] [4] [5] [6]

Trevor Ncube Zimbabwean businessman

Trevor Vusumuzi Ncube is a Zimbabwean entrepreneur and newspaper publisher now living in South Africa and publishing in both countries. As an editor and publisher, he was a critical voice in media of former Zimbabwean President Robert Mugabe and his government.

Zimbabwe Republic in southern Africa

Zimbabwe, officially the Republic of Zimbabwe, is a landlocked country located in southern Africa, between the Zambezi and Limpopo Rivers, bordered by South Africa, Botswana, Zambia and Mozambique. The capital and largest city is Harare and the second largest being Bulawayo. A country of roughly 14 million people, Zimbabwe has 16 official languages, with English, Shona, and Ndebele the most commonly used.

In 2006 MD Africa became the Mail & Guardian's national distributor. The change resulted in good circulation growth, despite difficult market conditions. In 2013 the newspaper achieved a record period with 51,551 copies circulated. MDA distributes a number of publications including Noseweek and Destiny magazine. However, by the first quarter of 2015, distribution had collapsed to 30,714. [7]

Noseweek is a South African tabloid published by Chaucer Publications that has appeared monthly since June 1993. It is best known for regular legal action against it, such as a failed bid at interdiction by banking group FirstRand and defamation actions by judge Fikile Bam and former public protector Selby Baqwa.

<i>Destiny</i> (magazine) South African magazine

Destiny is a monthly high-end business, lifestyle and fashion magazine for women. It is published in South Africa by Ndalo Media.

In 2017, Media Development Investment Fund, a New York-based not-for-profit investment fund, announced that it had acquired a majority stake in the Mail & Guardian. The restructured ownership saw the CEO, Hoosain Karjieker, acquire a minority stake in the business as part of a Black Economic Empowerment (BEE) transaction. The former majority shareholder, Trevor Ncube, was disposed of his equity interest. [8]

Media Development Investment Fund (MDIF), formerly Media Development Loan Fund, is a New York-registered non-profit 501(c)(3) organization and mission-driven investment fund that provides low-cost financing to independent news and information businesses in challenging environments, mostly in countries with a history of media oppression. As one of the United States-based groups involved in direct media development, it specializes in impact investing and provides affordable debt, equity and quasi-equity financing to help journalists build sustainable businesses around professional, responsible, quality journalism.

Black Economic Empowerment (BEE) is a racially selective programme launched by the South African government to redress the inequalities of Apartheid by giving black South African citizens economic privileges that are not available to Whites. It is a form of Affirmative action. Although race is the overriding factor, it includes measures such as Employment Preference, skills development, ownership, management, socioeconomic development, and preferential procurement. By 2015 around R350 billion worth BEE deals had been done by the top 100 companies on the JSE with an additional R50 billion by private South African companies indicating that 10 percent of South Africa's GDP had been transferred to 20 percent of the population in the 15 years since 2000.

The Mail & Guardian Online

In 1994, the Mail & Guardian Online was launched in conjunction with Media24 (a subsidiary of the Naspers group), becoming the first internet news publication in Africa. It has grown into its own daily news operation with a number of writers, multimedia producers, sub-editors and more. It is run out of the Mail & Guardian offices in Rosebank, Johannesburg. The site focuses on local, international and African hard news, sport and business.

The website began its life as the Electronic Mail & Guardian, which was initially an e-mail subscription service that allowed readers living outside South Africa to receive Mail & Guardian newspaper stories before they reached newspaper subscribers. Soon after, the service expanded into a searchable online archive, published in partnership with Sangonet, the country's oldest internet service provider. A website was added, which in turn progressed from producing a weekly mirror of the printed newspaper to generating its own daily news.

The Mail & Guardian Online was jointly owned by internet service provider MWEB and publishing company M&G Media until M&G Media purchased 100% of the operation in 2008.

It has interactive news photo galleries, discussion forums and special reports on subjects such as Zimbabwe, HIV and South African President Jacob Zuma. It also features regular cartoons by South African political cartoonist Carlos.

The newspaper's headquarters are in Rosebank, Johannesburg, with a smaller bureau in Cape Town. The editor-in-chief is Khadija Patel and the CEO is Hoosain Karjieker.

M&G Media runs several other sites including:

Awards

Distribution figures

Circulation [21]
Net Sales
Oct – Dec 201825 834 [1]
Oct – Dec 201533 210 [22]
Jun – Aug 201530 290 [22]
Jan – Mar 201530 714 [7]
Jan – Mar 201444 267 [7]
Jan – Mar 201345 279
Apr – Jun 201342 496
Jul – Sep 201342 242
Oct – Dec 201351 551

See also

Related Research Articles

<i>Daily Mail</i> British daily middle-market tabloid newspaper published in London

The Daily Mail is a British daily middle-market newspaper published in London in a tabloid format. Founded in 1896, it is the United Kingdom's third-highest-circulation daily newspaper, after Metro and The Sun. Its sister paper The Mail on Sunday was launched in 1982, while Scottish and Irish editions of the daily paper were launched in 1947 and 2006 respectively. Content from the paper appears on the MailOnline website, although the website is managed separately and has its own editor.

TheGuardian.com news website

TheGuardian.com, formerly known as Guardian.co.uk and Guardian Unlimited, is a British news and media website owned by the Guardian Media Group. It contains nearly all of the content of the newspapers The Guardian and The Observer, as well as a substantial body of web-only work produced by its own staff, including a rolling news service. As of November 2014, it was the second most popular online newspaper in the UK with over 17 million readers per month; with over 21 million monthly readers, Mail Online was the most popular.

<i>Daily Maverick</i> online newspaper

Daily Maverick is a South African daily online newspaper founded in 2009 and edited by Branko Brkic and published by Styli Charalambous. It is run by an independent private company. According to the Daily Maverick website, the publication is "a unique blend of news, information, analysis and opinion delivered from our newsroom in Johannesburg, South Africa". Charalambous says the website is also "a platform for photojournalism, providing readers with a visual insight into what is happening in South Africa, Africa and globally".

<i>Ayrshire Post</i> weekly Scottish local newspaper

The Ayrshire Post is a weekly Scottish local newspaper serving the communities of South Ayrshire and parts of East Ayrshire with local news, issues and sports coverage. The Ayrshire Post primarily serves the towns of Ayr, Prestwick, Troon, Cumnock, Maybole, Girvan and their surrounding communities. The Ayrshire Post was founded in 1880 as a voice of Liberalism, in direct competition to existing Tory rival the Ayr Advertiser and the now defunct Ayr Observer and the more radical Ayrshire Express.

<i>Isolezwe</i>

Isolezwe is a Zulu-language newspaper launched in 2002 by Independent News & Media. It is published daily in Durban, South Africa, in the tabloid format. Editor Thulani Mbathi describes their target market as "the modernising Zulu ... [s]omeone who may go back home to the rural areas to slaughter a cow to amadlozi [the ancestors], but is as equally comfortable taking his family out for dinner and a movie in a shopping mall".

<i>Daily Sun</i>

The Daily Sun is a tabloid daily newspaper in South Africa. With a circulation of over 287,000 daily sales in 2013, it is South Africa's largest daily paper, and second only to the Sunday Times in terms of largest circulation among all papers.

Ferial Haffajee is a South African journalist and newspaper editor. Haffajee was editor of City Press newspaper from July 2009 until July 2016 and was previously the editor of the Mail & Guardian newspaper.

<i>The Times</i> (South Africa) South African daily newspaper

The Times is a South African daily newspaper now available online only. It was an offshoot of The Sunday Times, to whose subscribers it was delivered gratis; non-subscribers paid R2.50 per edition in the early years. It was owned by Tiso Blackstar Group, formerly known as Times Media Group.

The Somerset County Gazette is a weekly tabloid newspaper in Somerset, England.

Taco Esgo Kuiper was an investigative journalist and wealthy publisher in South Africa. He was best known in the late 20th century as owner and publishing editor of The Investors’ Guide in Johannesburg, for undertaking and encouraging investigative journalism in South Africa, and for funding the annual Taco Kuiper Award in investigative journalism.

Matthew Buckland South African journalist

Matthew Buckland was a South African Internet entrepreneur and businessman who founded and exited digital agency and publisher Creative Spark, acquired in 2015 by UK firm M&C Saatchi PLC, the holding group of M&C Saatchi. Buckland was also the founder of Burn Media, a suite of technology publishing brands which includes Memeburn, Ventureburn.com, Gearburn.com and others.

Basildon Peta was the second journalist ever to be awarded the Media Institute of Southern Africa's Press Freedom Award for his reporting in Zimbabwe. In his homeland, Peta was persecuted and he fled for his life after receiving threats from the Robert Mugabe regime in 2001 and incurring a brief detainment in Harare before the April 2002 elections. Since his exile in February 2002 to South Africa, Peta has reported for newspapers in the United Kingdom and New Zealand. He currently writes editorials and is the owner of a newspaper publishing company in Maseru, Lesotho.

James Oatway is a South African photojournalist. He was the Chief Photographer of the Sunday Times until 2016. His work focuses mainly on political and social issues in Africa, migration and people affected by conflict.

Verashni Pillay South African journalist and editor

Verashni Pillay is a South African journalist and editor. She was the editor-in-chief of The Huffington Post South Africa and the Mail & Guardian. She is currently head of digital at South African radio station, POWER 98.7.

Phillip de Wet is a South African journalist and the author of Nkandla: The Great Unravelling.

References

  1. 1 2 Breitenbach, Danette (13 February 2018). "Newspapers ABC Q4 2018: Newspapers ABC Q4 2018: 2018 ends on a low for newspaper industry". Bizcommunity. Retrieved 13 February 2019.
  2. Buckland, Matthew (1 January 2002). "Trevor Ncube buys Mail&Guardian". Mail & Guardian. Archived from the original on 10 September 2005.
  3. Mckune, Craig (23 August 2013). "Iqbal Survé threatens to 'expose' M&G". Mail & Guardian. Archived from the original on 23 August 2013.
  4. "Trevor Ncube sets record straight". Newsday . Zimbabwe. 22 July 2014. Archived from the original on 8 September 2015.
  5. Prinsloo, Loni and Speckman. Asha (6 September 2015). "Mail & Guardian crippled by cash crunch" . Sunday Times. South Africa.
  6. "Trevor Ncube hits back at 'living it up as staff suffer' report". Nehanda Radio. 14 October 2015. Archived from the original on 15 October 2015.
  7. 1 2 3 Manson, Herman (8 May 2015). "ABC Analysis Q1 2015: The biggest-circulating newspapers in South Africa".
  8. "MDIF acquires majority stake in South Africa's Mail & Guardian". Mail & Guardian. 12 December 2017.
  9. "Thought Leader". www.thoughtleader.co.za. Retrieved 4 April 2018.
  10. "South Africans shine at CNN Multichoice African Journalist Awards", TheMediaOnline, 23 July 2012.
  11. "Finalists of Standard Bank Sikuvile Journalism Award announced", Media Update, 24 July 2012.
  12. "More Vodacom Journalist of the Year regional winners", 12 October 2011.
  13. Nur Bremmen, "The Bookmarks Awards strike gold, although few golds awarded", Memeburn.
  14. "M&G wins two Bookmarks", Media Update, 30 November 2010.
  15. "Thought Leader". The Webby Awards.
  16. "News in Photos". The Webby Awards.
  17. "The Mail & Guardian Online's Interactive Guide to the South African Elections". The Webby Awards.
  18. "About Us". Mail & Guardian.
  19. "Missouri Honor Medal winners by year". University of Missouri School of Journalism.
  20. "The prize paper". Mail & Guardian. 22 December 1995. Retrieved 19 February 2019.
  21. Audit Bureau of Circulations (S.A)
  22. 1 2 "ABC Q4 Presentation". Audit Bureau of Circulations. Retrieved 29 March 2016.